Spanish Graphic Narratives and Women Writers: Intersections of Memory, Politics, and Gender in Ilu Ros’s Cosas nuestras
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.292024.32279Palabras clave:
Spanish Graphic Narratives, Comics Studies, Women Writers, Historical Memory, Ilu RosResumen
In recent years, Spanish women writers and illustrators have produced noteworthy graphic narratives, some of which have been winners of the most prestigious cultural awards in Spain. Those volumes have focused on issues related to Spanish historical memory, narrative self-consciousness, feminism, sexual dissidence, and the politics of the female body. The present study examines the thematic and aesthetics impulses of Ilu Ros’s 2020 illustrated volume Cosas nuestras, a text that offers readers a reflection on 20th- and 21st-century Spanish history and (popular) culture through the memories and stories of the author’s grandmother. Through a non-traditional usage of illustrations and artistic sequences that question the generic boundaries of the comics medium, a self-conscious version of the author-illustrator gives a penetrating look at intergenerational cultures of resistance, the construction of identity, and the discussion of gender roles during the dictatorship and beyond.
Descargas
Citas
ADANTI, Darío (2020a, February 28). Sobre libros como puentes. Zenda: Autores, libros y compañía. Available at: https://www.zendalibros.com/sobre-libros-como-puentes/
ADANTI, Darío (2020b, March 11). Ilu Ros: “Aquí a la que se recuerda con respeto es a la Piquer pero a Franco, no”. El Mundo. La esfera de papel. Available at: https://www.elmundo.es/cultura/laesferadepapel/2020/03/11/5e5568f221efa0c5778b45bf.html
ALARCÓN, David (2020, March 9). “Cosas nuestras”: El diálogo intergeneracional como antídoto contra la ignorancia. Vein Magazine. Available at: https://vein.es/cosas-nuestras-el-dialogo-intergeneracional-como-antidoto-contra-la-ignorancia/
ALONSO, Dámaso (1986). Hijos de la ira. Madrid: Castalia.
BRITLAND, Joanne (2022). Transnational Female Solidarity and Gender Equality in the Comic Medium: Pepita Sandwich’s Las mujeres mueven montañas and Ana Penyas’s Estamos todas bien. Bulletin of Hispanic Studies, 99(6), 545–67. DOI: https://doi.org/10.3828/bhs.2022.34
CABRERO, José E. (2020, July 29). Ilu Ros: “No les hemos dejado sitio a los abuelos en esta sociedad.” Ideal. Available at: https://www.ideal.es/culturas/libros/cosas-nuestras-ilu-ros-dejado-sitio-abuelos-20200726165638-nt.html
CARRIÓN, Jorge (2017, February 1). La edad de oro del cómic en español. The New York Times. Available at: https://www.nytimes.com/es/2017/02/01/espanol/cultura/la-edad-de-oro-del-comic-en-espanol.html
CHUTE, Hillary (2010). Graphic Women: Life Narrative and Contemporary Comics. New York: Columbia UP.
CLAUDIO, Esther (2021). ¿Tu guerra o mi lucha?: Una aproximación de género a la memoria histórica en la narrativa gráfica española. In TOUTON, Isabelle et al. (eds.). Trazos de memoria, trozos de historia: Cómic y franquismo (359–74). Alcalá de Henares: Marmotilla.
COCCA, Carolyn (2016). Superwomen: Gender, Power, and Representation. New York: Bloomsbury. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501316609
CONSTENLA, Tereixa (2017, July 31). El siglo de oro del cómic español. El País. Available at: https://elpais.com/cultura/2017/07/28/babelia/1501264717_520065.html?rel=mas.
CORTIJO, Adela (2011). Autoras contemporáneas en la historieta española: Revisión de la etiqueta “cómic femenino”. Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 187(Extra 2), 221–38. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2011.2extran2120
DuPLESSIS, Rachel Blau (1985). Writing Beyond the Ending: Narrative Strategies of Twentieth-Century Women Writers. Bloomington, IN: Indiana UP.
EISNER, Will (2008). Comics and Sequential Art: Principles and Practices from the Legendary Cartoonist. New York: Norton.
GARCÍA, Santiago (2014). La novela gráfica. Bilbao: Astiberri.
GRAHAM, Helen (1995). Gender and the State: Women in the 1940s. In GRAHAM, Helen; & LABANYI, Jo (eds.). Spanish Cultural Studies: An Introduction (182–95). Oxford: Oxford UP.
HATFIELD, Charles (2005). Alternative Comics: An Emerging Literature. Jackson, MS: UP of Mississippi.
HERNANDO, David (2021). Voces que cuentan: Introducción. In HERNANDO, David (ed.). Voces que cuentan: Una antología. (6–7). Barcelona: Planeta.
HIRSCH, Marianne (2012). The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture after the Holocaust. New York: Columbia UP. DOI: https://doi.org/10.7312/hirs15652
KIELY, Kristin (2018). Spanish Comics as Genre. Hispania, 101(2), 278–85. DOI: https://doi.org/10.1353/hpn.2018.0119
KYLE, Richard (1964). The Future of “Comics.” Wonderworld, 2, 3–4.
LABANYI, Jo (2008). The Politics of Memory in Contemporary Spain. Journal of Spanish Cultural Studies, 9(2), 119–25. DOI: https://doi.org/10.1080/14636200802283621
LOSA, Juan (2020, February 17). Ilu Ros: “Caemos en el error de pensar que la transgresión es exclusiva de nuestra generación.” Público. Available at: https://www.publico.es/culturas/ilu-ros-caemos-error-pensar-transgresion-exclusiva-nuestra-generacion.html
MANGUSSEN, Anne (2018). Introduction. European Comic Art, 11(1), 1–7. DOI: https://doi.org/10.3167/eca.2018.110101
MÁRQUEZ, Nuria Ponce (2010). El mundo del cómic: Planteamiento terminológico, literario y traductológico. Philologia Hispalensis, 24, 123–41. DOI: https://doi.org/10.12795/PH.2010.v24.i02.01
MASARAH REVUELTA, Elena (2019). La memoria de las mujeres en el cómic contemporáneo. In ARRIBA, David F. de (ed.). Memoria y viñetas: La memoria histórica en el aula a través del cómic (57–67). Valencia: Desfiladero Ediciones.
McCAUSLAND, Elisa; & SALGADO, Diego (2024). Viñetaria: Historia universal de las autoras de cómic. Madrid: Crítica.
McKINNEY, Collin; & RICHTER, David F. (2020). Graphic Spain: From Aleluyas to the “Second Boom.” In McKINNEY, Collin; & RICHTER, David F. (eds.). Spanish Graphic Narratives: Recent Developments in Sequential Art (3–25). Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-56820-7_1
MONTERO, Rosa (1995). The Silent Revolution: The Social and Cultural Advances of Women in Democratic Spain. In GRAHAM, Helen; & LABANYI, Jo (eds.). Spanish Cultural Studies: An Introduction (381–85). Oxford: Oxford UP.
MORILLA, Irene (2020, April 11). Ilu Ros: “Cuando hablas con una generación distinta a la tuya ves que las cosas importantes siempre han sido las mismas.” LaSexta. Available at: https://www.lasexta.com/ahoraqueleo/autores-libros/ilu-ros-cuando-hablas-generacion-distinta-tuya-ves-que-cosas-importantes-siempre-han-sido-mismas_202004095e9020cba8aed20001245c5a.html
ROMERO-JÓDAR, Andrés (2013). Comic Books and Graphic Novels in their Generic Context. Towards a Definition and Classification of Narrative Iconical Texts. Atlantis: Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies, 35(1), 117–35.
ROS, Ilu (2020). Cosas nuestras. Barcelona: Lumen.
TOUTON, Isabelle; CARBALLÉS, Jesús Alonso; SANZ-GAVILLON, Anne-Claire; & JAREÑO GILA, Claudia (2021). Introducción. In TOUTON, Isabelle et al. (eds.). Trazos de memoria, trozos de historia: Cómic y franquismo (13–33). Alcalá de Henares, Madrid: Marmotilla.
TYSON, Lois (2023). Critical Theory Today: A User-Friendly Guide. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003148616
VILA MIGUELOA, Marika (2024). Desokupar el cuerpo: Las voces de las autoras en el cómic español. Alcalá de Henares: Marmotilla.
WEINER, Stephen (2003). Faster Than a Speeding Bullet: The Rise of the Graphic Novel. New York: Nantier, Beall, Minoustchine.
WILLIAMS, Ian; et al. (2015). Graphic Medicine Manifesto. University Park, PA: The Pennsylvania State UP.
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2025 David F. Richter

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.