Un Bécquer trasatlántico: su influencia en Perú

Authors

  • Ángel Esteban Granada University

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i1.3558

Keywords:

Bécquer, Peruvian Literature, González Prada, Hispanic Poetry

Abstract

The influence of Bécquer in Latin America has been well-known during last thirty years of the 19th century, as much in poets as in narrators. Within Peru, the authors whose works can show footprints of Bécquer are Ricardo Palma and Manuel González Prada, who were considered the best poets of their generation. In Gonzalez Prada's conference in "El Ateneo de Lima" in 1886, he emphasizes the genius of the Sevillian as opposed to the mediocrity of the Peruvian authors who have imitated him. In addition, the influence of Bécquer in González Prada arises in many of his verses and stylistic procedures. Prada, the great "maker of verses", introduced new kinds of verses not seen in Hispanic Poetry. He knew of to assimilate the peculiar style of the Sevillian, and to reflect it in many of its subjects and topics. The German inheritance that influenced Bécquer's verses was the necessity and survival of poetry, the platonism that favors the soul against the body, the fundamental questions over existence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baquero, Gastón. “Su influencia americana”. Mundo Hispánico. 272 (1970): 26-27.

Bécquer, Gustavo Adolfo. Historia de los templos de España. Madrid: Iglesias Figueroa, 1857.

___. Rimas. Madrid: Castalia, 1987.

Carilla, Emilio. El Romanticismo en la América Hispánica. Madrid: Gredos, 1975.

Clinkscales, Orline. Bécquer in México, Central América and the Caribbean Countries. Madrid: Editorial Hispanonorteamericana, 1970.

Esteban, Ángel. “Bécquer en Perú: Ricardo Palma”. Actas del XXIX Congreso del IILI. Barcelona: PPU, volumen II, (1994): 191-204.

Esteban, Ángel.Bécquer en Martí y en otros poetas hispanoamericanos finiseculares. Madrid: Verbum, 2003.

Fernández Cozman, Camilo (2006). “La poesía de Manuel González Prada: entre la Ortometría y Minúsculas”. Manuel González Prada: escritor entre dos mundos. Lima: Instituto Francés de Estudios Andinos/Embajada de Francia en el Perú/Université Michel de Montaigne Bordeaux/Biblioteca Nacional del Perú (2006): 227-232.

Ferrari, Américo. “Manuel González Prada entre lo nuevo y lo viejo”. Revista Iberoamericana. 146-147 (1989): 307-325.

García Calderón, Ventura. Del Romanticismo al Modernismo. París: Sociedad de Ediciones Literarias y Artísticas, 1910.

García Prada, Carlos. Antología poética de González Prada. México: Editorial Cultura, 1940.

González Prada, Manuel. Nuevas páginas libres. Santiago de Chile: Ediciones Ercilla, 1937.

___. Baladas. París: Tipografía de Louis Bellenand et Fils, 1939.

___. Pájinas libres, en Obras Completas. Lima: Editorial PTCM, Vol. I (1946): 3-32.

___. Minúsculas. Adoración. Lima: Editorial PTCM, 1947.

___. Ortometría. Apuntes para una rítmica. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 1977.

___. Cantos de otro siglo. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 1979.

___. Exóticas. Trozos de vida. Santa Fe, Argentina: El Cid Editor, 2004.

Henríquez Ureña, Max. El retorno de los galeones y otros ensayos. México: Editorial Galaxia, segunda edición, 1963.

Núñez, Estuardo. “Manuel González Prada y la poesía”, en Revista Hispánica Moderna, XXXIV (1968): 752-756.

Otero, Gustavo Adolfo. El Periodismo en América. Lima: Empresa Editora Peruana, 1946.

Sebold, Russell. Trayectoria del Romanticismo Español. Barcelona: Crítica, 1983.

Published

2008-12-01

How to Cite

Esteban, Ángel. (2008). Un Bécquer trasatlántico: su influencia en Perú. Revista Letral, (1), 52–63. https://doi.org/10.30827/rl.v0i1.3558

Issue

Section

Transatlantic Studies