Rereading Howe. Using Social-Work Theory to analyze socio-educational interventions in childhood

Authors

  • Aranzazu Gallego-Molinero Universidad de Granada
  • Blanca Girela-Rejón Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v9i17.11251

Keywords:

theoretical approaches, social work, childhood

Abstract

The theory of social work is constructed in connection with the socio-political and ideological context of each moment. This paper presents a conceptual synthesis of the main theoretical approaches useful for social sciences and for their application to childhood field of research. As a framework for arranging and classifying these theories, we rely on Howe, specifically on the four paradigms which he establishes: functionalism, interpretivism, radical humanism and radical structuralist. Each theory and its associated practice allows us to understand that there are different discourses that would provide us with different explanations of the same situation, and its application would lead to different types of practice in social work. In this report we have related those practices to interventions in the field of the socio-educational protection of children. The proposal that we present is understood as an exercise to analyze how the diagnostics and aims of the socio-educational intervention within childhood vary according to the theoretical approach adopted.

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Author Biographies

Aranzazu Gallego-Molinero, Universidad de Granada

Doctora por la Universidad de Granada; Licenciada en Antropología Social y Cultural por la Universidad de Sevilla; Diplomada en Trabajo Social. Sus principales líneas de investigación giran en torno a las políticas sociales para la infancia, adopción internacional y cooperación al desarrollo.  En la actualidad es Profesora titular de Universidad, Dpto de Trabajo Social y Servicios Sociales de la Universidad de Granada.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6929-5554

Blanca Girela-Rejón, Universidad de Granada

Doctora en Antropología Social y Cultural por la Universidad de Granada. Licenciada en Antropología Social y Cultural. Diplomada en Trabajo Social. Profesora titular de Universidad. Directora del Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales de la Universidad de Granada.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6855-3187

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Published

2019-12-15

How to Cite

Gallego-Molinero, A., & Girela-Rejón, B. (2019). Rereading Howe. Using Social-Work Theory to analyze socio-educational interventions in childhood. Trabajo Social Global-Global Social Work, 9(17), 135–156. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v9i17.11251

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