Three Women Poets “Hidden” in the Buenos Aires Oasis of Juan Ramón Jiménez
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i35.31269Keywords:
Juan Ramón Jiménez; Argentine Poetry; 1940; Women's writing.Abstract
The aim of this paper is to recover the figures and works of three women writers who were selected by Juan Ramón Jiménez in the “Hidden Poetry” project, the anthology of poems by authors from Argentina and Uruguay that he devised on his trip to these countries, in 1948, and which was never published. We will focus on the influence of the poetics of the Spanish bard on the compositions of Helena Muñoz Larreta, Mabel Fernández Chalá and Sara Reboul, reviewing the context of Argentine poetry of the 1940s and drawing brief sketches of the subsequent trajectories that the three developed.
Downloads
References
Alegre Heitzmann, Alfonso. “Lírica de una Atlántida: la plenitud poética de Juan Ramón Jiménez”. Revista de Estudios Hispánicos, año XXVIII, n.º 1 y 2, 2001, pp. 49-64.
Alegre Heitzmann, Alfonso. “Juan Ramón Jiménez, 1948. 75 años de un viaje al Río de la Plata”. Hilario, Artes Letras Oficios, 2023.https://www.hilariobooks.com/blogarticle.php?slug_es=juan-ramon-jimenez-1948-75-anos-de-un-viaje-al-rio-de-la-plata
Baumgart, Claudia, Bárbara Crespo de Arnaud y Telma Luzzani Bystrowicz. “Prólogo”. La poesía del cuarenta. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, Capítulo-Biblioteca argentina fundamental, 1981, pp. I-VII.
Benítez, Luis. Historia de la poesía argentina: de Luis de Tejeda al siglo XX. Córdoba, Argentina, Buena Vista Editores, 2019.
Berenguer, Amanda. “Autobiografía”. El monstruo incesante. Expedición de caza. Montevideo, Arca, 1990, pp. 133-162.
Cámara, Mario. “El mejor escritor del mundo. Los trazos y las palabras de Alberto Greco”. Alberto Greco ¡qué grande sos!, Marcelo Pacheco y María Amalia García (comps.). Buenos Aires, Museo de Arte Moderno de Buenos Aires, 2016, pp. 243-250.
Colombi, Beatriz. “Juan Ramón Jiménez: la proyección argentina”. Juan Ramón Jiménez e Hispanoamérica. Diálogos, exilios, resiliencia, Rosa García Gutiérrez (ed.). Huelva, Universidad de Huelva, 2018, pp. 43-59.
Copello, Fernando. “María Elena Walsh y Juan Ramón Jiménez: desencuentros y encuentros”. Cuadernos LIRICO, n.º 9, 2013. https://doi.org/10.4000/lirico.1197 DOI: https://doi.org/10.4000/lirico.1197
Crogliano, María Eugenia. “Estudio preliminar”. Antología de la poesía argentina. Siglos XIX y XX. Buenos Aires, Editorial Kapelusz, 1980, pp. 5-32.
Del Gizzo, Luciana. “El 40, historia de una generación antivanguardista”. Caderno De Letras, (39), 2021, pp. 353-365. https://doi.org/10.15210/cdl.v0i39.20255 DOI: https://doi.org/10.15210/cdl.v0i39.20255
Fernández Chalá, Mabel. Un álamo solitario. Buenos Aires, Ediciones Ángel, 1947.
García Gutiérrez, Rosa. “Presentación”. Juan Ramón Jiménez e Hispanoamérica. Diálogos, exilios, resiliencia, Rosa García Gutiérrez (ed.), Huelva, Universidad de Huelva, 2018, pp. 13-18.
González Lanuza, Eduardo, “Reseña de Ricardo Gullón, Conversaciones con Juan Ramón, Madrid: Taurus, 1958”. Revista Sur, 260, 1959, pp. 87-88.
Jiménez, Juan Ramón. “Prólogo”. Helena Muñoz Larreta, Sonetos en carne viva. Buenos Aires, Sudamericana, 1950.
Lanz, Juan José. “«El ondear del aire»: Juan Ramón Jiménez y la poesía española de posguerra (1939-1960)”. Bulletin hispanique 111-2, 2009, pp. 473-518. http://journals.openedition.org/bulletinhispanique/1017 DOI: https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.1017
Morán Rodríguez, Carmen. Juan Ramón Jiménez y la poesía argentina y uruguaya en el año 48 (historia de una antolojía nunca publicada). Madrid, Visor, 2014.
Morán Rodríguez, Carmen “‘Libertad la Unjida’ y Juan Ramón Jiménez: encuentro del poeta español y Libertad Demitrópulos”. Boletín de la Academia Argentina de Letras, vol. 72, n.º 293-294, 2007, pp. 585-614.
Morán Rodríguez, Carmen “‘Una letra escrita que se me levantaba del papel’: Juan Ramón Jiménez ante las poéticas argentinas y uruguayas en 1948”. Filología, Año XL, 2008ª, pp. 89-110.
Morán Rodríguez, Carmen “Juan Ramón y una joven escondida: la poética de Paulina Ponsowy”. Cuadernos Hispanoamericanos, n.º 701, 2008b, pp. 31-61.
Muñoz Larreta, Helena. Sonetos en carne viva. Buenos Aires, Sudamericana, 1950.
Nouss, Alexis. La condition de l’exilé. Penser les migrations contemporaines. París, Éditions de la Maison des Sciences de l’Homme, 2015. DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionsmsh.5919
Pujol, Sergio. Como la cigarra. Biografía de María Elena Walsh. Buenos Aires, Emecé, 2011.
Reboul, Sara. Este todo absoluto. Buenos Aires, Kraft, 1969.
Reboul, Sara. Espejos y ventanas. Buenos Aires, Dunken, 2017.
Romano, Eduardo, Horacio Becco y Carlos Giordano. El 40. Buenos Aires, Editores Dos, 1965.
Salazar Anglada, Aníbal. “La poesía argentina en la década de 1930: un problema historiográfico”. Acta literaria, n.º 38, 2009, pp. 71-89. https://www.scielo.cl/pdf/actalit/n38/art_06.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-68482009000100006
Suárez Hernán, Carolina. “Las tensiones en la intelectualidad argentina durante los años cincuenta: la revista Contorno frente al grupo Sur”. Romanica Silesiana, vol. 7, n.º 1, 2012, pp. 148-156. https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5831
Urondo, Francisco. Veinte años de poesía argentina (1940-1960). Buenos Aires, Editorial Galerna, 1968.
Zonana, Víctor Gustavo. “La poesía neorromántica argentina del ‘40: un panorama para pensar sus relaciones con la generación brasileña del `45”. Texto Poético, vol. 17, n.º 34, 2021, pp. 120-155. http://doi.org/10.25094/rtp.2021n34a824 DOI: https://doi.org/10.25094/rtp.2021n34a824
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Lucía Puppo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.