Los escritores hispanoamericanos y la Generación del 27
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i1.3556Keywords:
Generación 27, Vicente Huidobro, Borges, Spanish Civil War, spanish surrealismAbstract
We have attempted to show how, from the beginning of the 20th century, the development of Spanish poetry, which culminates in the Generación del 27, is closely related to Spanish American intellectual life. Alfonso Reyes, for example, begins his studies of Góngora in Mexico around the 1910s when in Spain interest in the work of this poet has hardly been aroused. On the other hand, at the beginning of avant-garde tendencies, Spanish American writers such as Vicente Huidobro or Jorge Luis Borges are decisive in the conformation of these movements in Spain. Later, at the end of the twenties and the beginning of the thirties, writers like Pablo Neruda contribute to the conformation of a “Spanish surrealism”, which has considerable importance for some members of the Generación del 27 such as García Lorca, Vicente Aleixandre or Miguel Hernández. They also contribute to the controversy which arises over pure art.Downloads
References
Abreu Gómez, Emilio. “El Primero Sueño de Sor Juana”, en Antología de la Revista Contemporáneos, ed. de Manuel Durán, México: F.C.E., 1973.
Aznar, Manuel y Scheneider, Luis Mario. II Congreso Internacional de Escritores Antifascistas (1937), Barcelona: Laia, 1978, 2 vols.
Bergamín, José. “Noticia”. César Vallejo. Madrid: Taurus (1974): 211-215. Edición de Julio Ortega.
Borges, Jorge Luis. Textos recobrados 1919-1929. Buenos Aires: Emecé, 1997. Edición de Sara del Carril
___. Un ensayo autobiográfico, Barcelona: Galaxia Gutemberg/Círculo de Lectores, 1999.
___. Cartas del fervor, Barcelona: Galaxia Gutemberg/Círculo de Lectores/ Emecé, 1999.
___. El idioma de los argentinos. Madrid: Alianza Editorial, 1995.
Cano Ballesta, Juan. La poesía española entre pureza y revolución. Madrid: Gredos, 1972.
Cansinos-Assens, Rafael. “Un gran poeta chileno: Vicente Huidobro y el Creacionismo (1919)”. Vicente Huidobro y el creacionismo. Madrid: Taurus (1975): 119-124.
Carpentier, Alejo. “España y España bajo las bombas”. Obras Completas. vol.VIII. México (1985): 49 -168.
Costa, René de (ed.). Vicente Huidobro y el Creacionismo. Madrid: Taurus, 1975.
Diego, Gerardo. “Vicente Huidobro (1893-1948)”. Vicente Huidobro y el Creacionismo. Madrid: Taurus (1975):19-26.
d´Ors, Eugenio. Lo Barroco. Madrid: Aguilar, 1964.
Férnandez, Teodosio. “Jorge Luis Borges frente a la literatura española”. España en Borges. Madrid: El Arquero (1990): 23-37.
García Lorca, F. “Presentación de Pablo Neruda”. Obras Completas: Volumen III. Madrid: Galaxia Gutemberg (1997): 249-51.
Garro, Elena. Memorias de España 1937. México: Siglo XXI, 1992.
Geist, Antohony, L. La poética de la Generación del 27 y las revistas literarias: de la vanguardia al compromiso (1918-1936). Madrid: Guadarrama, 1980.
Gómez Carrillo, E. “El cubismo y su estética”. El liberal. Madrid, 30 de junio de 1920. Incluido en Vicente Huidobro y el creacionismo: 125-128.
Gómez de la Serna, Ramón. “El Fervor de Buenos Aires”. Jorge Luis Borges. Madrid: Taurus (1976): 24-27. Edición de Jaime Alazraki.
González Ruano, César. “Vicente Huidobro”. Vicente Huidobro y el creacionismo: 69-72.
___. “El Heraldo de Madrid”, 6 de enero de 1931; incluido en Revista Poesía, número monográfico dedicado a Vicente Huidobro. Madrid: Ministerio de Cultura,30, 31, 32 (1989): 307.
Guillén, Nicolás. En la Guerra de España: crónicas y enunciados. Madrid: Ediciones de la Torre, 1988.
Gutiérrez Girardot, Rafael. “Alfonso Reyes y la España del 27”. Conferencia inédita pronunciada en la Universidad de Málaga en Marzo de 2002.
Huidobro, Vicente. Obras Completas. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello, 1976.
López Velarde, Ramón. Obras. México: FCE, 1990. 2ª edición.
Meneses, Carlos. Cartas de juventud de Jorge Luis Borges (1921-1922). Madrid: Orígenes, 1987.
___. Borges en Mallorca (1919-1921). Alicante: Aitana, 1996.
Neruda, Pablo. Obras Completas. Barcelona: Galaxia Gutemberg/ Círculo de lectores, 2002.
Ortega, Julio (ed.). César Vallejo. Madrid: Taurus, 1974.
Pacheco, Carlos (ed.). Alfonso Reyes: la vida de la literatura, Alicante: Instituto de Cultura Juan Gil-Albert, Antología del Pensamiento Americano, 1992.
Pacheco, José Emilio, “Alfonso reyes en Madrid”. Reyes, Alfonso. Madrid: testimonios y homenaje. Monterrey: Fondo Editorial de Nuevo León (1991): 19-25.
Paz, Octavio. Primeras letras (1931-1943). México: Vuelta, 1988.
Revista Poesía, número monográfico dedicado a Vicente Huidobro. Madrid: Ministerio de Cultura, 30, 31 y 32 (1989).
Reyes, Alfonso. España en la obra de Alfonso Reyes. México: F.C.E., 1997.
Salinas, Soledad. España en la poesía hispanoamericana (1892-1975). Madrid: Fundación Juan March/Cátedra, 1987.
Teitelboim, Volodia. Neruda. Madrid: Ediciones Michay, 1984.
Torre, Guillermo de. La nueva literatura (III). La evolución de la poesía (1917-1927). Madrid: Editorial Páez, 1927.
___. “Para la prehistoria ultraísta de Borges”. Jorge Luis Borges: 81-91.
Valcárcel, Eva (ed.) Huidobro.Homenaje (1893-1993). La Coruña: Universidad de La Coruña, 1995.
Vélez, Julio y Merino, Antonio. España en César Vallejo. Madrid: Fundamentos, 1984.
V.V.A.A. Alfonso Reyes en Madrid: testimonios y homenaje. Monterrey: Fondo Editorial de Nuevo León, 1991.
V.V.A.A. España en Borges. Madrid: Ediciones el Arquero, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.