Bodies of Reedition. 20Th Century Revisions in the Turn of the Millenium

Authors

  • Tania Castellano San Jacinto Universidad de La Laguna

DOI:

https://doi.org/10.30827/sobre.v6i0.11779

Keywords:

reedition, video art, found footage, cinema, Hollywood

Abstract

In the period between the 90’s and the first decade of the 2000s, some reedition works outstand by virtue of their potential in handling existing materials, most of them cinematographic. In this found footage practice, whereas original works underscore an obvious presence of the body and a linear structure for the narrative, new works of reedition are in charge of splitting and putting together these aspects. The image of the body then transforms into an image-body, manipulated at will by plain means, belonging to the most essential film. The objective of this article is to analyse different approaches to reedition, understanding them as ways both of puzzling out and of reconsidering the 20th century culture and society. Since the year 2000, this kind of practices which extended to non-professional fields will result in the expa sion of the figure of the artist to the figure of the spectator-productor.

Downloads

Author Biography

Tania Castellano San Jacinto, Universidad de La Laguna

Tania Castellano San Jacinto es doctora Bellas Artes por la Universidad Complutense de Madrid y ha cursado el magíster en Teoría y Práctica de las Artes Contemporáneas en la misma universidad. Ha realizado estancias de investigación en el Walter Benjamin Archive de Berlín, en la Maison des Sciences de l’Homme de París y en el Museo MoMA de Nueva York. También ha realizado cursos de especialización en la School of Visual Arts de Nueva York y en el Centro de Investigaciones Artísticas de Buenos Aires. De su tesis doctoral –de título Distracción, shock, interrupción: la recepción de Walter Benjamin en las prácticas artísticas contemporáneas– parten sus líneas de investigación actuales, que abarcan lo disfuncional en las prácticas artísticas, la imagen interrumpida y la distracción contemporánea. En la actualidad es profesora en el Área de Dibujo en la Facultad de Bellas Artes de la Universidad de La Laguna.

References

Arnold, M. (Director). (1989). Pièce touchée [Cortometraje]. Austria. Arnold, M. (Director). (1993). Passage à l’acte [Cortometraje]. Austria.

Arnold, M. (Director). (1998). Alone. Life Wastes Andy Hardy [Cortometraje]. Austria. Benjamin, W. (2008). Obras (Libro I, Vol. 2). Madrid: Abada Editores.

Bourriaud, N. (2004). Postproducción. La cultura como escenario: modos en que el arte reprograma el mundo contemporáneo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Breitz C. (1996). Rainbow Series [Collage]. s. l.

Breitz, C. (Directora). (1999). Babel Series [Instalación audiovisual]. s. l. Breitz, C. (Directora). (2003). Becoming [Instalación audiovisual]. s. l.

Breitz, C. (Directora). (2005). King (A Portrait of Michael Jackson) [Instalación audiovisual]. s. l. Breitz, C. (Directora). (2005). Queen (A Portrait of Madonna) [Instalación audiovisual]. s. l.

Breitz, C. (Directora). (2005). Legend (A Portrait of Bob Marley) [Instalación audiovisual]. s. l. Breitz, C. (Directora). (2005). Mother and Father [Instalación audiovisual]. s. l.

Breitz, C. (Directora). (2006). Working Class Hero (A Portrait of John Lenon) [Instalación audiovisual]. s. l. Breitz, C. (Directora). (2008). Him and Her [Instalación audiovisual]. s. l.

Conner, B. (Director). (1958). A Movie [Cortometraje]. EE. UU. Cornell, J. (Director). (1936). Rose Hobart [Cortometraje]. EE. UU. DeLillo, D. (2010). Punto omega. Barcelona: Seix Barral.

Friedkin, W. (Director). (1973). The Exorcist [Película]. EE. UU.: Warner Bros. Pictures/Hoya Productions.

Godard, J. L. (1988-1998). Histoire(s) du cinéma [Serie documental]. Francia: Gaumont - Canal+ - La Sept - France 3 - JLG Films - Centre National de la Cinématographie - Télévision Suisse-Romande - Vega Film.

Gordon, D. (Director). (1993). 24 Hour Psycho [Instalación audiovisual]. Reino Unido.

Gordon, D. (Director). (1997). Between Darkness and Light (After William Blake) [Instalación audiovisual]. s. l.

Hernández Navarro, M. A. (2016). Contratiempos del arte contemporáneo. Contranarrativas. Revista de Estudios Visuales, 0. Recuperado de https://www.um.es/artlab/index.php/numero-0/.

Hitchcock, A. (1960). Psycho [Película]. EE. UU.: Paramount Pictures.

King, H. (Director). (1943). The Song of Bernadette [Película]. EE. UU.: 20th Century-Fox.

MacDonald, S. (1994). Sp... Sp... Spaces of Inscription: An Interview with Martin Arnold. Film Quarterly, 48 (1), 2-11.

Marclay, C. (1991-1992). Body Mix [Collage]. s. l.

Melford, G. (Director). (1931). East of Borneo [Película]. EE. UU..: Universal Pictures.

Moral, J. y Canet, F. (2018). Dialogismo y prácticas apropiacionistas en el videoarte contemporáneo. Palabra Clave, 21 (4), 1164-1188.

Mulligan, R. (1962). To Kill a Mockingbird [Película]. EE. UU.: Universal Pictures - Brentwood Production - Pakula-Mulligan Production.

Mulvey, L. (2009). Death 24x a Second. Stillness and the Moving Image. Londres: Reaktion Books.

Neri, L. (2005). Candice Breitz and Louise Neri: Eternal Returns. En L. Neri (Ed.), Candice Breitz [Catálogo de exposición]. Londres: Jay Jopling/White Cube, Francesca Kaufmann y Sonnabend Gallery. Recuperado de http://www.candicebreitz.net/pdf/Neri_interviews_Breitz.pdf/.

Newman, J. M. (Director). (1954). Human Jungle [Película]. EE. UU.: Allied Artists Pictures.

Oubiña, D. (2009). Una juguetería filosófica. Cine, cronofotografía y arte digital. Buenos Aires: Manantial.

Pérez Royo, V. (2008). Estrategias coreográficas en el cine de reciclaje. Análisis de «Pièce touchée» de Martin Arnold. Cairon: Revista de Ciencias de la Danza, 11, 93-104.

Ridley, C. (Director). (1941). Hoch der Lambeth Walk [Cortometraje]. Reino Unido: Ministry of Information.

Riefenstahl, L. (Directora). Triumph des Willens [Documental]. Alemania: Reichsparteitag-Film.

Sitney, P. A. (2002). Visionary Film. The American Avant-Garde, 1943-2000. Nueva York: Oxford University Press.

Steigler, J. (Prod.). (2011). Art Talk. Douglas Gordon [Reportaje y entrevista online]. s. l.: Vice Media Inc. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=n3mm-LNkmXU.

Sturm, M. y Plöchl, R. (Eds.). (2001). Candice Breitz. Cuttings. Linz: O.K. Center for Contemporary Art Upper Austria.

Taanila, M. (2001). Interview with Martin Arnold. Avanto Festival. Recuperado de http://www. avantofestival.com/avanto2001/2001_screenings/fv_arnold_interview.html/.

Thoreau Bruckner, R. (2009). El instante y la oscuridad: el momentum del cine. Estudios Visuales, 6, 112-129.

Virilio, P. (1998). La máquina de la visión. Madrid: Cátedra.

Virno, P. (2003). Virtuosismo y revolución. Madrid: Traficantes de Sueños.

Wees, W. C. (1992). Light Moving in Time. Studies in the Visual Aesthetics of Avantgarde Film. Berkeley: University of California Press.

Wees, W. C. (1993). Recycled Images. The Art and Politics of Found Footage Films. Nueva York: Anthology Film Archives.

Wees, W. C. (2002). The Ambiguous Aura of Hollywood Stars in Avant-Garde Found-Footage Films. Cinema Journal, 41 (2), 3-18.

Zaya, O. (Ed.). (2007). Candice Breitz. Multiple Exposure [Catálogo de exposición]. León: Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC).

Published

2020-07-20

How to Cite

Castellano San Jacinto, T. (2020) “Bodies of Reedition. 20Th Century Revisions in the Turn of the Millenium”, SOBRE, 6, pp. 75–84. doi: 10.30827/sobre.v6i0.11779.

Issue

Section

Panorama