GYPSY COMMUNITIES AND SCHOOL CULTURE: PERCEPTIONS AND FUNDS OF KNOWLEDGE AND IDENTITY
DOI:
https://doi.org/10.30827/modulema.v8i.31515Keywords:
gypsy culture, intercultural education, school, identity, funds of knowledgeAbstract
This article aims to delve into the relationships between Gypsy culture and school culture within the framework of a research proyect whose focus has been on the study of the perceptions of the Gypsy people regarding school education. In this sense, it aims to collect and analyse sensitive information that shows how its members perceive the school culture based on their own voices and evidencing their funds of knowledge and identity in order to analyse how that community sees education, school and coexistence within it. For this purpose, qualitative research with a biographical-narrative approach was carried out in a neighbourhood of Malaga, based on 20 in-depth semi-structured interviews (10 adults and 10 young people) and 3 discussion groups with 4 people each. From there, these perceptions and funds of emerging knowledge and identity are analysed in a narrative way, allowing knowledge of the
different realities that come together in educational centres to be obtained from the experiences and voices of the participating people. Finally, the results are discussed and purposeful conclusions are drawn, highlighting those that value positive and non-discriminatory cultural and identity aspects and that serve to improve mutual expectations and understanding from an intercultural perspective.
Downloads
References
Abajo, J.E. (2014). El estado de la cuestión en el estudio de la situación escolar del alumnado gitano. Revista Asociación de Enseñantes Gitanos, 31, 42-55.
Amaro, A., Martínez, N, González, G. y Córdoba, J. (2023). La voz del colectivo gitano frente a la vulnerabilidad provocada por la Covid-19. Análisis multidimensional. Revista Fuentes, 25(3), 367-377. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2023.21228 DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2023.21228
Besalú, X. (2002). Diversidad cultural y educación. Síntesis.
Cárdenas, R., Terrón, T. y Monreal, M.C. (2019). Educación primaria y alumnas gitanas. Análisis de las barreras sociales en contextos de exclusión. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 75-91. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.326221 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.37.1.326221
Carmona, J., García, M., Márquez, M.ª L. y Rodrigo, M.ª J. (2019). El Impacto de las Relaciones entre la Familia y la Escuela en la Inclusión Educativa de Alumnos de Etnia Gitana. Una Revisión Sistemática. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 9(3), 319-348. https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/remie/article/view/4666 DOI: https://doi.org/10.17583/remie.2019.4666
Crespo, I., Lalueza, J.L., Sánchez, S. y Padrós, M. (2013). Multiplicidad de voces e identidad étnica en los procesos de cambio en la cultura gitana. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 13(3), pp. 159-177. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v13n3.1134
Denzin, N. & Lincoln, Y. (2011). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Sage.
Díaz, C. y Pinto, M.L. (2017). Vulnerabilidad educativa: un estudio desde el paradigma sociocrítico. Praxis Educativa, 21(1), 46-64. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2017-210105 DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2017-210105
Esteban, M. y Saubich, X. (2013). La práctica educativa desde la perspectiva de los fondos de conocimiento e identidad. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25(2), pp.189-211. DOI: https://doi.org/10.14201/11583
Flecha, R. y Soler, M. (2013). Turning difficulties into possibilities: engaging Roma families and students in school through dialogic learning. Cambridge Journal of Education, 43(4), 451-465. https://doi.org/10.1080/0305764X.2013.819068 DOI: https://doi.org/10.1080/0305764X.2013.819068
Fundación Secretariado Gitano (2023). La situación educativa del alumnado gitano. Fundación Secretariado Gitano.
Giménez, A., Comas, D. y Carballo, A. (2019). Origen e identidad del pueblo gitano. International Journal of Roma Studies, 1(2), 159-184. https://doi.org/10.17583/ijrs.2019.4561 DOI: https://doi.org/10.17583/ijrs.2019.4561
González, J. y Esteban, M. (2021). Fondos de conocimiento para la justicia social. Alianzas familia-escuela para la transformación educativa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), pp.5-12. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1 DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1
González, N., Moll, L., & Amanti, C. (Eds.). (2005). Funds of knowledge. Theorizing practices in households, communities, and classrooms. Taylor & Francis Group.
Gutiérrez Sánchez, M., Bahadi Bouchnafa, S.y Pedreño Plana, M. (2023). La situación del alumnado gitano. Percepciones del profesorado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 12(2), pp. 155-169. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.2.009 DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.2.009
Lizárraga Iglesias, J. (2021). Ser gitanx en el sistema educativo español: influencia de la negación de la historia gitana en la autoestima y la estima racial de los kalé españoles. Etnografías Contemporáneas, 7(12), 212-230. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/934
Llevot, N. y Bernad, D. (2016). La mediación gitana: herramienta performativa de las relaciones entre familia y escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 99-110. https://revistas.um.es/reifop/article/view/245581
Lorenzo, M., Míguez, G., y Cernadas, F. (2020). ¿Pueden contribuir los fondos de conocimiento a la participación de las familias gitanas en la escuela? Bases para un proyecto educativo. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 191–211. https://doi.org/10.14201/teri.21299 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.21299
Márquez, M. J. y Padua, D. (2016). Comunidad gitana y educación pública. La necesidad de construir un proyecto social y educativo compartido. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 85, 91-101. https://www.redalyc.org/journal/274/27446519009/html/
Moreira, T., Rosário, P., Azevedo, R., Núñez, C. & Fuentes, S. (2022). Living on a double-.edged sword: intergenerational perspectives of women from Gypsy groups about the influence of education on cultural identity. International Journal of Educational Research, 111, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101915 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101915
Moreno, R. y Vila, E. S. (2022). Identidad narrativa en la relación educativa: promesa, solicitud y don. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 125–138. https://doi.org/10.14201/teri.26397 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.26397
Munté, A., Alegre, R. M. y de Vicente, I. (2015). Voces gitanas en la investigación científica. Scientific Journal on Intercultural Studies, 1(1), 72-92. DOI: https://doi.org/10.17583/recei.2015.1175
Ogbu, J. & Simons, H. (1998). Voluntary and involuntary minorities: a cultural-ecológical theory of school performances with some implications for education. Anthropology and Education Quartly, 29(2), 13-35. https://doi.org/10.1525/aeq.1998.29.2.155 DOI: https://doi.org/10.1525/aeq.1998.29.2.155
Parra, I., Álvarez, A. y Gamella, J. F. (2017). Un conflicto silenciado: procesos de segregación, retraso curricular y abandono escolar de los adolescentes gitanos. Revista Paz y Conflictos, 10(1), 35-60. https://revistaseug.ugr.es/index.php/revpaz/article/view/5965/5592
Pérez-Herrero, M., Ántúnez-Sánchez, A. y Burguera-Condon, J.L. (2017). Factores que inciden en el abandono escolar del alumnado gitano: perspectiva de profesionales clave. Revista de Psicología y Educación, 12(1), pp. 55-76.
Sánchez-Muros, P. (2015). Minoría gitana y prejuicio étnico en la preadolescencia. Procesos de exclusión e inclusión en el ámbito escolar. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(3), pp.396-408. https://turia.uv.es/index.php/RASE/article/view/8392/7985
Santos Rego, M.A., Lorenzo Moledo, M.M. y Míguez Salina, G. (2021). Repensando las prácticas culturales de la infancia gitana a través de la exploración de sus fondos de conocimiento e identidad. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 69-82. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.005 DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.005
Szalai, J. & Schiff, C. (eds.) (2014). Migrant, Roma and post-colonial youth in education across Europe. Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137308634

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 MODULEMA. Scientific Journal on Cultural Diversity

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.