On Heritage and New Beginings: Repetition, Rewriting and Subjectivity in Mi antagonista

Authors

  • Laura MACCIONI Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad / CONICET y Universidad Nacional de Córdoba)

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i16.4927

Keywords:

Cuban revolution, Anton Arrufat, subjectivity, time

Abstract

This article aims to examine how the cuban writer Antón Arrufat (1935) understands the relationship between time, revolution and subjectivity in his first novel, Mi antagonista (1963). We propose that if the State discourse imagines revolution as the inaugural page of a history to be written by a new man, Arrufat, on the contrary, conceives it as a work of rewriting, as an experimentation to be done by the heir with the materials of his inheritance. The novel studied here suggests that this rewriting work transforms and renew not only the inheritance but the heir himself, given that he was already inscribed in that legacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez Baragaño, José (1960). Poesía: revolución del ser. La Habana: Ediciones R.

Arrufat Antón (1959). “Idea de la Revolución”, en Lunes de Revolución, La Habana, nº. 35, 15-16.

--- (1962). En claro. La Habana: Ediciones La Tertulia.

--- [1963] (2007). Mi antagonista. Madrid: La Fábrica Editorial.

Bamet, Miguel (1966). Biografía de un cimarrón. La Habana: Instituto de Etnología y Folklore, Academia de Ciencias de Cuba.

Benjamin, Walter (1989). “Tesis de filosofía de la historia”, en Discursos Interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus, 177-191.

Cardenal, Ernesto (1972). En Cuba. Buenos Aires, Ed. Carlos Lohlé.

Casaus, Víctor (1970). Girón en la memoria. La Habana: Casa de las Américas.

Castro, Fidel (1966). “Discurso pronunciado por Fidel Castro Ruz, presidente de la República de Cuba, en la clausura de la Tercera Plenaria Nacional de la Federación de Mujeres Cubanas, efectuada en Isla de Pinos, el 19 de febrero de 1965”, en http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1965/esp/f190265e.html

Fernández Retamar, Roberto (1959). “El otro”, en Francisco Morán (2000). La isla en su tinta: Antología de la poesía cubana. Madrid: Editorial Verbum, 167.

--- (1967). Buena suerte viviendo. México: ERA.

--- (1970). Qué veremos arder. La Habana: UNEAC.

Fornet, Ambrosio (1994). “Las máscaras del tiempo en la novela de la Revolución Cubana”, en Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 20.39, 61-79.

Gilio, María Esther (1970). La guerrilla Tupamara. La Habana: Casa de las Américas.

González, Echeverría, Roberto (1992). “The Humanities and Cuban Studies, 1959-1989”, en Damián Fernández (Ed.) Cuban Studies Since the Revolution.

Gainsville: University Press of Florida, 199-215.

--- (2001). “Biografía de un cimarrón y la novela de la revolución cubana”, en La voz de los maestros: Escritura y autoridad en la literatura latinoamericana moderna. Madrid: Editorial Verbum, 182-202.

Guevara, Ernesto [1963] (1967). Pasajes de la guerra revolucionaria, en Obras completas. Tomo I. Buenos Aires: Editorial del Plata, 79-202.

--- [1965] (1980), “El socialismo y el hombre en Cuba”, en Victor López Lemus (ed.) Revolución, letras, arte. La Habana, Editorial Letras Cubanas, 34-48.

Jamís, Fayad (1962). Por esta libertad (poesía). La Habana: Casa de las Américas.

López Lemus, Virgilio (1988). Palabras del trasfondo. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Otero, Lisandro (1963). La situación. La Habana: Casa de las Américas.

Padilla, Heberto (1962). El justo tiempo humano. La Habana: Ediciones Unión.

Ponte, Antonio José (1995). “Ciclón, Rodríguez Feo, Piñera: una conversación con Antón Arrufat”, en La Gaceta de Cuba nº 6, 32-34.

--- (2007). La fiesta vigilada. Barcelona: Editorial Anagrama.

Published

2016-06-15

How to Cite

MACCIONI, L. (2016). On Heritage and New Beginings: Repetition, Rewriting and Subjectivity in Mi antagonista. Revista Letral, (16), 40–53. https://doi.org/10.30827/rl.v0i16.4927

Issue

Section

Transatlantic Studies