Rereading Howe. Using Social-Work Theory to analyze socio-educational interventions in childhood
DOI:
https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v9i17.11251Keywords:
theoretical approaches, social work, childhoodAbstract
The theory of social work is constructed in connection with the socio-political and ideological context of each moment. This paper presents a conceptual synthesis of the main theoretical approaches useful for social sciences and for their application to childhood field of research. As a framework for arranging and classifying these theories, we rely on Howe, specifically on the four paradigms which he establishes: functionalism, interpretivism, radical humanism and radical structuralist. Each theory and its associated practice allows us to understand that there are different discourses that would provide us with different explanations of the same situation, and its application would lead to different types of practice in social work. In this report we have related those practices to interventions in the field of the socio-educational protection of children. The proposal that we present is understood as an exercise to analyze how the diagnostics and aims of the socio-educational intervention within childhood vary according to the theoretical approach adopted.
Downloads
References
Ainlay, S.C. & Crosby, F. (1986). Stigma, Justice and the Dilemma of Difference. En S.C. Ainlay, G. Becker y L.M. Coleman (Eds.). The dilemma of diferrence. A multidisciplinary view of stigma (pp. 17-37). Nueva York: Plenum Press.
Ainlay, S.C., Becker, G & Coleman, L.M. (Eds.) (1986). The dilemma of diferrence. A multidisciplinary view of stigma. Nueva York: Plenum Press.
Ainsworth, M.D.S. & Bowlby, J. (1991). An ethological approach to personality development. American Psychologist, 46, 331-341.
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. New Yersey: Prentice-Hall.
Belsky, J. (1980). Chid Maltreatment. An Ecological Integration. American Psychologist, 35, 320-355.
Bergalli, R. (1980). Origen de las teorías de la reacción social. Papers, Revista de Sociología, 13, 49-96. doi: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v13n0.1193
Binet, A. y Simon, Th. (1905). Méthodes nouvelles pour le diagnostic du niveau intellectuel des anormaux. L’Année Psychologique, 11, 191-244.
Blumer, H. (1981). El Interaccionismo Simbólico. Barcelona: Hora.
Bowlby, J. (1993 [1969]). El vínculo afectivo. Barcelona: Paidós.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of Human Development. Cambridge: Harvard University Press.
Campion, J. (1985). El niño en su contexto. Barcelona: Paidós.
Canals, J. (1991). Relaciones familiares y soporte social en la crisis del desempleo. Servicios Sociales y Política Social, 31/32, 45-61.
______ (1993). Comunidad y redes sociales: de las materias a los conceptos operativos. Servicios Sociales y Política Social, 23, 7-18.
Casas, F. (1998). Infancia: perspectivas psicosociales. Barcelona: Paidós.
Castel, R. (1998). Metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Buenos Aires: Paidós.
Derrida, J. (1995). El lenguaje y las instituciones filosóficas. Barcelona: Ediciones Paidós.
Feldman, M. P. (1989). Comportamiento criminal: un análisis psicológico (Trad. Hernández Padilla, J.). México, D.F.: Fondo de Cultura Económica (obra original publicada en 1977).
Foucault, M. (1991). Saber y verdad. Madrid: Endymion.
Garbarino (1986). The psichologically battered child. San Francisco: Jossey-Bass.
Goffman, S. (1963). Stigma: notes on the management of spoiled identity. London: Penguin.
Gómez, L. (1998). Trabajo Social: Política y Mujeres. Cuadernos Andaluces de Bienestar Social (CABS), 2, 59-69.
Gracia, E. y Musitu, G. (1993). El maltrato infantil. Un análisis ecológico de los factores de riesgo. Madrid: MAS.
Guiddens, A. (1996). Sociología. Madrid: Alianza.
Howe, D. (1997). La Teoría del vínculo afectivo para la práctica del Trabajo Social. Barcelona: Paidós.
________ (1999). Dando sentido a la práctica. Una introducción a la teoría del Trabajo Social. Granada: Maristán.
Kempe C.H., Silverman F.N., Steele B.F., Droegemueller W. & Silver H.K. The Battered Child Syndrome. JAMA, 181(1), 17-24. doi:10.1001/jama.1962.03050270019004
Kisnerman, N. (1985). Introducción al Trabajo Social. Tomo I. Buenos Aires: Humánitas.
Lewin, K. (1992). La investigación-acción y los problemas de las minorías. En AA.VV. La investigación-acción participativa. Inicio y desarrollo (pp. 13-25). Biblioteca de Educación de Adultos, nº 6. Madrid: Ed. Popular.
Lyon, D. (1996). Postmodernidad. Madrid: Alianza.
Lyotard, J. F. (1987). La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Madrid: Cátedra.
Miranda, M. (2005). Pragmatismo, interaccionismo simbólico y trabajo social. De cómo la caridad y la filantropía se hicieron científicas (Tesis doctoral). Universitat Rovira y Virgili, Tarragona. Recuperado de https://www.tdx.cat/handle/10803/8406
Navarro, S. (1994). Redes comunitarias y apoyo social: hacia una articulación creativa de la ayuda formal e informal (teoría y práctica). II Seminario sobre Trabajo Social Comunitario. Departamento de Antropología y Trabajo Social: Universidad de Granada [inédito].
_______ (2004). Redes sociales y construcción comunitaria: creando (con)textos para una acción social ecológica. Madrid: Editorial CCS.
Panchón, C. (1998). Manual de pedagogía de la inadaptación social. Barcelona: Dulac.
Parton, N. (2001). Reconfiguración de las prácticas del bienestar infantil: prácticas, riesgo, liberalismo avanzado y gobierno de la libertad. En S. Adrienne, A.I. Chambon y L. Epstein (eds.). Foucault y el Trabajo Social (pp.185-218). Granada: Maristán.
Parton, N. & Parton, C. (1989). Child protection, the law and dangerousness. In: Child abuse: professional practice and public policy (pp. 54-73). New York: Harvester Wheatsheaf.
Paúl, J. De (Dir.) (1988). Maltrato y abandono infantil. Identificación de factores de riesgo. Vitoria-Gasteiz: Servicio de Publicaciones del Gobierno Vasco.
Payne, M. (1995). Teorías contemporáneas del trabajo social. Una introducción crítica. Barcelona: Paidós.
Pérez Serrano, Mª G. (1990). Investigación-Acción. Aplicaciones al campo social y educativo. Madrid: Dicción.
Perlman, H. (1957). Casework. A Problem-Solving Approach. Chicago: University of Chicago Press.
Red Vega De la, N. (1993). Aproximaciones al Trabajo Social. Madrid: Siglo XXI.
Reid, W. y Epstein, L. (1972). Task-Centred Casework. New York: Columbia University Press.
Robertis, C. (1988). Metodología de la intervención en Trabajo Social. Buenos Aires: Ateneo.
________ (2000). Respondiendo a las nuevas situaciones desde los fundamentos del Trabajo Social. En Actas del IX Congreso Estatal de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales: Trabajo Social, Compromiso y Equilibrio, Vol 1, Conferencias y ponencias, pp. 13-34. Congreso llevado a cabo por el Colexio Oficial de Diplomados en Traballo Social de Galicia, en Santiago de Compostela, Galicia.
Tannenbaum, F. (1938). Crime and the Community. Nueva York: Columbia University Press.
Varela, J. y Alvarez-Uría, F. (1989). Sujetos frágiles. Madrid: Paideia.
Villalba, C. (1993). Redes sociales: un concepto con importantes implicaciones en la intervención comunitaria. Intervención psicosocial, II(4), 69-85.
______ (2000). Dimensiones individuales y comunitarias de las redes sociales. Aproximación al análisis de los sistemas de apoyo comunitario. En D. Colom y M. Miranda (Eds.). Cambio Social. Relaciones Humanas. Nuevas Tecnologías. Enfoques para una formación de futuro (pp.269-280). III Congreso de EUTS. Zaragoza: Mira.
_______ (2004). La perspectiva ecológica en el trabajo social con infancia, adolescencia y familia. Portularia Revista de Trabajo Social, 4, 287-298.
Wittgenstein, L. (1988). Investigaciones filosóficas. Barcelona: Crítica.
Zamanillo, T. y Gaitán, L. (1991). Para comprender el Trabajo Social. Navarra: Verbo Divino.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain their copyright. They guarantee to this journal the right to a first publication of the work submitted to initiate the editorial process.
- Authors know that their work is published under a Creative Commons License which allows others to share it, with a recognition of the work's authorship and its initial publication in this journal.
- Authors share with Global Social Work explotation rights of the work that has been published in this journal, authorizing the execution of a free reproduction, distribution and public communication. Authors know that their work will be stored on servers and reproduced in digital format for inclusion in institutional repositories and databases that will facilitates free access to the full text of the work.
- Authors may distribute the version of the work published in this journal (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with the explicit acknowledgment of its initial publication in this journal.
Copyright on the texts published in Trabajo Social Global -Global Social Work, as well as editorial policy of the journal refering to self-file and deposit in institutional or thematic repositories, are identified in the database