The Epistolary Genre in Artificial Respiration by Ricardo Piglia: Theory, Utopia and Plot
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i24.13866Keywords:
Ricardo Piglia, Argentinian narrative 20th century, epistolary genre, functional transformation.Abstract
Respiración artificial (1980), by the Argentine writer Ricardo Piglia (1940-2017), constitutes a hybrid narration where the essay is imbedded in dialogue and correspondence, forms which are also combined with biography, autobiography and journal. From among these procedures, this article aims to explore the development and significance of the epistolary genre, the mechanisms that determine the layout of the letters throughout the novel, and the meanings acquired by the defining characteristics of the genre. To this end, we begin with an analysis of the epistolary corpus in three instances: the theory of narration, with the analysis of the meta-discourse displayed in the novel; that of the utopia, through Enrique Ossorio's novelistic project; and that of the plot, examining the tensions established between the social discourses circulating in the letters intercepted by Arocena and the paranoid reading of the dictatorial State.
Downloads
References
Altman, Janet G. Epistolarity. Approaches to a Form. Columbus, Ohio State University Press, 1982.
Becerra, Eduardo. “El matadero, de Esteban Echeverría. Tensiones discursivas en el camino hacia la emancipación literaria hispanoamericana”. Anales de Literatura Hispanoamericana, vol. 40, 2011, pp. 233-242.
———. “Ricardo Piglia: literatura, dinero, propiedad”. Cuadernos Lírico, Hors-série, 2019. Disponible en: https://journals.openedition.org/lirico/7926.
Benjamin, Walter. Tentativas sobre Brecht. Iluminaciones III. Madrid, Taurus, 1975.
Berg, Edgardo. “La búsqueda del archivo familiar: notas de lectura sobre Respiración artificial de Ricardo Piglia”. Confluencia, n.º 1, vol. 10, 1994, pp. 45-56.
———. “La novela que vendrá: apuntes sobre Ricardo Piglia”. Ricardo Piglia. La escritura y el arte nuevo de la sospecha, Daniel Mesa Gancedo(coord.), Colección América, Secretariado de publicaciones. Universidad de Sevilla, 2006, pp. 23-54.
Bratosevich, Nicolás. Ricardo Piglia y la cultura de la contravención. Buenos Aires, Atuel, 1997.
Doll, Darcie. “La carta privada como práctica discursiva. Algunos rasgos característicos”. Revista Signos, n.º 51-52, vol. 35, 2002, pp. 33-57. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342002005100003#29.
Donaire del Yerro, Inmaculada. “Respiración artificial de Ricardo Piglia: una reformulación de la novela de artista tras el fin de las utopías”. Revista chilena de literatura, n.º 2, 2016, pp. 53-74. Disponible en: https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/41243/42781.
Fornet, Jorge. El escritor y la tradición. Ricardo Piglia y la literatura argentina. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2007.
Gallego Cuiñas, Ana. Otros. Ricardo Piglia y la literatura mundial. Madrid, Ediciones Iberoamericana, 2019.
García, Luis Ignacio. “La ficción como cita del presente. Notas sobre Respiración artificial de Ricardo Piglia”. Revista de Teoría del Arte, n.º 18, 2016, pp. 101-115.
———. “Ricardo Piglia lector de Walter Benjamin: compromiso político y vanguardia artística en los 70 argentinos”. Iberoamericana, n.º 49, 2013, pp. 47-66.
Morales Morante, Luis Fernando. “Serguei Eisenstein: montaje de atracciones o atracciones para el montaje”, 2009. Disponible en: http://ddd.uab.cat/pub/artpub/2009/106227/trafon_a2009.pdf.
Morello-Frosch, Marta. “Significación e historia en Respiración artificial”. Valoración múltiple. Ricardo Piglia, Jorge Fornet (coord.), Bogotá, Fondo Editorial Casa de las Américas, 2000, pp. 149-162.
Piglia, Ricardo. “Nueva narrativa norteamericana”. Los libros, n.º 11, 1970, pp. 11-14.
———. “Mao Tse-Tung, práctica estética y lucha de clases”. Los Libros, n.º 25, 1972, pp. 22-25.
———. “Notas sobre Brecht”. Los Libros, n.º 40, 1975, pp. 4-9.
———. “La prolijidad de lo real”. Punto de Vista, n.º 3, 1978, pp. 26-28.
———. Prisión perpetua. Madrid, Lengua de trapo, 2000.
———. Crítica y ficción. Barcelona, Anagrama, 2001.
———. Respiración artificial. Barcelona, Anagrama, 2001.
———. Nombre falso. Barcelona, Penguin Random House, 2014.
———. Antología personal. Barcelona, Anagrama, 2015.
———. Los diarios de Emilio Renzi. Un día en la vida. Barcelona, Anagrama, 2017.
Pons, María Cristina. “Más allá de las fronteras del lenguaje: una historia alternativa en Respiración artificial de Ricardo Piglia”. Inti: Revista de literatura hispánica, n.º 39, 1994, pp. 153-173.
———. Más allá de las fronteras del lenguaje. Un análisis crítico de Respiración artificial de Ricardo Piglia. México D.F., Universidad Nacional Autónoma de México, 1998.
Sazbón, José. “La reflexión literaria”. Valoración múltiple. Ricardo Piglia, Jorge Fornet (coord.), Bogotá, Fondo Editorial Casa de las Américas, 2000, pp. 119-140.
Venegas, José Luis. “The Genre of Treason: Epistolarity in Ricardo Piglia’s Respiración artificial”. Revista Hispánica Moderna, nº 1, vol. 66, 2013, pp. 73-87.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.