Comics in the Argentinian feminist press: a contribution to the construction of a feminist genealogy (1924-1987)
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.292024.32009Keywords:
Feminist Comics, Feminist Graphic Humor, Feminist Movement, Feminist GenealogyAbstract
This article aims to reconstruct the process through which the feminist movement has adopted comic resources as tools to critically question patriarchal society and conventional gender stereotypes. This study explores the transformations that took place between 1924 and 1987, in order to recompose the social networks in which the artwork was inserted, to analyse its uses and to look for connections with the traditional spaces of cultural production. Based on this analysis, we look at how publications promoted by women activists have been configured as spaces of visibility for women artists, as well as platforms for the development of comics and graphic humor with a feminist approach.
Downloads
References
ACEVEDO, Mariela (Coord.) (2019). Nosotras contamos. Un recorrido por la obra de autoras de historieta y humor gráfico de ayer y hoy. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Feminismo Gráfico.
BRUNO, Sylvia (1974). Feminista. Persona, 1(2), 51. Disponible en: https://americalee.cedinci.org/portfolio-items/persona
BURKART, Mara (2020). Trazos interrumpidos: Humoristas mujeres en la prensa de humor (Argentina, 1974-1984). Tempo e Argumento, 12(31), 1-42. https://doi.org/10.5965/2175180312312020e0105 DOI: https://doi.org/10.5965/2175180312312020e0105
BURKART, Mara (2018) Claire Bretécher en la revista HUM® (1979-1984): (O cómo hacer para que el humor gráfico argentino deje de ser una cuestión de hombres). Revista Ártemis, 26(1), 6-28. https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2018v26n1.42097 DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2018v26n1.42097
COSSE, Isabella (2010). Pareja, sexualidad y familia en los años sesenta: una revolución discreta en Buenos Aires. Buenos Aires: Siglo XXI.
COURTIS, Gabriel (1910). Centenario 1810-1910. Suplemento de La Protesta, XII(1901), 1.
DE LA TORRE, Ignacio (2014). 100 años de historieta argentina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: LEA.
HUM® (1979). Editorial. HUM®, (25).
GLUZMAN, Georgina (2021). Feminismos, educación, creatividad y libertad en la Buenos Aires posdictatorial. El caso de Lugar de mujer. Caiana, 18, 110-127. Disponible en: https://caiana.caiana.com.ar/wp-content/uploads/2023/01/caiana-18D_-Gluzman_pdfCORREGIDOFinal.pdf
JUSZKO, Paulina (2000). El Humor de las Argentinas. Buenos Aires: Biblos.
La ama de casa (s.f.). Muchacha, 1(2).
Los curas (1923). Nuestra Tribuna, 2(20).
Los gases (1936). Vida Femenina, III(31), 19.
MAROZIUK, Lidia (1991). Gráfica crítica e ideario ácrata en una producción urbana: el “Suplemento Semanal de La Protesta” (1922-1930). En Ciudad/Campo en las artes en Argentina y Latinoamérica, 3ras Jornadas de Teoría e Historia del Arte (pp. 205-216). Buenos Aires: Centro Argentino de Investigadores de Arte. Disponible en: http://www.caia.org.ar/docs/22-Maroziuk.pdf
MARTÍNEZ DEL SEL, Valeria (2009). Máscaras de la política. Caricatura política durante el peronismo: el caso de Tristán en La Vanguardia. En XII Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia (1-14). San Carlos de Bariloche: Universidad Nacional del Comahue. Disponible en: https://cdsa.aacademica.org/000-008/460.pdf
MENDELEVICH, Pablo (2002). Las revistas argentinas. Contratiempo, 2(5). Disponible en: https://web.archive.org/web/20080615205239/http://www.revistacontratiempo.com.ar/revistasargentinas.htm
MENÉNDEZ MENÉNDEZ, María (2021). La prensa para mujeres y la segunda ola del feminismo en Francia. Sens public, 1-20. DOI: https://doi.org/10.7202/1089641ar DOI: https://doi.org/10.7202/1089641ar
MORETTI, Marina (2016). La revista Todas (1979-1980): mujeres resistiendo a la dictadura. Notas, periodismo popular. Disponible en: https://www.notasperiodismopopular.com.ar/2016/03/24/revista-todas-1979-1980-mujeres-resistiendo-dictadura/
MUCHACHA (1971). Muchacha, 1(1).
MUÑOZ, Patricia (1980). Claudia. Todas. 2(3), 25.
NAPOLITANO, Elena; & WILSON, Tonna (1985). Florencio el incomprendido. Las feministas le han hecho daño. Alternativa Feminista, 1(1), 14-15. Disponible en: https://americalee.cedinci.org/portfolio-items/alternativa-feminista
OFFEN, Karen (1991). Definir al feminismo: un análisis histórico comparativo. Historia Social, (9), 103-135. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/40340550
PÁEZ, Daniela (2021-2022). Ellas dibujan, guionan ¡y editan! La autoedición como recurso en el espacio de la historieta independiente argentina. Revista de la Red de Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea, 8(15). Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/35850/35953
PÁEZ, Daniela (2020). Las historietistas argentinas. Trayectorias, espacios y dinámicas de trabajo desde los ‘40 a la actualidad. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación [Ensayos], (107), 35-63. DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.vi107.4202 DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.vi107.4202
POLLOCK, Griselda (2019). Visión y diferencia. Feminismo, feminidad e historias del arte. Buenos Aires: Fiordo.
RAZNOVICH, Diana (2005). El humor de las humoristas. Dossiers feministes, (8), 15-22. Disponible en: https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102485
RESTREPO, Alejandra (2016). La genealogía como método de investigación feminista. En BLÁZQUEZ GRAF, Norma; & CASTAÑEDA SALGADO, Martha Patricia (Coords.). Lecturas críticas en investigación feminista (23-42). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México
ROUCO BUELA, Juana (1964). Historia de un ideal vivido por una mujer. Buenos Aires: (s.n.).
SALAS, Noemí (1938). La lección del Obelisco. Vida Femenina, V(60), 24-25.
SOTO, Moira (2010). Cuando las mujeres dijeron UFA. Página 12. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/las12/13-5425-2010-01-08.html
SIMPSON, Paul (2003). On the Discourse of Satire: Towards a Stylistic Model of Satiric Humour. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/lal.2
TREBISACCE, Catalina (2019). Primera sección: Los años setenta. En TARDUCCI, Mónica; TREBISACCE, Catalina; & GRAMMÁTICO, Karin. Cuando el feminismo era mala palabra. Algunas experiencias del feminismo porteño (13-56). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Espacio editorial.
TREBISACCE, Catalina (2018). Persona (Primera época). AMÉRICALEE. El portal de publicaciones latinoamericanas del siglo XX. Disponible en: https://americalee.cedinci.org/wp-content/uploads/2018/06/PERSONA__PRESENTACI%c3%93N.pdf
TREBISACCE, Catalina (2013). Memorias del feminismo de la ciudad de Buenos Aires en la primera mitad de la década del setenta. [Tesis doctoral no publicada]. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
VASALLO, Alejandra (2005). ‘Las mujeres dicen basta’: movilización, política y orígenes del feminismo argentino en los 70. En ANDÚJAR, Andrea; D’ANTONIO, Débora; DOMÍNGUEZ, Nora; GRAMMÁTICO, Karin; GIL LOZANO, Fernanda; PITA, Valeria; & RODRÍGUEZ, María Inés (Comps.). Historia, género y política en los ‘70 (61-88). Buenos Aires: Feminaria Editora.
WOOLF, Virginia (2018). Un cuarto propio. Santa Fe: Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniela Páez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.