Hacia Una Pedagogía de la Cotidianidad en la Educación Inicial
DOI:
https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.8635Abstract
The present investigation is oriented to the formulation of a pedagogy of daily life in initial education, based on the experiences of children, acquired through coexistence and dialogue with the world. The method was interpretive hermeneutics based on information stored in videos and extracted from interviews with the actors of the Simoncito "Rafael Paituví" Child Care Center located in Caracas. After the categorization and based on the findings, it was possible to conclude: i) There is no objective factuality derived from the oriented curriculum to the development of infants, it does not transcend the curriculum taking into account their daily lives ii) An ideology is present, in the collective sense, in which representations and values are consecrated to established rituals and not to the transformation of being iii) A pedagogical praxis far from coexistence and the dialogue of knowledge is observed. The formulated proposal guides the execution of learning, seen as a daily adventure where predominates the affectivity, alterity, and dialogue, which also acts as a promoter of coexistence and communicative interaction mediated by learning and collective participation, this proposal contrasts theoretically the concept of everyday pedagogy and is composed of three dimensions: relational, affective, and pedagogic.
Downloads
References
Berger, P. y Luckmann, T. (1984): La construcción social de la realidad. Amorrortu. Buenos Aires.
Bronfrenbrenner (1987). La ecología del desarrollo humano. Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós.
Carr, W. (2002). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica Traducción de Pablo Manzano. Ediciones Moratá Madrid. p. 64
Criado, M. y González, J. (2004). Educar en la afectividad para la no-violencia: enfoques y estrategias de intervención. Madrid, CCS.
González, E. (2009). Educar en la Afectividad. Universidad Complutense de Madrid. España. P.3 Disponible en:
http://surgam.org/articulos/504/12%20EDUCAR%20EN%20LA%20AFECTIVIDAD.pdf [Consulta, Mayo 2015]
Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine Press. p. 45
Pérez, E. y Alfonzo, N. (2008). Diálogo de saberes y proyectos de investigación en la Escuela. Educere Artículos arbitrados Año 12, Nº 42, Julio - Agosto - Septiembre, pp. 455 – 460, Universidad de Oriente. Cumaná, Venezuela.
Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine Press. p. 45
Prieto, L. (2006). EL Estado docente. Colección Claves de América, Nº 30, Ministerio de Educación y Deportes, Caracas, Venezuela.
Ministerio del poder Popular para la Educación, Cultura y Deportes (2007). Currículo y Orientaciones Metodológicas para el subsistema de Educación Inicial Bolivariana. Disponible en:
ww.cerpe.org.ve/tl_files/Cerpe/contenido/documentos/Actualidad%20Educativa/Transformacion%20curricular%20EM/OrientacionedagogicasMPPE%202017-2018.pdf [Consulta, Mayo 2015].
Taylor, S. y Bogdan, R. (1990). Introducción a los Métodos Cualitativos de Investigación. Buenos Aires: Paidós.
Rodríguez, I. (2007:).Para una sociología de la infancia: aspectos teóricos y metodológicos. p.40.CIS. Madrid.
Solla, R. y Graterol, N. (2013) La alteridad como puente para la trascendencia ética. Revista Telos, vol. 15, núm. 3, septiembre-diciembre, pp. 400-413. Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo, Venezuela.
Taylor, S. y Bogdan, R. (1990). Introducción a los Métodos Cualitativos de Investigación. Buenos Aires: Paidós.
Vallés, M. (1999).Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Reflexión metodológica y práctica profesional. España: Síntesis Sociológica. IMPRESCIDIBLE, siguiendo la normativa APA, última versión. Indicar siempre que exista número DOI.