In living flesh. Lyrical keys of Chona Madera's poetry
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.252023.26595Keywords:
Chona Madera, poetry written by women, literary criticism, canarian poetry, post-war.Abstract
In post-war Canarian lyric poetry, Chona Madera's voice is, without a doubt, one of the most constant -due to her rich and abundant lyrical production- and intense -due to the deep-rooted emotion that characterizes her as a whole-. This consideration collides head-on with the absence of current editions and, above all, with the scarcity of critical studies not only of her literary production as a whole, but also of the specific collections of poems that she published. With this article we want to provide some reading keys for her work as a whole, in an attempt to repair the critical gap that exists with respect to this autor.
Downloads
References
BELARMINO [Juan Sosa Suárez]. (1971). Continuada señal. El Eco de Canarias, 23 de mayo de 1971, 15.
DE LA NUEZ, Sebastián. (1963-1964). Notas bibliográficas. Chona Madera: Las estancias vacías. Revista de Historia Canaria, 141-148, 160-162.
DORESTE SILVA, Luis. (1956). Mi presencia más clara. Falange, 21 de marzo, 3.
DORESTE SILVA, Luis. (1961). Chona Madera o la invitación a la melancolía. Falange, 21 de noviembre, 2.
GONZÁLEZ SOSA, Pedro. (1961). Chona Madera define la voluntad del oficio poético y se siente orgullosa de ser poeta. Falange, 10 de noviembre, 5-6.
GUTIÉRREZ ALBELO, Emeterio. (1956). Notaciones poéticas. Mi presencia más clara. Poemas de Chona Madera. Falange, 27, 3-4.
GUTIÉRREZ ALBELO, Emeterio. (1962). Las estancias vacías. Gánigo, (40), 19.
MADERA, Chona. (1953). Nota aclaratoria (sin literatura). Falange, 16 de abril, 4.
MADERA, Chona. (1979). Obras completas. Edición de Sebastián de la Nuez. Barcelona: Ediciones Rondas.
MARTÍN FUMERO, José Manuel. (2018). El principio de una escritura. La huella del silencio en la lírica metafísica de Chona Madera. Revista de escritoras ibéricas, 6, 89-107. https://doi.org/10.5944/rei.vol.6.2018.21696
MARTÍN FUMERO, José Manuel. (2019). El silencio como refugio. La poesía de Chona Madera. En Romero Morales, Yasmina y Alba Sabina Pérez (eds.), 20 escritoras canarias del siglo XX: de la invisibilidad al reconocimiento, Madrid: Ediciones La Palma, 57-76.
MARTÍN SARMIENTO, Ángel. (1962). Chona Madera. Falange, 7 de diciembre, 8.
PERDOMO ACEDO, Pedro. (1947). Poesía y volcado silencio. El Museo Canario, 2122, 51-68.
QUIJANO, Gracián. (1967). Ante la poesía de Chona Madera. El Eco de Canarias, 19 de febrero, 20.
RODRÍGUEZ PADRÓN, Jorge. (1983). Ochenta años de literatura (1900-1980). En AA.VV. Canarias siglo XX, Las Palmas de Gran Canaria: Edirca, 101-152.
SÁNCHEZ ROBAYNA, Andrés. (1980). Chona Madera. Aguayro, 128, 24-25.
SOSA SUÁREZ, Juan. (1965). La voz que me desvela, de Chona Madera. El Eco de Canarias, 17 de septiembre, 5.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms: You must give appropriate credit, you may not use the material for commercial purposes and No Derivatives. Commits to respecting third party intellectual property rights.
Reception and proccesing of papers has no costs for authors.
Author assumes responsibility for the ideas contained in the article.
Papers must be original and must not have been published before and at the moment they are submitted, papers should not be in the process of evaluation by any other electronic or printed media.
The authors are allowed and recommended to publish their published work through the internet. It could produced interesting exchanges and increase the published work citation. (See El efecto del acceso abierto).