A model for teaching of numerical and linguistic notation in Early Childhood Education from the analysis of teachers’ practice

Authors

  • Ángel Alsina Universidad de Girona
  • Silvia Llach Carles

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11235

Keywords:

Early Childhood Education, linguistic notation, numerical notation, professional development, realistic learning

Abstract

The objectives of this study are: a) to analyze teaching practice of Early Childhood Education in-service teachers in relation to the teaching of numerical and linguistic notation; b) on the basis of the results obtained, to design a teaching model of these systems of representation valid for initial and ongoing teacher training. Data was obtained through questionnaires administered to 59 teachers from different parts of Spain who attended a teacher training course. The results show that: a) teachers hold different views about what, how and when to teach both notation systems; b) these views are often inconsistent with psychoevolutionary and curricular aspects. The triangulation of this data with the findings of preliminary has resulted in the proposal of a model under the auspices of realistic learning to improve the teaching of numerical and linguistic notation in Early Childhood Education. The model proposes six phases: 1) Verbalisation of own ideas; 2) Contrasting of one’s own ideas with knowledge required for teaching: psychoevolutionary and curricular aspects; 3) Observation of own practice and joint reflection; 4) Formulation of probing questions; 5) Well-informed design of new teaching practices; 6) Evaluation of new practices for improving teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegría, J. & Morais, J. (1979). Le développement de l'habileté d'analyse phonétique consciente de la parole et l'apprentissage de la lecture. Archives de Psychologie, 47(183), 251-270.

Alsina, Á. (2007). El aprendizaje reflexivo en la formación permanente del profesorado: un análisis desde la didáctica de la matemática. Educación Matemática, 19(1), 99-126.

Alsina, Á. (2011). La notación numérica en Educación Infantil: un estudio sobre el proceso de adquisición. En M. Marín, G. Fernández, L.J. Blanco & M. Palarea (Eds.). Investigación en Educación Matemática XV (pp. 237-246). Ciudad Real: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática-Servicio de Publicaciones de la Universidad Castilla-La Mancha.

Alsina, Á. & Llach. S. (2012). La enseñanza de los sistemas externos de representación matemáticos y lingüísticos en la Educación Infantil. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 131-144.

Bazerman, C. (2013). Understanding the lifelong journey of writing development. Infancia y Aprendizaje, 36, 421-441.

Clemente, M., Ramírez, E. & Sánchez, M.C. (2010). Enfoques teóricos y prácticas docentes en la enseñanza inicial de la lengua escrita. Cultura y Educación, 22(3), 313-328.

Esteve, O. (2010). La asignatura de Enseñanza de lenguas en la titulación de Lingüística. En O. Esteve, K. Melief y Á. Alsina (Eds.), Creando mi profesión. Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado (pp. 153-171). Barcelona: Editorial Octaedro.

Esteve, O. & Alsina, À. (2010). Hacia el desarrollo de la competencia profesional del profesorado. A O. Esteve, K. Melief & À. Alsina (Eds.), Creando mi profesión. Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado (pp. 7-18). Barcelona: Editorial Octaedro.

Ferreiro, E. (1988). L’écriture avant la lettre. En H. Sinclair (Ed.), La production de notations chez le jeune enfant (pp. 17-70). París: Presses Universitaires de France.

Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.

Gómez, P., Gónzalez, Mª.J. & Romero, I. (2014). Caminos de aprendizaje en la formación de profesores de matemáticas: objetivos, tareas y evaluación. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 143-164.

Hershkowitz, R. & Schwarz, B. (1999). Reflective processes in a mathematics classroom with a rich learning environment. Cognition & Instruction. 17(1), 65-91.

Hindman, A. H. & Wasik, B.A. (2008). Head Start teacher’s beliefs about language and literacy instruction. Early Childhood Research Quarterly, 23, 479-492.

IRA & NCTE (1996). Standards for the English Language Arts. USA: International Reading Association and the National Council of Teachers of English.

Korthagen, F.A (2001). Linking practice and theory. The pedagogy of realistic teacher education. Londres: Lawrence Erlbaum Associates.

Llach, S. & Alsina, Á. (2012). ¿Cómo enseñar la notación lingüística y matemática? Un triple enfoque: epistémico, interdisciplinar y sociocultural. Revista Española de Pedagogía, 252, 321-335.

Lerner, D., Sadovsky, P. & Wolman, S. (1994). El sistema de numeración: un problema didáctico. En P. Parra & I. Sáez (Eds.), Didáctica de las Matemáticas (pp. 95-184). Barcelona: Paidós.

Martí, E. (2003). Representar el mundo externamente. Madrid: Visor.

Melief, K., Tigchelaar, A. & Korthagen, K. (2010). Aprender de la práctica. En O. Esteve, K. Melief & Á. Alsina (Eds.), Creando mi profesión. Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado (pp. 19-38). Barcelona: Editorial Octaedro.

NCTE (2004). NCTE Beliefs about the Teaching of Writing. Recuperado de: http://www.ncte.org/positions/statements/writingbeliefs.

NCTM (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Sevilla: Thales.

Phillips, B. & Torgensen, J. K. (2006). Phonemic awareness and reading: beyond the growth of initial reading accuracy. En D. Dickinson y S. Neuman (Eds.), Handbook of early literacy research (vol. 2, pp. 101-112). Nueva York: The Guilford Press.

ORDEN ECI/3960/2007, de 19 de diciembre, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la educación infantil.

Rodríguez, S., Ortiz, L. & Blanco, E. (2012). Percepciones del profesorado de educación infantil sobre sus propuestas de enseñanza en aprendizaje autorregulado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 143-164.

Rodríguez, I., & Clemente, M. (2013). Creencias, intenciones y prácticas en la enseñanza de la lengua escrita. Estudio de caso. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(2), 327-345.

Scheuer, N., Sinclair, A., Merlo de Rivas, S. & Tièche-Christinat, C. (2000). Cuando ciento setenta y uno se escribe 10071: niños de 5 a 8 años produciendo números. Infancia y Aprendizaje, 90, 31-50.

Sinclair, A. (1991). Children’s production and comprehension of written numerical representations. En Durkin, K. y Shire, B. (Eds.), Language in mathematical education (pp. 59-68). Buckingham: Open University Press.

Strauss, A. & Corbin, J. (1991). Basics of qualitative research. Grounded theory: procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications.

Teberosky, A. & Sepúlveda, A. (2009). El texto en la alfabetización inicial. Infancia y Aprendizaje, 32(2), 199-218.

Teubal, E. & Guberman, A. (2014). Textos gráficos y alfabetización múltiple. Herramientas para el desarrollo del pensamiento y el aprendizaje en el nivel inicial. Barcelona: Paidós.

Tolchinsky, L. (2007). The multiple functions of external representations: Introduction. En E. Teubal, J. Dockrell, & L. Tolchinsky (Eds.), Notational knowledge. Developmental and historical perspectives (pp. 1-10). Rotterdam: Sense.

Tolchinsky, L. & Karmiloff-Smith, A. (1992). Children’s understanding of notation as domains of knowledge versus referential-comunicative tools. Cognitive Development, 7, 287-300.

Yamagata, K. (2007). Differential emergence of representational systems: Drawings, letters, and numerals. Cognitive Development, 22, 244-257.

Published

2019-09-28

How to Cite

Alsina, Ángel, & Llach Carles, S. (2019). A model for teaching of numerical and linguistic notation in Early Childhood Education from the analysis of teachers’ practice. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 23(3), 389–412. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11235