Pizarnik-artefacto: autoconfiguración y mito

Authors

  • María José Bruña Bragado University of Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i8.3683

Keywords:

Pizarnik, Myth, Gender, Self-Ready-Made, Subversion

Abstract

The author’s myth appears constantly in the literary essays written about Alejandra Pizarnik. This article talks about how Pizarnik helps to build her legend by means of her autobiographical texts, especially her diary, her letters, her interviews, in order to find her own place, a “different” place in a wide cultural context. Our hypothesis is that the Argentinian writer knows she is a “cultural product” and she plays strategically and effectively with readers and criticism market expectations. In this sense, Alejandra Pizarnik shapes an aura system that separates, excludes, marginalizes and, at the same time, makes different, “distinguishes”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aira, C. Alejandra Pizarnik. Buenos Aires: Beatriz Viterbo, 2001.

Barthes, R. “La muerte de un autor”. En El placer del texto. Buenos Aires: Siglo XXI, 1993 (primera edición, 1967).

_____. Sistema de la moda. Barcelona: Gustavo Gili, 1978 (primera edición, 1967).

Benjamin,W. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid: Taurus, 1973 (primera edición, 1936).

Bonino, L. “Varones, género y salud mental: Deconstruyendo la ʽnormalidadʼ masculina”. En Segarra, M. y Carabí, A. (eds.). Nuevas masculinidades. Barcelona: Icaria, 2000, 41-65.

Bordelois, I. Correspondencia Pizarnik. Buenos Aires: Seix Barral, 1998.

Bourdieu, P. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama, 2005 (primera edición, 1993).

_____. La distinction. Paris: Minuit, 1979.

Darío, R. Los raros. Zaragoza: Libros del Innombrable, Biblioteca Golpe de Dados, 1998 (primera edición, 1896).

D’Aurevilly, B. Du dandysme et du George Brummell. Paris: Éditions Payot & Rivages, 1997 (primera edición, 1851).

Deleuze, G. y Guattari, F. Kafka: por una literatura menor. México: Era, 1978 (primera edición, 1975).

Durán, G. G. Dandysmo y contragénero. Murcia: Infraleves, 2010.

Gilbert, S. y Gubar, S. The Madwoman in the Attic. New Haven: Yale University Press, 1979.

Hamburger, K. La lógica de la literatura. Madrid: Visor, 1998.

Kristeva, J. Poderes de la perversión. Ensayo sobre Louis-Ferdinand Céline. Madrid: Siglo XXI Editores, 2006 (primera edición, 1980)

Kris, E. y Kurz, O. La leyenda del artista. Madrid: Cátedra, 1995 (primera edición, 1979).

Maingueneau, D. Féminin fatal. Paris: Descartes & cie. 1999.

_____. Le discours littéraire. Paratopie et scène d’énonciation. Paris: Armand Colin, 2004.

Mattalía, S. Máscaras suele vestir. Pasión y revuelta: escrituras de mujeres en América Latina. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, 2003.

Mattalía, S. y Girona, N. (eds.). Aun y más allá. Mujeres y discursos. Valencia: Ediciones e cultura, 2001.

Piña, C. Alejandra Pizarnik. Una biografía. Buenos Aires: Corregidor, 1999.

Pizarnik, A. Obras completas. Poesía completa y prosa selecta. (Intr. de Ana Nuño). Buenos Aires: Corregidor, 1998.

_____. Prosa completa. (Ana Becciú (ed.)). Barcelona: Lumen, 2002.

_____. Diarios. (Ana Becciú (ed.)). Barcelona: Lumen, 2003.

Rama, A. Rubén Darío y el modernismo. Caracas/Barcelona: Alfadil Editores, 1985.

Roth, Moira. Difference/Indifference: Musings on Postmodernism, Marcel Duchamp and John Cage.Critical Voices in Art, Theory and Culture. Londres/New York: Routledge, 1998.

Sontag, S. Contra la interpretación y otros ensayos. Barcelona: Seix Barral, 1984.

Wittgenstein, L. Tractatus Logico-Philosophicus. Madrid: Alianza, 1973 (primera edición, 1922).

Published

2012-06-01

How to Cite

Bruña Bragado, M. J. (2012). Pizarnik-artefacto: autoconfiguración y mito. Revista Letral, (8), 56–70. https://doi.org/10.30827/rl.v0i8.3683