Josefina de la Torre vs. Laura de Cominges: a Modern Woman in Franco’s Spain
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.262023.28329Keywords:
Josefina de la Torre, Laura de Cominges, Modern woman, Postwar, Romance, Detective Novel, CinemaAbstract
The note that the Canarian poet Josefina de la Torre wrote about her biography for Poesía española. Antología (Contemporáneos) (1934) by Gerardo Diego shows a modern, independent, educated woman who likes to travel, plays sports, goes to dance halls and cinemas, and most importantly, who already has published two collections of poems: Versos y estampas (1927) y Poemas de la isla (1930). At the end of the Civil War, the new regime ended the freedoms and rights won by women during the Republic. The modern that Josefina de la Torre had been until then adapts to the designs of the Franco state and does so by inventing a new personality, that of Laura de Cominges, but in this Laura and in what she signs (mainly romance and detective novels) still there is, in my opinion, a lot of the modern woman who she was before the war.
Downloads
References
AGUILAR Y CABRERIZO. (2013). “En la vida de Claudio y Josefina de la Torre”. Cuadernos Hispanoamericanos, 751,107-132.
BALLARÍN DOMINGO, Pilar. (2001). La educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX). Madrid: Síntesis.
BATLLÓ, Tania. (2016). Las sinsombrero. Sin ellas, la historia no está completa. Barcelona: Espasa.
BATLLÓ, Tania. (2018). Las sinsombrero 2. Ocultas e impecables. Barcelona: Espasa.
CHECA, Edith. (1997). “Homenaje a las mujeres de la Generación del 27: Josefina de la Torre”. [entrevista] Rincón Literario. UNED. 31 de enero de 1997. https://canal.uned.es/video/5a6f361ab1111fd42f8b4571
DÍAZ FERNÁNDEZ, José. (2006). Prosas. Ed. Nigel Dennis. Madrid: Fundación Santander Central Hispano.
DIEGO, Gerardo de. (2022). Poesía española [Antologías]. Ed. José Teruel. Madrid: Cátedra.
EGUIDAZU, Fernando. (2008). Del folletín al bosilibro. 50 años de novela popular española (1900-1950). Guadalajara: Silente.
GARCERÁ, Fran. (2020a). ““Me gusta dibujar. Juego al tenis. Me encanta conducir mi auto”: Josefina de la Torre, poeta de la Edad de Plata”. En TORRE, Josefina de la. Poesía completa. Madrid: Editorial Torremozas, vol. I, 7-32.
GARCERÁ, Fran. (2020b). ““Para mejor amarte en cada vena”: plenitud profesional e íntima de Josefina de la Torre”. En DE LA TORRE, Josefina. Poesía completa. Madrid: Editorial Torremozas, vol. II, 7-33.
GARCERÁ, Fran. (2021). Josefina de la Torre, novelista. En TORRE, Josefina de la. Las novelas de Laura de Cominges. Tenerife: Consejería de Educación, Universidades, Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias, 5-20.
GARCÍA-AGUILAR, Alberto. (2019a). “El enigma de los ojos grises: Josefina de la Torre como escritora de novela policíaca”. En MARTÍN ESCRIBÁ, Álex y SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier (coords.). Género negro sin límites. Santiago de Compostela: Andavira, 23-29.
GARCÍA-AGUILAR, Alberto. (2019b). “La novela policiaca de quiosco como narrativa de terror: Villa del Mar y El caserón del órgano de Josefina de la Torre”. ACTIO NOVA: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 3, 95-122.
GARCÍA-AGUILAR, Alberto. (2022). “La narrativa policiaca como novela de aventuras: Alarma en el Distrito Sur (1939), de Josefina de la Torre”. En SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier y MARTÍN ESCRIBÀ, Álex (Coords.). Reescrituras del género negro: estudios literarios y audiovisuales. Madrid: Dykinson, 59-66.
GODSLAND, Shelley. (2007). Killing Carmens. Women’s Crime Fiction from Spain. Whiltshire: University of Wales Press.
GÓMEZ BLESA, Mercedes. (2019). Modernas y vanguardistas. Las mujeres-faro de la Edad de Plata. Madrid: Ediciones Huso.
HATRY, Laura. (2016). “Las cartas de Juan Chabás a Josefina de la Torre: La dicotomía de escritor y amante”. Philobiblión: Revista de literaturas hispánicas, 3, 87-104.
KIRKPATRICK, Susan. (2003). Mujer, modernismo y vanguardia en España (1898-1931). Madrid: Cátedra.
MANGINI, Shirley. (2001). Las modernas de Madrid. Las grandes intelectuales españolas de la vanguardia. Barcelona: Península.
MEDEROS, Alicia R. (2007). “Entre modernismo y vanguardia”. En MEDEROS, Alicia R. Mederos (ed.). Josefina de la Torre. Modernismo y vanguardia. Gobierno de Canarias, Universidad de la Laguna, Cabildo de Gran Canaria, Casa-Museo Pérez Galdós, Universidad de Las Palmas, (pp. 13-21).
MEDEROS, Alicia R. (2019). “En el umbral de una estrella”. En TORRE, Josefina de la. Memorias de una estrella. En el umbral. Consejería de Educación, Universidad, Cultura y Deportes, Gobierno de Canarias, 7-18.
MÉNDEZ, Concha; & ULACIA ALTOLAGUIRRE, Paloma. (1990). Memorias habladas, memorias armadas. Madrid: Mondadori.
MILLARES, Selena. (2007). “Órbita literaria de Josefina de la Torre: una poeta entre dos generaciones (con un apéndice de nueve textos exhumados)”. En MEDEROS, Alicia R. (ed.). Josefina de la Torre. Modernismo y vanguardia. Gobierno de Canarias, Universidad de la Laguna, Cabildo de Gran Canaria, Casa-Museo Pérez Galdós, Universidad de Las Palmas, 177- 195.
MILLARES ALONSO, Juan. (2008). “Josefina no es Bela Z”. Actas del Seminario Josefina de la Torre Millares. La última voz del 27. Gobierno de Canarias, Universidad de La Laguna, Universidad de Las Palmas, Cabildo de Gran Canarias, 159-170.
MIRÓ, Emilio (1999). Antología de poetisas del 27. Madrid: Castalia.
MORAGA GARCÍA, Mª Ángeles. (2008). “Notas sobre la situación jurídica de la mujer en el franquismo”. Feminismo/s, 12, 229-252.
NAVAS OCAÑA, Isabel. (2024). “La (de)construcción de la autora. Josefina de la Torre y los “modernos” intelectuales del Madrid de entreguerras” [en prensa].
NIEVA DE LA PAZ, Pilar. (1993), “Claudio de la Torre, director del Teatro Nacional María Guerrero (1954-1960)”. En PELÁEZ, Andrés (ed.). Historia de los Teatros Nacionales 1939-1962, Madrid: Centro de Documentación teatral, 121-131.
NÚÑEZ REY, Concepción. (2005). Carmen de Burgos Colombine en la Edad de Plata de la literatura española. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
OFFEN, Karen. (2007). “La aventura del sufragio femenino en el mundo“. En CAPEL MARTÍNEZ, Rosa María (ed.). Historia de una conquista: Clara Campoamor y el voto femenino. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, 11-33.
PATRÓN SÁNCHEZ, Marina. (2021a). “Josefina de la Torre Millares: una mujer moderna en el mundo del cine”. Revista de escritoras ibéricas, 9, 131-158.
PATRÓN SÁNCHEZ, Marina. (2021b). “El exilio interior de Josefina de la Torre”. En IORDACHE CÂRSTEA, L y NEGRETE PEÑA, R. (coords.). Mujeres en el exilio republicano de 1939: Homenaje a Josefina Cuesta. Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática, 789-801.
PATRÓN SÁNCHEZ, Marina. (2022). “Un rostro olvidado: una novela inédita de Josefina de la Torre”. Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura, 198 (805). https://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/2560/3831
RAMÍREZ GUEDES, Enrique. (1998). “Josefina de la Torre: el cine por los cuatro costados”. Cuadernos de la Academia, 2, 1998, 203-208.
RICHMOND, Kathleen. (2004). Las mujeres en el fascismo español. La Sección Femenina de la Falange, 1934-1959. Madrid: Alianza Editorial.
RÍOS, Félix. (2007). “Los teatros artísticos: la propuesta dramática de Claudio y Josefina de la Torre”. En MEDEROS, Alicia R. (ed.). Josefina de la Torre. Modernismo y vanguardia. Gobierno de Canarias, Universidad de la Laguna, Cabildo de Gran Canaria, Casa-Museo Pérez Galdós, Universidad de Las Palmas, 237-249.
SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier. (2006). “Apuntes para una perspectiva histórica del policiaco español”. En MARTÍN ESCRIBÁ, Álex y SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier (coords.). Reflexiones sobre novela y cine negro. Salamanca: Librería Cervantes, 69-84.
SIEMENS HERNÁNDEZ, Lothar. (2007). “Josefina de la Torre y la música”. En MEDEROS, Alicia R. (ed.), Josefina de la Torre. Modernismo y vanguardia. Gobierno de Canarias, Universidad de la Laguna, Cabildo de Gran Canaria, Casa-Museo Pérez Galdós, Universidad de Las Palmas, 355-377.
SOLER GALLO, Miguel. (2016). “Novela rosa y fantasía amorosa en la España de los años cuarenta: análisis de La rival de Julieta de Josefina de la Torre”. Cuadernos de Aleph, 8, 128-148.
SOLER GALLO, Miguel. (2021). “La insolencia y la heroicidad de las “señoritas” de la Sección Femenina de Falange en la ficción sentimental: Mercedes Ballesteros, Josefina de la Torre, Carmen de Icaza y Mercedes Formica. En FERNÁNDEZ ULLOA, Teresa y SOLER GALLO, Miguel (coords.). Las insolentes: desafío e insumisión femenina en las letras y el arte hispanos. Berna: Peter Lang, 179-204.
TORRE, Josefina de la. (1968). Marzo incompleto. Las Palmas de Gran Canaria: Colección San Borondón.
TORRE, Josefina de la. (1989). Poemas de la isla. Ed. Lázaro Santana. Viceconsejería de Cultura y Deportes, Gobierno de Canarias.
TORRE, Josefina de la. (2019). Memorias de una estrella. En el umbral. Consejería de Educación, Universidad, Cultura y Deportes, Gobierno de Canarias.
TORRE, Josefina de la. (2020). Poesía completa. Ed. Fran Garcerá. Madrid: Editorial Torremozas, 2 vols.
TORRE, Josefina de la. (2021). Las novelas de Laura de Cominges. Ed. Fran Garcerá. Consejería de Educación, Universidad, Cultura y Deportes, Gobierno de Canarias.
VALLES CALATRAVA, José. (1991). La novela criminal española. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.
VOSBURG, Nancy. (2011). “Spanish Women’s Crime Fiction, 1980s-2000s: Subverting the Conventions of Genre and Gender. En VOSBURG, Nancy (ed.). Iberian Crime Fiction. Whiltshire: University of Wales Press, 75-92.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms: You must give appropriate credit, you may not use the material for commercial purposes and No Derivatives. Commits to respecting third party intellectual property rights.
Reception and proccesing of papers has no costs for authors.
Author assumes responsibility for the ideas contained in the article.
Papers must be original and must not have been published before and at the moment they are submitted, papers should not be in the process of evaluation by any other electronic or printed media.
The authors are allowed and recommended to publish their published work through the internet. It could produced interesting exchanges and increase the published work citation. (See El efecto del acceso abierto).