She The End of the History of 205h Century of Argentinean Folk Music: The Emergency of Young Folklore

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/impossibilia.282024.30619

Keywords:

Youth, Young Folk Music, Argentina

Abstract

The emergence of the young Argentinean folklore in the nineties of the past century is the subject of this paper. The main hypothesis is that the emergence of this phenomenon marks the end of the history of twentieth century folk music. Firstly, the history of Argentinean folk music in the twentieth century is summarized. Secondly, the description and analysis of the main characteristics of young folklore is presented. Thirdly, its place within the folk music scene is examined. Finally, there is a consideration of the concept of youth and, in particular, to this music.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARLSON, Julius R. (2013). ¿Una modernidad primitiva? Andrés Chazarreta, el folklore argentino y los medios masivos de comunicación. Letra. Imagen. Sonido L.I.S., IV(9), 128-135.

CLARKE, John; HALL, Stuart, JEFFERSON, Tony; y ROBERTS, Brian (2014). Subculturas, culturas y clase. En HALL, Stuart; y JEFFERSON Tony (eds.). Rituales de resistencia. Subculturas juveniles en la Gran Bretaña de postguerra (61-142). Madrid: Traficantes de sueños.

CHAMOSA, Oscar (2012). Breve historia del folclore argentino (1920-1970). Buenos Aires: Edhasa.

DÍAZ, Claudio (2009). Variaciones del ser nacional. Una aproximación sociodiscursiva al folklore argentino. Córdoba: Ediciones Recovecos.

DÍAZ, Claudio (2020). De Cosquín a San Antonio. Festivales de verano y discursos identitarios. Revista Argentina de Musicología, 21(2), 81-106.

DÍAZ, Natalia E (2015). La Argentinidad al Palo: el folklore en los años 90. En DÍAZ, Claudio F. (comp.). Fisuras en el sentido: músicas populares y luchas simbólicas (52-72). Córdoba: Recovecos.

DÍAZ VIANA, Luis (1997). Literatura oral, popular y tradicional. Una revisión de términos, conceptos y métodos de recopilación. Valladolid: Castilla.

FLORINE, Jane (2016). El duende musical y cultural de Cosquín, el festival Nacional de Folklore argentino. Buenos Aires: Dunken.

FRITH, Simon (2001). Hacia una estética de la música popular. En CRUCES, Francisco y otros (eds.). Las culturas musicales. Lecturas de etnomusicología (413-435). Madrid: Trotta.

GARCÍA, Miguel A. (2009). Grabaciones en cilindros de Argentina. Robert Lehmann Nitsche 1905-1909. Música criolla y aborigen. En Robert Lehmann-Nitsche. Walzenaufnahmen aus Argertinien 1905-1909 [CD]. Berlin: Staaliche Museen zu Berlin.

GIORDANO, Santiago; y MARECO, Alejandro (2010). Había que cantar… Una historia del Festival Nacional de Folklore de Cosquín. Cosquín: Comisión Municipal de Folklore.

GRAVANO, Ariel (1985). El silencio y la porfía. Buenos Aires: Corregidor.

GROSSBERG, Lawrence (1993). The Media Economy of Rock Culture: Cinema, Post-modernity and Authenticity. En FRITH, Simon: GOODWIN, Andrew; y GROSSBERG, Lawrence (eds.). Sound and Vision (159-179). Londres: Routledge.

GUERRERO, Juliana (2014). Medio siglo de ambigüedad: el problema terminológico-conceptual de la “música de proyección folclórica” argentina. RUNA, archivo para las ciencias del hombre 35(2): 51-66.

HOBSBAWM, Eric (1994). The age of extremes: The short twentieth century, 1914-1991. London: Time Warner Books Uk.

KALIMAN, Ricardo (2004). Alhajita es tu canto: el capital simbólico de Atahualpa Yupanqui. Córdoba: Comunicarte.

MANZANO, Valeria (2017). La era de la juventud en la Argentina. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

MARCHINI, M. Darío (2008). No toquen: músicos populares, gobierno y sociedad. Buenos Aires: Catálogos.

PARTY, Daniel (2018). La miamización de la música popular latinoamericana. Boletín música, (48-49), 3-19.

SARLO, Beatriz (1994). Escenas de la vida posmoderna. Buenos Aires: Ariel.

Published

2024-11-30

How to Cite

Guerrero, J. (2024). She The End of the History of 205h Century of Argentinean Folk Music: The Emergency of Young Folklore. Impossibilia. Revista Internacional De Estudios Literarios, (28), 81–97. https://doi.org/10.30827/impossibilia.282024.30619