The aesthetics of archive in Gerhard Richter’s Artlas: the artistic practice without an horizon of waiting

Authors

  • Víctor Murillo Ligorred Universidad de Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.30827/sobre.v5i0.7190

Keywords:

atlas, archive, aesthetic, Gerhard Richter, mnemonic

Abstract

The present article approaches the Atlas of photographs, collages and sketches of Gerhard Richter from the logics of archival aesthetics. For this, the tradition of the atlases is studied in its documentary aspect and how its artistic production has to do with the multiplicity of readings, discontinuities and fragments of the society of its time. Then the Richter Atlas is analyzed as a file, in a broad sense, as well as the functions it develops from this understanding. In the third place, the discourse focuses on the bilderatlas Mnemosyne by Aby Warburg and the connection established between it and that of Richter, with its similarities and differences. To, finally, reflect in iconic terms, on the very nature of the atlas as a mnemonic archive. A documentary work about the iconic that forces the gaze of those who contemplate it and immerses it in the infinity of its multiple readings.

Downloads

Author Biography

Víctor Murillo Ligorred, Universidad de Zaragoza

Licenciado en Bellas Artes por la Universidad de Salamanca.

CAP Universidad de Zaragoza.

Doctor en Filosofía por la Universidad de Zaragoza.

Título de la Tesis: Filosofías de la imagen: fotografía y pintura en la obra de Gerhard Richter. Nota. Sobresaliente Cum Laude.

Estancia de investigación nacional en el departamento de educación de la Facultad de educación, Universidad de Cantabria. 1 mes.

Profesor Asociado del área de Didáctica de la Expresión Plástica, Dept. Musical, Plástica y Corporal, Facultad Educación, Universidad de Zaragoza.

Artista plástico.

Líneas de investigación. Estética, Teoría del arte y praxis artística contemporánea.

 

References

Batjin, Mijail. (1994). «Autor y héroe en la actividad estética» en Toponimias. 8 ideas de espacio. Barcelona. Fundación la Caixa.

Bauzá Bardelli, Alejandro. (2012). «El Atlas de Gerhard Richter» en http://globalartarchive.com/wp-content/uploads/2012/02/Alejandro-Bauza_El-Atlas-de-Gerhard-Richter.pdf.

Buchloh, Benjamin H.D. (1999). «El Atlas de Gerhard Richter: el archivo anónimo» en Fotografía y pintura en la obra de Gerhard Richter: cuatro ensayos a propósito del Atlas. Barcelona. Consorci del Museu d'Art Contemporani de Barcelona.

Buchloh, Benjamin H.D. (1994). «L’archive anomique de Gerhard Richter» en Gerhard Richter essays; la peinture a la fin di sujet. París. Musée d’art Modern de la Ville de París.

Buchloh. Benjamin. H.D. (1998). «Warburg’s parangon? The end of collage and photomontage in poswar Europe» en Deep Storage: Collecting, Storing and Archiving in art. Múnich: Prestel.

Buchloh, Benjamin H.D. (1994). «Ready-made, photographie et peinture dans la peinture de Gerhard Richter» en Gerhard Richter. Essais. La peinture a la fin du sujet. París. Musée d'Art Modern de la Ville de Paris.

Campany, David. (2003). «Survey» en David Campany. Art and photography. London. Phaidon Press Limited.

Del Río García, Víctor. (2000). «La estética del documento. Revisiones del arte y la teoría» en Lápiz. Revista internacional de arte, nº 166.

Derrida, Jacques. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid. Trotta.

Didi-Huberman, Georges. (2001). «Dialektik des Mostrums: Aby Warburg and the Sympton Paradigm» en Art History. Vol. 24.

Didi-Huberman, George. (2002). «The Surviving Image: Aby Warburg and Tylorian Anthropology» en Oxford Art Journal.

Dietrich, Dorothea. (1996) «Gerhard Richter’s Atlas: One-man Show in a Shipping Crate» en The Print Collector's Newsletter.

Gombrich, Ernst. H. (1992). Aby Warburg: una biografía intelectual. Madrid. Alianza.

Guasch, Ana María. (2011). Arte y Archivo. 1920- 2010. Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid. Akal.

Lübke, Wilhelm. (1864). Grundiss der Kunstgechichte. Stuttgart. Neff Verlag.

Sales Andrés, Maria del Mar. (2003). La vitrina de la memoria. Testimonio poético de la segunda mitad del siglo XX en la pintura de Gerhard Richter. Tesis doctoral Universidad Politécnica de Valencia Fac. BBAA de San Carlos.

Warburg, Aby. (2010). Atlas Mnemosyne. Madrid. Akal.

Zweite, Armin. (1999). «El Atlas de fotografías, collages y bocetos, de Gerhard Richter», en Fotografía y pintura en la obra de Gerhard Richter: cuatro ensayos a propósito del Atlas. Barcelona. Consorci del Museu d'Art Contemporani de Barcelona.

Published

2019-06-13

How to Cite

Murillo Ligorred, V. (2019) “The aesthetics of archive in Gerhard Richter’s Artlas: the artistic practice without an horizon of waiting”, SOBRE, 5, pp. 29–35. doi: 10.30827/sobre.v5i0.7190.

Issue

Section

Campo