Centrifugal Trauma: Postestimonial Writing and Evanescence in Félix Bruzzone’s Narrative

Authors

  • José Manuel González

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i23.9476

Keywords:

Félix Bruzzone, trauma, postestimonial novel, autofiction, ekphrasis, parody, postmemory.

Abstract

This paper’s main goal is to approach Argentinian writer Felix Bruzzone’s poetics (Buenos Aires, 1976). Such poetics might be understood as a way to overcome rhetorical propensity incurred by testimonial narrative. That is why Bruzzone’s work will be discussed through the key concept of posmemoria (Marianne Hirsch 2008). This will lead us to deepen both in postestimonial writing’s field and in functionality this writing shows when partnering with autofiction. It will also be analysed to what extent ego´s fictional fold helps second generation victims to express enforced disappearance and memory of damage inflicted as well. Consequently, we will particularly stress on Los topos (2008). In this novel, through the prism of humour, parody and spread of hauls, Bruzzone weaves a web of visible narrative frames at the intersection between detective genre, melodrama, eventful and melodramatic matters. These distance resources provide a non-inmediate trauma’s drafting but elapsed. Disappeared space is therefore reinvigorated to offer a different way to set victim-offender bonds.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberca, Manuel. El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid, Biblioteca Nueva, 2007.

Arfuch, Leonor. El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires, FCE, 2002.

Arroyo, Susana. La autoficción: entre la autobiografía y el ensayo biográfico. Los límites del género. Universidad de Alcalá, Tesis de doctorado, 2011. Disponible en: http://dspace.uah.es/dspace/handle/10017/16941

Avelar, Idelber. Alegorías de la derrota: la ficción postdictatorial y el trabajo del duelo. Santiago de Chile, Cuarto Propio, 2000.

Basile, Teresa. “La orfandad suspendida: la narrativa de Félix Bruzzone”. CELEHIS. Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, nº32, 2016, pp. 141-169.

Bernini, Emilio. “Una deriva queer de la pérdida. A propósito de Los topos”. No retornable, nº5, 2010. Disponible en: http://www.no-retornable.com.ar/v6/dossier/bernini.html

Blejmar, Jordana. “El pasado extrañado en Las chanchas de Félix Bruzzone”. El pasado inasequible. Desaparecidos, hijos y combatientes en el arte y la literatura del nuevo milenio. Jordana Blejmar, Silvana

Mandolessi, Mariana Eva Pérez (comps.). Buenos Aires, Eudeba, 2017, pp. 203-220.

Boero, María Soledad y Francisco Marguch. “Los topos de Félix Bruzzone, o la memoria como potencia”. Actas del Encuentro Internacional “Fecundidad de la memoria“. Buenos Aires, Planeta, 2011. Disponible en: https://www.academia.edu/1429071/Los_topos_de_F%C3%A9lix_Bruzzone_o_la_memoria_como_potencia

Bruzzone, Félix. “Otras fotos de mamá”. Hernán Vanoli et alii. Hojas de tamarisco, Buenos Aires, Tamarisco, 2006, pp. 19-26.

Bruzzone, Félix. 76. Buenos Aires, Tamarisco, 2007.

Bruzzone, Félix. Los topos. Buenos Aires, Mondadori, 2008.

Bruzzone, Félix. “Sueño con medusas”. Uno a uno: los mejores narradores de la nueva generación escriben sobre los ´90. Diego Grillo Trubba et alii (eds). Buenos Aires, Mondadori, 2008b, pp. 69-82.

Bruzzone, Félix. Barrefondo. Buenos Aires, Mondadori, 2010.

Bruzzone, Félix. Las chanchas. Buenos Aires, Mondadori, 2014.

Casas, Ana (ed). La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arco/Libros, 2012.

Casas, Ana. “Desmontando al autor: ironía, parodia y sátira en la narrativa y el cine autoficcionales”. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, nº24, 2015, pp. 174-190. Disponible en: https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/tropelias/article/view/1152

Casas, Ana. “Pensar lo real desde la autoficción”. Cuadernos Hispanoamericanos, nº 811, 2018, pp. 20-35.

Cobas Carral, Andrea. “Una lectura de Los topos y de Diario de una Princesa Montonera de Mariana Pérez”. Olivar, nº 14, 20, 2013, pp. 23-45. Disponible en: http://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/viewFile/Olivar2013v14n20a03/pdf_52

Cobas Carral, Andrea. “Una poética de la fuga: la narrativa de Félix Bruzzone”. Poéticas y políticas de la representación en la literatura latinoamericana. Celina Manzoni (comp.), Buenos Aires, Corregidor, 2015, pp. 1-15. Disponible en: http://www.academia.edu/19159123/_Una_po%C3%A9tica_de_la_fuga_la_narrativa_de_F%C3%A9lix_Bruzzone_en_Celina_Manzoni_comp._Po%C3%A9ticas_y_pol%C3%ADticas_de_la_representaci%C3%B3n_en_la_literatura_latinoamericana_Buenos_Aires_Corregidor_2015

Colonna, Vincent. “Cuatro propuestas y tres deserciones (tipologías de la autoficción)” [2004]. Ana Casas (ed.), Madrid, Arco/Libros, 2012, pp. 85-123.

Drucaroff, Elsa. Los prisioneros de la torre. Política, relatos y jóvenes en la postdictadura. Buenos Aires, Planeta, 2011.

Forné, Anna. “Reflexiones en torno a dos gemelos conceptuales: posmemoria y autoficción”. La langue dans la littérature, la littérature dans la langue: textes réunis en hommage à Eva Ahlstedt, Ingmar Söhrman y Katharina Vajta (eds.) Göteborg, Romanica Gothoburgensia, 2014, pp. 111-118.

Gallego Cuiñas, Ana. “Comienzos de la novísima novela argentina (2001-2011)”, en Hispamérica, nº130, 2015, pp.3-14.

Gamerro, Carlos. “Memoria sin recuerdos”. Facundo o Martín Fierro. Libros que inventaron la Argentina, Buenos Aires, Sudamericana, 2015, pp.489-523.

Gasparini, Philippe. “La autonarración”. La autoficción. Reflexiones teóricas. Casas, Ana (ed.), Madrid, Arco/Libros, 2012, pp. 177-211.

Giordano, Alberto. El giro autobiográfico de la literatura argentina actual. Buenos Aires, Mansalva, 2008.

Grabe, Nina, Sabine Lang y Klaus Meyer-Minnemann (eds.). La narración paradójica. “Normas narrativas” y el principio de la “trasgresión”. Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, 2006, pp. 21-48.

Hirsch, Marianne. “The Generation of Postmemory”. Poetics Today, nº29, 1, 2008, pp. 103-128.

Hirsch, Marianne. The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture after the Holocaust. Nueva York, Columbia University Press, 2012.

Hutcheon, Linda. Narcissistic Narrative: the Metafictional Paradox. Londres, Routledge, 1991.

Logie, Ilse. “Más allá del paradigma de la memoria. La autoficción en la reciente producción postdictatorial argentina. El caso de 76 (Félix Bruzzone)”. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, nº5, 2015, pp. 75-89. Disponible en: http://www.pasavento.com/pdf/05_06_logie.pdf

Logie, Ilse/Bieke Willem. “Narrativas de la postmemoria en Argentina y Chile: la casa revisitada”. Alternativas, nº5, 2015. Disponible en: https://biblio.ugent.be/publication/5638150/file/7126028.pdf

Maingueneau, Dominique. Le discours littéraire: paratopie et scène d`énonciation. París, Armand Colin, 2004.

Peller, Mariela. “Lugar de hija, lugar de madre. Autoficción y legados familiares en la narrativa de hijas desaparecidos en la Argentina. Criaçao e Crítica, nº17, 2016, pp. 75-90. Disponible en: http://revistas.usp.br/criacaoecritica

Peller, Mariela. “No seguir buscando a mamá. Performance y posmemoria en Campo de mayo de Félix Bruzzone”. Kamchatka. Revista de análisis cultural, nº11, 2018, pp. 418-440. Disponible en: https://ojs.uv.es/index.php/kamchatka/article/view/11221/11861

Portela, Edurne. “Como escritor, no me interesa tomar partido”. Félix Bruzzone y la memoria antimilitante”. A Contracorriente, nº7, 2010, pp. 168-184. Disponible en: https://www.ncsu.edu/project/acontracorriente/spring_10/articles/Portela.pdf

Premat, Julio. “Bruzzone y el deseo de literatura”. HeLix, nº10, 2017, pp. 214-233. Disponible en: https://journals.ub.uni-heidelberg.de/index.php/helix/article/view/42032/35749

Prividera, Nicolás. ”Plan de evasión”. Texto leído en la presentación del libro Los topos, 26 de mayo de 2009. Disponible en: http://haciaelbicentenario.blogspot.de/2009/05/plan-de-evasion.html

Pueo, Juan Carlos. Los reflejos del juego (una teoría de la parodia). Valencia, Tirant lo Blanc, 2002.

Quieto, Lucila. Arqueología de la ausencia: ensayo fotográfico 1999-2001. Buenos Aires, Casa Nova, 2011.

Ros, Ana. The Post-Dictatorship Generation in Argentina, Chile and Uruguay. Collective Memory and Culture Production. Nueva York, Palgrave Macmillan, 2012.

Ros, Ana. “Los topos, de Félix Bruzzone: travestis y traidores contra la realización simbólica del genocidio en Argentina”. Confluencia, nº29, 2014, pp. 92-106.

Sarlo, Beatriz. Tiempo Pasado: Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires, Siglo XXI, 2005.

Sarlo, Beatriz. “Condición de búsqueda: Sobre Los topos de Félix Bruzzone.” 20 de marzo de 2009. Disponible en: http://www.diarioperfil.com.ar/edimp/0319/articulo.php?art=11452&ed= 0319

Sosa, Cecilia. “Humour and the descendants of the disappeared: Countersigning bloodline affiliations in post-dictatorial Argentina”. Journal of Romance Studies, nº13, 2013, pp. 75-87. Disponible en: https://online.liverpooluniversitypress.co.uk/doi/pdf/10.3828/jrs.13.3.75

Young, James. At memory´s edge: after-images of the holocaust in contemporary art and architecture. New Haven, Yale University Press, 2000.

Published

2020-01-31

How to Cite

González, J. M. (2020). Centrifugal Trauma: Postestimonial Writing and Evanescence in Félix Bruzzone’s Narrative. Revista Letral, (23), 118–141. https://doi.org/10.30827/rl.v0i23.9476