Towards a redefinition of performance art from its documentation. A suspicion on its entrance into the museum

Authors

  • Nerea Ayerbe Elola Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

DOI:

https://doi.org/10.30827/sobre.v7i.17790

Keywords:

contemporary art, performance art, documentation, museum

Abstract

Since its inception at the end of the 1950s, performance has been defined as an ephemeral action that takes place in the physical co-presence of both the artist and the spectator in a certain place and at a specific time. This ontological definition of performance has o%en resulted in it being impossible to document, on the grounds that this would be contrary to its own raison d’être. But the truth is that this paradigm has been debunked in practice in two ways: firstly, by the history of performance art itself, which has resisted permanent disappearance, and secondly, by the treatment afforded to performance art in contemporary art museums. By raising awareness of this situation and acknowledging the debate generated by the permanence of performance, this study proposes a new understanding of performance that takes into account the importance of its materialisation.

Downloads

Author Biography

Nerea Ayerbe Elola, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

Nerea Ayerbe Elola es Doctora en Ciencias Sociales y Humanas y Licenciada en Humanidades y Empresa por la Universidad de Deusto y cursó el Máster de Mercado de Arte y Gestión de Empresas Relacionadas en la Universidad Antonio de Nebrija de Madrid. Tras su experiencia profesional en diferentes organizaciones culturales, como Sprovieri Gallery (Londres) y la productora de arte Consonni, actualmente su dedicación se centra en la docencia e investigación en arte contemporáneo. Sus principales líneas de trabajo como investigadora se ocupan de la historia del mercado de arte en la modernidad y de las tensiones entre ciertas formas precarias de producción artística y la institución que las acoge y sus públicos. Es miembro oficial de los proyectos de I+D “Prekariart. Estudio multidisciplinar de la condición precaria del arte y los artistas contemporáneos” (HAR2016-77767-R) y “PUBLICUM. Públicos en transformación. Nuevas formas de la experiencia del espectador y sus interacciones con la gestión museística” (HAR2017-86103-P). Imparte asignaturas en torno al mercado de arte contemporáneo y diversos temas de historia del arte. En 2019 obtuvo la acreditación como Profesorado Adjunto en el campo de conocimientos de Humanidades en la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU).

References

Auslander, P. (1997). Vito Acconci and the politics of the body in postmodern performance. En P. Auslander (Ed.), From acting to performance (pp. 89-98). Routledge.

Auslander, P. (1999). Liveness. Routledge.

Auslander, P. (2006). The performativity of performance documentation. PAJ: A Journal of Performance and Art, (84), 1-10.

Austin, J. L. (2003). Lecture I in how to do things with words. En P. Auslander (Ed.), Performance: critical concepts in literary and cultural studies (Vol. I). Routledge.

Brentano, R. (1994). Outside the frame: performance, art and life. En R. Brentano (Ed.), Outside the frame. Performance and the object (p. 277). Cleveland Center for Contemporary Art.

Buskirk, M. (2003). The contigent object of contemporary art. MIT Press.

Fischer-Lichte, E. (2004). Estética de lo performativo. Abada Editores.

Fischer-Lichte, E. (2008). The transformative power of the performance. A new aesthetics. Routledge.

Goldberg, R. (1996). Performance art. Ediciones Destino.

Groys, B. (2005). Sobre lo nuevo. Ensayo de una economía cultural. Pre-Textos.

Jones, A. (1997). Presence in absentia: performance art and the rhetoric of presence. Art Journal, Winter, 56(4),11-18.

Jones, A. (1998). Body Art. Performing the subject. University of Minnesota Press.

Phelan, P. (1993). Unmarked. Politics of performance. Routledge.

Schechner, R. (2002). Foreword: fundamentals of performance studies. En N. Stucky y C. Wimmer (Eds.), Teaching performance studies (pp. ix-xii). Southern Illinois University Press.

Schechner, R. (2006). Performance studies: An introduction. Routledge.

Schneider, R. (2001). Performance remains. Performance Research, 6(2), 100-108.

Schneider, R. (2005). Solo Solo Solo. En M. Butt (Ed.), After criticism: New responses to art and performance (p. 215). Blackwell Publishing.

Schneider, R. (2010). Los restos de lo escénico. En I. de Naverán (Ed.), Hacer historia, reflexiones desde la práctica de la danza (pp. 12-20). Universidad de Alcalá.

Stiles, K. (2012). Alegría incólume: acciones artísticas internacionales. En P. Schimmel (Ed.), Campos de acción: entre el performance y el objeto, 1949-1979 (Vol. 3). Alias.

Ward, F. (1997). Some relations between conceptual and performance art. Art Journal, 56(4), 36-40.

Williamson, A. (2003). The unconscious performance. In Art, lies and videotape: Exposing Performance (pp. 78-84). TATE.

Published

2021-06-15

How to Cite

Ayerbe Elola, N. (2021) “Towards a redefinition of performance art from its documentation. A suspicion on its entrance into the museum”, SOBRE, 7, pp. 40–57. doi: 10.30827/sobre.v7i.17790.

Issue

Section

Panorama