Rubén Blades's salsa as an expression of Martí's Modernism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/impossibilia.282024.30683

Keywords:

Salsa, Literature, Music, Rubén Blades, José Martí, Modernism

Abstract

One contemporary expression of the cultural Latino identity is salsa music. Since its origins, back in the 1960s, this mix of rhythms has had a good number of outstanding representatives. Rubén Blades, singer and songwriter born in Panamá, has become one of its most successful exponents, partly, thanks to the sociopolitical content of his songs. This research proposes an analogy between Blades’s compositions and Martí’s literary works in the social and political sphere of Latin America. The coincidences that exist between Blades and Martí in terms of ideology, topics, and creativity are established while highlighting the connections between salsa and literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKER, Peter. (2017). Modernismo. Disponible en: https://dspace.stir.ac.uk/bitstream/1893/29075/1/Modernismo%202.1.pdf

BATTILANA, Carlos. y CARESANI, Rodrigo. (2019). José Martí: la sensibilidad y el pensamiento de América Latina en Nuestra América: José Martí. César Santa, A (director responsable). Buenos Aires. Biblioteca del Congreso de la Nación, 11-32.

BECERRA MAYORGA, Witton. (2022). El ritmo y la palabra o para una poética de la música salsa. [Versión digital]. Disponible en: https://doi.org/10.19053/9789586606868

BLADES, Rubén. (1978). Plástico [canción]. En Siembra. Fania Records.

BLADES, Rubén. (1980). Maestra vida [canción]. En Maestra vida. Fania Records.

BLADES, Rubén. (1981). Tiburón [canción]. En Canciones del solar de los aburridos. Fania Records.

BLADES, Rubén. (1984). Decisiones [canción]. En Buscando América. Elektra Records.

BLADES, Rubén. (1984). Buscando América [canción]. En Buscando América. Elektra Records.

BLADES, Rubén. (1988). Patria [canción]. En Antecedente. Elektra Records.

BLADES, Rubén. (1992). Adán García [canción]. En Amor y control. CBS.

BORGES, Edgar. (2014). Vínculos. Apuntes con Rubén Blades. Miami. Ígneo Group.

CRUZ, Celia. (1974). Quimbara [canción]. En Celia & Johnny. Fania Records.

GALLUD JARDIEL, Enrique. (2011). José Martí y su teoría poética. Revista De Filología de la Universidad de La Laguna, 73-79.

GUILLÉN, Nicolás. (2000). Canto negro. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/literatura/escritores/guillen/poemas/poema_01.htm

MARTÍ, J. (2019 [1891]). Versos sencillos. Disponible en: www.linkgua-digital.com.

MARTÍ, J. (2012 [1891]). Nuestra América. Linkgua.

NATIONAL PUBLIC RADIO (NPR). (2020, 10 de enero). Portrait of: Rubén Blades [podcast]. Disponible en: https://www.npr.org/2020/01/10/795155619/portrait-of-ruben-blades

RAFAEL, Luis. (1999). El Modernismo martiano, nuestro Modernismo. Disponible en: https://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v10/Modernismo1.pdf

RAMA, Ángel. (2015). Martí: modernidad y latinoamericanismo. Biblioteca Ayacucho.

[Versión digital]. Disponible en: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/8458904/mod_resource/content/1/Angel%20Rama%20sobre%20Mart%C3%AD%20%28Ayacucho%29.pdf

RAMÍREZ, Sergio. (23 de noviembre de 2021). Una antología recupera la obra de José Martí, el “apóstol americano”. Disponible en https://www.larazon.es/cultura/20211123/ctrvrednl5hlvjxaqjc75xi7yq.html

RAMOS, J., & HERRERA PARDO, H. (2021). Desencuentros de la modernidad en América Latina: literatura y política en el siglo XIX. CLACSO.

ROJAS, Rafael. (8 de junio de 2008). José Martí: un New Yorker en la manigua. Disponible en: https://letraslibres.com/literatura/jose-marti-un-new-yorker-en-la-manigua/

ROLLING STONE. (23 de junio de 2023). The Many Lives of Rubén Blades: From Salsa Legend to ‘Fear the Walking Dead’s’ Ruthless Zombie Killer. Disponible en https://www.rollingstone.com/music/music-latin/ruben-blades-walking-dead-politics-salsa-interview-1234688580/

ROMERO, Alberto Carlos. (2014). Alegorías contemporáneas. Calle 14: Revista de Investigación en el Campo del Arte. 8(12), 122-132. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/5769

RONDÓN, César Miguel. (1980). El libro de la salsa. [Versión digital]. Disponible en: https://archive.org/details/ellibrodelasalsa01rond/page/n19/mode/2up

RUBIO, José; ROSALES, José; y TOSCANO, Manuel (2009). Democracia, ciudadanía y educación. Madrid. Ediciones Akal

SCHULMAN, Iván (2002). El Proyecto inconcluso: la vigencia del modernismo. México, D.F. Siglo Veintiuno Editores.

SHLYKOVA YANCHINA, Tamara. (2021). Una aproximación al estudio de la obra de Rubén Blades: “el poeta de la salsa”. [Tesis de maestría]. Valencia: Universidad de Valencia. Disponible en: https://roderic.uv.es/rest/api/core/bitstreams/6e5b4792-fd41-4212-8435-47b4322593d4/content

SOSA FUENTES, S. (2011). La identidad cultural latinoamericana en José Martí y Luís Villoro: Estado plural, autonomía y liberación en un mundo globalizado. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 52(208), 41-62.

TABLANTE, L. (2014). El dólar de la salsa: del barrio latino a la industria multinacional de fonogramas, 1971-1999. Vervuert Verlagsgesellschaft. [Versión digital]. Disponible en: https://doi.org/10.31819/9783954878062

Published

2024-11-30

How to Cite

Zegarra Acevedo, A. J. (2024). Rubén Blades’s salsa as an expression of Martí’s Modernism. Impossibilia. Revista Internacional De Estudios Literarios, (28), 53–66. https://doi.org/10.30827/impossibilia.282024.30683