VALIDATION OF A QUESTIONNAIRE ON EDUCATIONAL GUIDANCE IN THE CHOICE OF A UNIVERSITY DEGREE IN MULTICULTURAL CONTEXTS
DOI:
https://doi.org/10.30827/modulema.v6i.25320Keywords:
Orientation, Multicultural, Factor analysis, QuestionnaireAbstract
This study analyzes what factors influence the academic orientation of the pre-university student when choosing a university degree. This research analyzes the validity and reliability of a questionnaire that identifies the orientation that students have or do not have to choose a university degree within a multicultural context. An exploratory, reliability and confirmatory factorial analysis has been carried out using the methodology of structural equations from the data obtained with a sample of N=432 students. The results show a combination of six factors (social, family, sociodemographic, decision making, orientation department and multicultural) in the instrument that coincides with the previous theoretical proposal, and the reliability data are also favorable. The analysis using the structural equation methodology confirms the fit of the data to the model, and suggests the elimination of an item that is not well related. It can be considered that the instrument is useful to measure the educational orientation in the choice of the university career by the pre-university student in multicultural contexts.
Downloads
References
American Educational Research Association, American Psychological Association, and National Council on Measurement in Education (2014). Standards for educational and psychological testing. American Psychological Association.
Areces, D., Rodríguez, L.J., Suárez, J., De la Roca, Y., & Cueli, M. (2016). Information sources used by high school students in the college degree choice. Psicothema, 28(3), 253-259. http://www.psicothema.com/pdf/4320.pdf
Banks, J.A. (2014). Emigración global, diversidad y educación para la ciudadanía. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 1-11. https://doi.org/10.6018/reifop.17.2.197571
Calvo, A., Haya, I. & Susinos, T. (2012). El rol del orientador en la mejora escolar. Una investigación centrada en la voz del alumnado como elemento de cambio. Revista de Investigación en Educación, 10(2), 7-20. https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/147
Daniels, E., Hondeghem, A. & Dochy, F. (2019). Una revisión sobre el liderazgo y el desarrollo del liderazgo en la educación configuraciones nacionales. Revisión de investigación educativa, 27, 110–125. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.02.003
De Miguel, J., & Arcarons, A. (2012). Importancia decreciente de la clase social: Cambio de los factores que explican el éxito en educación. En IV Reunión intercongresos del Comité de Investigación de Estratificación Social. Universidad complutense.
Díez Gutiérrez, E.J. (2014). La práctica educativa intercultural en Secundaria. Revista de Educación, 363, 12-34. http://www.revistaeducacion.educacion.es/doi/363_168.pdf
Domingo, J. (2006). Los Departamentos de Orientación en la mejora cualitativa de la Educación Secundaria. Revista de Educación, 339, 97-118. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:51d7ffc1-3fbd-4659-a0f9-e1e756bde5c6/re33907-pdf.pdf
Domínguez, G., Álvarez, F. J., & López, A. M. (2013). Tutorial and guidance action in the transition period from High School to University. Guidance for new entry students. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 221-241. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4414201.pdf
Domingo i Valls, A., & Martínez, R. (2006). La población latinoamericana censada en España en 2001: un retrato sociodemográfico. Notas de población. Doña, L., & Luque, T. (2019). La experiencia universitaria. Análisis de factores motivacionales y sociodemográficos. Revista de la Educación Superior, 48(191), 1–24. https://doi.
org/10.36857/resu.2019.191.851
Dupeyrón, M. N., Cabrera, B.C., Amor, N., & González, L. A. (2021). La orientación familiar para el desarrollo de la autonomía de los niños de la infancia temprana. Revista Conrado, 17(82), 473-483. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1980/1939
Elosua, P., & Zumbo, B. D. (2008). Reliability coefficients for ordinal response scales. Psicothema, 20(4), 896-901. http://www.psicothema.com/pdf/3572.pdf
Font-Mayolas, S., & Masferrer, L. (2010). Knowledge and attitudes towards the European Higher Education Area from university students. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 3(2), 88-96. http://refiedu.webs.uvigo.es/Refiedu/Vol3_2/REFIEDU_3_2_5.pdf
Garcés-Delgado, M., Santana-Vega, L.E., & Feliciano-García, L. (2020). Proyectos de vida en adolescentes en riesgo de exclusión social. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 149–165. https://doi.org/10.6018/rie.332231
González-Montesinos, M.J., & Banckhoff, E. (2010). Validation of a context questionnaire for the evaluation of educational systems with Structural Equations Modeling. Relieve, 16(2). http://www.uv.es/RELIEVE/v16n2/RELIEVEv16n2_1.htm
Guirado, V. C., & Guerra, S. (2013). Recursos didácticos y sugerencias metodológicas para la enseñanza - aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Segunda parte. Pueblo y Educación.
Hammad, W., & Shah, S. (2018). Dissonance between the international and the national conservative challenges facing school leaders in international schools in Saudi Arabia. Administración Educativa Trimestral, 54(5), 747–780. https://doi.org/10.1177/0013161X18785864
Harman, H. H. (1976). Modern factor analysis. University of Chicago press.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Press.
Leiva-Olivencia, J.J. (2017). Luces y sombras en la construcción de una educación intercultural en tiempo de incertidumbre. MODULEMA, Revista Científica sobre Diversidad Cultural, 1, 21-39. http://hdl.handle.net/10481/47159
Louzao, M. (2011). Elaboración y puesta en práctica de un proyecto escolar de educación intercultural en el marco de una investigación cualitativa-etnográfica. Educación y diversidad, 5(1), 87-100.
Manzano-Sánchez, H., Mulford, E. J., & Upegui, P. C. (2019). Aspiraciones profesionales y universitarias de estudiantes de grado once de bachillerato de una institución educativa pública de Cali. Revista española de orientación y psicopedagogía, 30(3),10-25. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26270
Martínez, B., Musitu, G., Amador, L.V., & Monreal, M.C. (2012). Estatus sociométrico y violencia escolar en adolescentes: implicaciones de la autoestima, la familia y la escuela. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 55–66.
Martínez-Usarralde, M.J., Lloret-Catalá, C., & Céspedes, M. (2017). Lo que hacen las mejores escuelas integradoras de alumnado inmigrante: indicadores de buenas prácticas Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 29, 41-54. https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/49010/33103
Monarca, H.A. (2013). Trabajo colaborativo con padres y madres. Ámbito de actuación desde la orientación educativa. Revista Española De Orientación y Pedagogía, 24(3), 114-123. https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.3.2013.11248
Olmos-Gómez, M.d.C., Luque-Suárez, M., Becerril-Ruiz, D., & Cuevas-Rincón, J.C. (2021). Gender and Socioeconomic Status as Factors of Individual Differences in Pre-University Students. Decision-Making for Careers, with a Focus on Family Influence and Psychosocial Factors. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3). https://doi.org/10.3390/ijerph18031344
Pérez, E., & Cupani, M. (2006). Desarrollo y validación de un inventario de intereses vocacionales: el CIP-4. Psicothema, 18(2), 238-242. https://www.psicothema.com/pdf/3204.pdf
Quintela, G. E. (2013). Deserción universitaria, una aproximación sociológica al proceso de toma de decisiones de los estudiantes. Sociedad Hoy, 24, 83-106. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90231580008
Rizopoulos, D. (2006). Ltm: A package for latent trait modelling and item response theory analyses. Journal of statistical software, 17(5). https://www.jstatsoft.org/article/view/v017i05/v17i05.pdf
Simón, C., & Echeita, G. (2012). La alianza entre las familias y la escuela en la educación del alumnado más vulnerable. Revista Padres y Maestros, 344, 31-34. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/528
Soriano, E., & Peñalva, A. (2011). Presente y futuro de la educación intercultural en la formación inicial de los profesionales de la educación. Aula Abierta, 39(1), 117-130.
Vázquez, A., & Manassero, M.A. (2008). Validation of a job expectancy questionnaire with secondary students. Psicothema, 20(4), 659-664. http://www.psicothema.com/pdf/3537.pdf
Verdeja-Muñiz, M. (2018). Retos educativos en contestos multiculturales: la opinión del profesorado, alumnado y familias. MODULEMA, Revista Científica sobre Diversidad Cultural, 2, 30-48. http://dx.doi.org/10.30827/modulema.v2i0.6919
Vertsberger, D., & Gati, I. (2015). The Effectiveness of Sources of Support in Career Decision-Making: A Two-Year Follow-Up. Journal of Vocational Behavior, 89, 151–161. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.06.004
Villardón-Gallego, L. (2012). Orientar en la incertidumbre. ¿Quién orienta al orientador? Ponencia presentada en el VI Encuentro Estatal de Orientadores, Bilbao España. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/
S0001879115000639
Walker, H. M., Calkins, C., Wehmeyer, M. L., Walker, L., Bacon, A., Palmer, S. B., & Johnson, D. R. (2011). A Social-Ecological Approach to Promote Self-Determination. Exceptionality, 19(1), 6-18. https://doi.org/10.1080/09362835.2011.537220
Watson, S., Vernon, L., Seddon, S., Andrews, Y., & Wang, A. (2016). Parents influencing secondary students’ university aspirations: A multilevel approach using school-SES. Issues in Educational Research, 26(4), 673-693. http://www.iier.org.au/iier26/watson.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 MODULEMA. Scientific Journal on Cultural Diversity

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.