From northern spanish to the panhispanism: a transatlantic voyage of return

Authors

  • Gonzalo ÁGUILA ESCOBAR Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i16.4933

Keywords:

panhispánic politics, linguistic variation, RAE and ASALE.

Abstract

This work aims to recover the origins of panhispanism and to highlightthe copernican revolution in current studies represented by the changefrom an eurocentric look, or northern spanish, to other varieties like thespanish from America. We want to show the importance of the change ofmentality from the one linked to a restricted interpretation that explainedall the spanish from a single point of view or variety considered originaland authentic, to an idea of the variations in spanish in conditionsof equality in all its manifestations, whether from Valladolid, Zahara dela Sierra, Guanajuato or Macondo (sic).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Águila, G. (2011). “La norma panhispánica y la enseñanza del español como lengua extranjera: problemas teóricos y prácticos”, en E. Waluch de la Torre (coord.), La norma lingüística del español, Museo de la Historia del Movimiento Popular Polaco, Varsovia, 217-226.

--- (2015). “Lo panhispánico y la enseñanza de la variedad en el aula de ELE”, en E. Stala, S. Balches & C. Tatoj (eds.), Tendencias en la enseñanza del español LE. Perspectivas glotodidácticas y metodológicas contemporáneas, Wydanie, Krakow, 13-34.

Alonso, D. (1964). “Unidad y defensa del idioma”, en Boletín de la Real Academia Española, 44, 173, 387-396. http://www.rae.es/sites/default/files/Damaso_Alonso_ASALE_Madrid-56.pdf

Asociación de Academias de la Lengua Española (2009). “Reunión plenaria de Academias de la Lengua Española”, [en línea] www.rae.es/sites/default/files/Dossier_Diccionario_Americanismos.pdf [10/02/2015].

--- (2010). Diccionario de americanismos. Perú: Ediciones Santillana Generales. Gómez Torrego, L. (2011). Las normas académicas: últimos cambios. Madrid: Editorial SM.

López Morales, H. (2009). “El concepto de policentrismo: a propósito del español de américa”, en E. Montoro del Arco (ed.), El español del siglo XXI. Granada: Editorial de la Universidad de Granada. Lope Blanch, J. M. (1992). “La falsa imagen del español americano”, en RFE, LXXII, 313-335.

--- (2001). “La norma lingüística hispánica”, en II Congreso Internacional de la Lengua Española. La norma y las normas. El español estándar, [en línea] congresosdelalengua.es/valladolid/ponencias/unidad_diversidad_del_espanol/1_la_norma_hispanica/lope_j.htm [10/02/2015].

Moreno Fernández, F. (2000). Qué español enseñar. Madrid: Arco-libros.

--- (2009). La lengua española en su geografía. Madrid: Arco-Libros.

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2004), La nueva política lingüística panhispánica, Madrid.

--- (2005). Diccionario panhispánico de dudas. Madrid: Espasa Calpe. Del español del norte al panhispanismo Gonzalo Águila Escobar Número 16, Año 2016

--- (2010a). Ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.

--- (2010b). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.

--- (2011a). Nueva gramática de la lengua española. Manual. Madrid: Espasa Calpe.

--- (2011b). Nueva gramática de la lengua española. Fonética y fonología. Madrid: Espasa Calpe.

--- (2014). Diccionario de la lengua española. Fonética y fonología. Madrid: Espasa Calpe.

Real Academia Española. “Política panhispánica”. [en línea] http://www.rae.es/la-institucion/politica-linguistica-panhispanica/historia [10/02/2015].

Rubio, D. (1940). Refranes, proverbios y dichos y dicharachos mexicanos, México.

Serrón, S. (2009). ¿Qué enseñar desde una perspectiva panhispánica? Mesa redonda. [en línea] www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Numeros%20Especiales/2010_ESP_09_III%20CONGRESO%20FIAPE/Mesas%20Redondas/2010_ESP_09_03MistinovaSerron.pdf?documentId=0901e72b80e746a8 [10/02/2015].

Published

2016-06-15

How to Cite

ÁGUILA ESCOBAR, G. (2016). From northern spanish to the panhispanism: a transatlantic voyage of return. Revista Letral, (16), 121–129. https://doi.org/10.30827/rl.v0i16.4933