“The Saint of Saints of Literary Temple”. About Anagrama and its Consecratory Function

Authors

  • Jorge J. Locane University of Oslo

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i24.15221

Keywords:

Anagrama, consecration, symbolic capital, independent publishing, (neo)colonial relations.

Abstract

Based on Bourdieu’s contributions, this article proposes some parallels between Anagrama and Gallimard as publishing houses that preserve an avant-garde public image that does not correspond to their current editorial policies. It is concluded that this image of Anagrama obscures the work of small Latin American publishers that are committed to the long-term cycle and the alternative circuit. At the same time, it is discussed Casanova’s claim that world literature would have a more autonomous and innovative character than national literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Sosa, Yanet. “Feltrinelli llega a América Latina”. El Universal, 23 de diciembre de 2017. Disponible en:

<https://www.eluniversal.com.mx/cultura/letras/feltrinelli-llega-america-latina>.

Armas Marcelo, Juan Jesús. 25 Premios Herralde de Novela. 35 Premios Anagrama de Ensayo. Barcelona, Anagrama, 2007. Disponible en: <https://www.anagrama-ed.es/premios.pdf>.

Astutti, Adriana y Contreras, Sandra. “Editoriales independientes, pequeñas... Micropolíticas culturales en la literatura argentina actual”. Revista Iberoamericana, n.º 197, 2001, pp. 767-780.

Bourdieu, Pierre. Intelectuales, política y poder. Buenos Aires, Eudeba, 1999.

Casanova, Pascale. The World Republic of Letters. Cambridge y London, Harvard University Press, 2007.

English, James. The Economy of Prestige: Prizes, Awards, and the Circulation of Cultural Value. Cambridge y London, Harvard University Press, 2005.

Liano, Dante. “Occidente, canon y literatura hispanoamericana”. Caravelle, n.º 100, 2013, pp. 81-99. Disponible en: <https://journals.openedition.org/caravelle/134>.

Herralde, Jorge. Opiniones mohicanas. Barcelona, El Acantilado, 2001.

———, Jorge. El optimismo de la voluntad. Experiencias editoriales en América Latina. [2004]. México D.F., Fondo de Cultura Económica, 2009.

Herrero-Olaizola, Alejandro. “Edición local para el nuevo milenio: el best seller sucio y la corporación cultural”. Cuadernos de literatura, n.º 32, 2012, pp. 288-305.

Locane, Jorge. “El Premio Herralde de Novela: literatura latinoamericana para el mundo y desterritorialización del prestigio”. Inti: Revista de literatura hispánica, n.º 85-86, 2017, pp. 100-112

Lluch-Prats, Javier. “Escritores de marca: voces argentinas en el catálogo de Anagrama”. Orbis Tertius, n.º 15, vol. 14, 2009, p. 3. Disponible en:

<https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv14n15d04>.

Montelongo, Juventino. “Letras Libres y Nexos dictan qué sí y qué no se publica en México: Heriberto Yépez”. República 32, 8 de febrero de 2018. Disponible en:

<http://republica32.com/heriberto-yepez-letras-libres-nexos-mafia/>.

Sánchez, Pablo. “Asimetrías literarias transatlánticas: un balance del cambio de siglo”. CiberLetras, n.º 37, 2016. Disponible en: <http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v37/sanchez.htm>.

Sánchez Prado, Ignacio. “Más allá del mercado. Los usos de la literatura latinoamericana en la era neoliberal”. Libro mercado: literatura y neoliberalismo, Ruisánchez Serra, José Ramón (comp.), México D.F., Universidad Iberoamericana, 2015, pp. 15-40.

Published

2020-07-31

How to Cite

Locane, J. J. (2020). “The Saint of Saints of Literary Temple”. About Anagrama and its Consecratory Function. Revista Letral, (24), 39–54. https://doi.org/10.30827/rl.v0i24.15221

Issue

Section

Transatlantic Studies