VALIDATION OF A QUESTIONNAIRE ON EDUCATIONAL GUIDANCE IN THE CHOICE OF A UNIVERSITY DEGREE IN MULTICULTURAL CONTEXTS

Authors

  • Mónica Luque-Suárez UNED
  • Jesús Manuel Cuevas Rincón UNED
  • Raquel Portillo Sánchez Educadora Social en Centro de Menores
  • Eva María Cuevas-Rincón Ministerio de Educación y Formación Profeional

DOI:

https://doi.org/10.30827/modulema.v6i.25320

Keywords:

Orientation, Multicultural, Factor analysis, Questionnaire

Abstract

This study analyzes what factors influence the academic orientation of the pre-university student when  choosing a university degree. This research analyzes the validity and reliability of a questionnaire that  identifies the orientation that students have or do not have to choose a university degree within a  multicultural context. An exploratory, reliability and confirmatory factorial analysis has been carried out using the methodology of structural equations from the data obtained with a sample of N=432 students. The  results show a combination of six factors (social, family, sociodemographic, decision making, orientation department and multicultural) in the instrument that coincides with the previous theoretical proposal, and  the reliability data are also favorable. The analysis using the structural equation methodology confirms the fit of the data to the model, and suggests the elimination of an item that is not well related. It can be considered that the instrument is useful to measure the educational orientation in the choice of the university career by the pre-university student in multicultural contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Educational Research Association, American Psychological Association, and National Council on Measurement in Education (2014). Standards for educational and psychological testing. American Psychological Association.

Areces, D., Rodríguez, L.J., Suárez, J., De la Roca, Y., & Cueli, M. (2016). Information sources used by high school students in the college degree choice. Psicothema, 28(3), 253-259. http://www.psicothema.com/pdf/4320.pdf

Banks, J.A. (2014). Emigración global, diversidad y educación para la ciudadanía. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 1-11. https://doi.org/10.6018/reifop.17.2.197571

Calvo, A., Haya, I. & Susinos, T. (2012). El rol del orientador en la mejora escolar. Una investigación centrada en la voz del alumnado como elemento de cambio. Revista de Investigación en Educación, 10(2), 7-20. https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/147

Daniels, E., Hondeghem, A. & Dochy, F. (2019). Una revisión sobre el liderazgo y el desarrollo del liderazgo en la educación configuraciones nacionales. Revisión de investigación educativa, 27, 110–125. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.02.003

De Miguel, J., & Arcarons, A. (2012). Importancia decreciente de la clase social: Cambio de los factores que explican el éxito en educación. En IV Reunión intercongresos del Comité de Investigación de Estratificación Social. Universidad complutense.

Díez Gutiérrez, E.J. (2014). La práctica educativa intercultural en Secundaria. Revista de Educación, 363, 12-34. http://www.revistaeducacion.educacion.es/doi/363_168.pdf

Domingo, J. (2006). Los Departamentos de Orientación en la mejora cualitativa de la Educación Secundaria. Revista de Educación, 339, 97-118. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:51d7ffc1-3fbd-4659-a0f9-e1e756bde5c6/re33907-pdf.pdf

Domínguez, G., Álvarez, F. J., & López, A. M. (2013). Tutorial and guidance action in the transition period from High School to University. Guidance for new entry students. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 221-241. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4414201.pdf

Domingo i Valls, A., & Martínez, R. (2006). La población latinoamericana censada en España en 2001: un retrato sociodemográfico. Notas de población. Doña, L., & Luque, T. (2019). La experiencia universitaria. Análisis de factores motivacionales y sociodemográficos. Revista de la Educación Superior, 48(191), 1–24. https://doi.

org/10.36857/resu.2019.191.851

Dupeyrón, M. N., Cabrera, B.C., Amor, N., & González, L. A. (2021). La orientación familiar para el desarrollo de la autonomía de los niños de la infancia temprana. Revista Conrado, 17(82), 473-483. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1980/1939

Elosua, P., & Zumbo, B. D. (2008). Reliability coefficients for ordinal response scales. Psicothema, 20(4), 896-901. http://www.psicothema.com/pdf/3572.pdf

Font-Mayolas, S., & Masferrer, L. (2010). Knowledge and attitudes towards the European Higher Education Area from university students. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 3(2), 88-96. http://refiedu.webs.uvigo.es/Refiedu/Vol3_2/REFIEDU_3_2_5.pdf

Garcés-Delgado, M., Santana-Vega, L.E., & Feliciano-García, L. (2020). Proyectos de vida en adolescentes en riesgo de exclusión social. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 149–165. https://doi.org/10.6018/rie.332231

González-Montesinos, M.J., & Banckhoff, E. (2010). Validation of a context questionnaire for the evaluation of educational systems with Structural Equations Modeling. Relieve, 16(2). http://www.uv.es/RELIEVE/v16n2/RELIEVEv16n2_1.htm

Guirado, V. C., & Guerra, S. (2013). Recursos didácticos y sugerencias metodológicas para la enseñanza - aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Segunda parte. Pueblo y Educación.

Hammad, W., & Shah, S. (2018). Dissonance between the international and the national conservative challenges facing school leaders in international schools in Saudi Arabia. Administración Educativa Trimestral, 54(5), 747–780. https://doi.org/10.1177/0013161X18785864

Harman, H. H. (1976). Modern factor analysis. University of Chicago press.

Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Press.

Leiva-Olivencia, J.J. (2017). Luces y sombras en la construcción de una educación intercultural en tiempo de incertidumbre. MODULEMA, Revista Científica sobre Diversidad Cultural, 1, 21-39. http://hdl.handle.net/10481/47159

Louzao, M. (2011). Elaboración y puesta en práctica de un proyecto escolar de educación intercultural en el marco de una investigación cualitativa-etnográfica. Educación y diversidad, 5(1), 87-100.

Manzano-Sánchez, H., Mulford, E. J., & Upegui, P. C. (2019). Aspiraciones profesionales y universitarias de estudiantes de grado once de bachillerato de una institución educativa pública de Cali. Revista española de orientación y psicopedagogía, 30(3),10-25. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26270

Martínez, B., Musitu, G., Amador, L.V., & Monreal, M.C. (2012). Estatus sociométrico y violencia escolar en adolescentes: implicaciones de la autoestima, la familia y la escuela. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 55–66.

Martínez-Usarralde, M.J., Lloret-Catalá, C., & Céspedes, M. (2017). Lo que hacen las mejores escuelas integradoras de alumnado inmigrante: indicadores de buenas prácticas Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 29, 41-54. https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/49010/33103

Monarca, H.A. (2013). Trabajo colaborativo con padres y madres. Ámbito de actuación desde la orientación educativa. Revista Española De Orientación y Pedagogía, 24(3), 114-123. https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.3.2013.11248

Olmos-Gómez, M.d.C., Luque-Suárez, M., Becerril-Ruiz, D., & Cuevas-Rincón, J.C. (2021). Gender and Socioeconomic Status as Factors of Individual Differences in Pre-University Students. Decision-Making for Careers, with a Focus on Family Influence and Psychosocial Factors. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3). https://doi.org/10.3390/ijerph18031344

Pérez, E., & Cupani, M. (2006). Desarrollo y validación de un inventario de intereses vocacionales: el CIP-4. Psicothema, 18(2), 238-242. https://www.psicothema.com/pdf/3204.pdf

Quintela, G. E. (2013). Deserción universitaria, una aproximación sociológica al proceso de toma de decisiones de los estudiantes. Sociedad Hoy, 24, 83-106. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90231580008

Rizopoulos, D. (2006). Ltm: A package for latent trait modelling and item response theory analyses. Journal of statistical software, 17(5). https://www.jstatsoft.org/article/view/v017i05/v17i05.pdf

Simón, C., & Echeita, G. (2012). La alianza entre las familias y la escuela en la educación del alumnado más vulnerable. Revista Padres y Maestros, 344, 31-34. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/528

Soriano, E., & Peñalva, A. (2011). Presente y futuro de la educación intercultural en la formación inicial de los profesionales de la educación. Aula Abierta, 39(1), 117-130.

Vázquez, A., & Manassero, M.A. (2008). Validation of a job expectancy questionnaire with secondary students. Psicothema, 20(4), 659-664. http://www.psicothema.com/pdf/3537.pdf

Verdeja-Muñiz, M. (2018). Retos educativos en contestos multiculturales: la opinión del profesorado, alumnado y familias. MODULEMA, Revista Científica sobre Diversidad Cultural, 2, 30-48. http://dx.doi.org/10.30827/modulema.v2i0.6919

Vertsberger, D., & Gati, I. (2015). The Effectiveness of Sources of Support in Career Decision-Making: A Two-Year Follow-Up. Journal of Vocational Behavior, 89, 151–161. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.06.004

Villardón-Gallego, L. (2012). Orientar en la incertidumbre. ¿Quién orienta al orientador? Ponencia presentada en el VI Encuentro Estatal de Orientadores, Bilbao España. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/

S0001879115000639

Walker, H. M., Calkins, C., Wehmeyer, M. L., Walker, L., Bacon, A., Palmer, S. B., & Johnson, D. R. (2011). A Social-Ecological Approach to Promote Self-Determination. Exceptionality, 19(1), 6-18. https://doi.org/10.1080/09362835.2011.537220

Watson, S., Vernon, L., Seddon, S., Andrews, Y., & Wang, A. (2016). Parents influencing secondary students’ university aspirations: A multilevel approach using school-SES. Issues in Educational Research, 26(4), 673-693. http://www.iier.org.au/iier26/watson.pdf

Published

2022-10-23

How to Cite

Luque-Suárez, M., Cuevas Rincón, J. M., Portillo Sánchez, R., & Cuevas-Rincón, E. M. (2022). VALIDATION OF A QUESTIONNAIRE ON EDUCATIONAL GUIDANCE IN THE CHOICE OF A UNIVERSITY DEGREE IN MULTICULTURAL CONTEXTS. MODULEMA. Scientific Journal on Cultural Diversity, 6, 71–84. https://doi.org/10.30827/modulema.v6i.25320

Issue

Section

Articles