Escenografías suicidas de Alejandra Pizarnik: hacia la elipsis

Authors

  • Catalina Quesada Gómez University of Bern

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i8.3682

Keywords:

Alejandra Pizarnik, Suicide, Death, Silence, Metalepsis, Neo-Baroque

Abstract

This article proposes an interpretation of suicide in Alejandra Pizarnik with a metatextual and rhetorical focus. Drawing on the literary context of her work (its romantic and surrealistic heritages), the essay explores different expressions of suicide, their textual implications, and the impact of this issues on language itself. As a result, a link is established between Pizarnik’s oeuvre and one of her contemporary neo-avant-gardes, the neo-baroque, which is based on the use of ellipsis, excess, and disguise.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aira, César. Alejandra Pizarnik. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 2008.

Calafell Sala, Núria. Sujeto, cuerpo y lenguaje en los Diarios de Alejandra Pizarnik. Córdoba: Babel, 2008.

Cervera Salinas, Vicente. “Las cenizas del reino. El hermoso delirio de Alejandra Pizarnik”. En Cartaphilus. Revista de Investigación y Crítica Estética, 7-8 (2010): 112-122.

Cravioto, Germán. “El silencio en Alejandra Pizarnik”. En Litorale. Revista de difusión cultural, 3 (2011): 4-13.

Depetris, Carolina. Aporética de la muerte: estudio crítico sobre Alejandra Pizarnik. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2004.

Derrida, Jacques. De la grammatologie. Paris: Editions de Minuit, 1967.

Gil González, Antonio J. “Autobiografía y metapoesía: el autor que vive en el poema”. En Romera Castillo, José, y Gutiérrez Carbajo, Francisco (eds.). Poesía historiográfica y (auto)biográfica (1975-1999). Actas del IX Seminario Internacional del Instituto de Semiótica Literaria, Teatral y Nuevas Tecnologías de la UNED. Madrid: Visor, 2000. 289-302.

Graziano, Frank. Alejandra Pizarnik. Semblanza. México: Fondo de Cultura Económica, 1992.

Guerrero, Gustavo. “La religión del vacío”. En Guerrero, Gustavo, y Wahl, François (eds.). Obra completa. Tomo II. Madrid: ALLCA XX, 1999. 1689-1703.

Kristeva, Julia. Soleil noir. Dépression et mélancolie. Paris: Gallimard, 1967.

Kroll, Juli A. “Conciencia desdoblada: agencia femenina y melancolía en la poesía de Alfonsina Storni, Rosario Castellanos y Alejandra Pizarnik”. En Hispanic Journal, 29 (2008): 69-85.

Minelli, María Alejandra. “Las olvidadas del neobarroso: Alejandra Pizarnik y Marosa di Giorgio”. En La Aljaba, segunda época, VIII (2003): 193-207.

Negroni, María. “Alejandra Pizarnik: melancolía y cadáver textual”. En Inti: Revista de Literatura Hispánica, 52-53 (2000): 169-178.

_____. El testigo lúcido. La obra de sombra de Alejandra Pizarnik. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 2003.

Pérez Bowie, José Antonio. “Para una tipología de los procedimientos metaficcionales en la lírica contemporánea”. En Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 3 (1992): 91-104.

Piña, Cristina. “Alejandra Pizarnik: la construcción/destrucción del sujeto en la escritura”. En Orbe, Juan (ed.). Autobiografía y Escritura. Buenos Aires: Corregidor, 1994. 185-196.

_____. Alejandra Pizarnik. Una biografía. Buenos Aires: Corregidor, 2005.

Pizarnik, Alejandra. Prosa completa. Ed. de Ana Becciu. Barcelona: Lumen, 2002.

_____. Diarios. Ed. de Ana Becciu. Barcelona: Lumen, 2003.

_____. Poesía completa. Ed. de Ana Becciu. Barcelona: Lumen, 2010.

Rodríguez Francia, Ana María. La disolución en la obra de Alejandra Pizarnik. Ensombrecimiento de la existencia y ocultamiento del ser. Buenos Aires: Corregidor, 2003.

Sarduy, Severo. (a). Escrito sobre un cuerpo. En Guerrero, Gustavo, y Wahl, François (eds.). Obra completa. Tomo II. Madrid: ALLCA XX, 1999. 1119-1194.

_____. (b). Barroco. En Guerrero, Gustavo, y Wahl, François (eds.). Obra completa. Tomo II. Madrid: ALLCA XX, 1999. 1195-1261.

_____. (c). La simulación. En Guerrero, Gustavo, y Wahl, François (eds.). Obra completa. Tomo II. Madrid: ALLCA XX, 1999. 1263-1344.

Scarano, Laura. “Metapoeta: el autor en el poema”. En Boletín Hispánico Helvético, 17-18 (2011): 321-346.

Sucre, Guillermo. La máscara, la transparencia. Ensayos sobre poesía hispanoamericana. México: Fondo de Cultura Económica, 1985.

Published

2012-06-01

How to Cite

Quesada Gómez, C. (2012). Escenografías suicidas de Alejandra Pizarnik: hacia la elipsis. Revista Letral, (8), 44–55. https://doi.org/10.30827/rl.v0i8.3682