Literature outside the Book: When Literature is Embroidered. The Work Cuadernos Patria by Nereida Apaza Mamani
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.vi24.24583Keywords:
Peruvian literature, embroidery, Peruvian art, TransLiteratures, literature outside of the book, intermediality, Nereida Apaza Mamani, exocanonicAbstract
This article proposes to reflect on the duo literature-embroidery based on the work Cuadernos Patria by Peruvian artist Nereida Apaza Mamani (2021). It consists of twelve exercise books (artist’s books) that visually imitate school exercise books and reflect, through the intermedial relationship between language and image on the problems and challenges of the Peruvian nation in the context of the Peruvian bicentennial of independence. Studying this work allow us to think about transliteratures — more specifically on literature outside the book —, focusing on a work coming from the space the art circuit, that it is and it is not verbal art and incorporates other materialities and medialities.
Downloads
References
ALTO DE LA LUNA. Revista Cultural Surperuana de Artes y Ciencias Sociales. (s/f). Los cuadernos de Nereida Apaza. https://altodelaluna.com/wp/2015/06/08/los-cuadernos-de-nereida-apaza/
APAZA MAMANI, Nereida. (2020). Nereida Apaza Mamani. La Experiencia poética para comprender el mundo [entrevista con Alejandra Villasmil]. Artishock Revista. https://artishockrevista.com/2020/08/18/nereida-apaza-mamani-entrevista/
APAZA MAMANI, Nereida. (2021a). Coral. Cuadernos Patria. http://cuadernospatria.com/p13772168/
APAZA MAMANI, Nereida. (2021b). Cuaderno Toro Muerto. Cuadernos Patria. http://cuadernospatria.com/p13772168/
APAZA MAMANI, Nereida. (2021c). Historia doméstica del Perú. Cuadernos Patria. http://cuadernospatria.com/p13772168/
APAZA MAMANI, Nereida. (2021d). Libertad de pensamiento. Cuadernos Patria. http://cuadernospatria.com/p13772168/
APAZA MAMANI, Nereida. (2021e). Non nete. Cuadernos Patria. http://cuadernospatria.com/p13772168/
APAZA MAMANI, Nereida. (2021f). Quipus. Cuadernos Patria. http://cuadernospatria.com/p13772168/
APAZA MAMANI, Nereida. (2021g). Tareas sugeridas - caligrafía. Cuadernos Patria. http://cuadernospatria.com/p13772168/
APAZA MAMANI, Nereida. (2021h). Tierra. Francisco Bolognesi. Cuadernos Patria. http://cuadernospatria.com/p13772168/
ARTISHOCK. Revista de Arte Contemporáneo. (2021). Transbordar : transgresiones del bordado en el arte. https://artishockrevista.com/2021/04/26/transbordar-transgresiones-del-bordado-en-el-arte/
AUDRAN, Marie ; & SCHMITTER, Gianna. (2017). TransLiteraturas. Revista Transas. http://www.revistatransas.com/2017/05/26/transliteraturas/
AUDRAN, Marie, & SCHMITTER, Gianna. (Eds.). (2020). TransLittératures, TransMédialités, TransCorporalités. Littératures latino-américaines (2000-2018). París: PSN.
BLANCA, Rosa María. (2014). El bordado en lo cotidiano y en el arte contemporáneo: ¿práctica emergente o tradicional? Revista Feminismos, (2)3, 19-31. https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/30006
BERLIEN ARAOS, Karin. (2019). Emergencia de la economía solidaria: el tejido de las arpilleras chilenas en tiempos de dictadura. (A partir de la serie de arpilleras que llegó a Países Bajos entre 1979 y 1982). Miríada. Investigación en Ciencias Sociales, (11)15, 91-127. https://p3.usal.edu.ar/index.php/miriada/article/view/4813
CARVALHO OLIVIA, Homero. (2019). Quipus. En SÁNCHEZ MARTÍNEZ, Juan G. & RONCALLA, Fredy A. (Eds.). Muyurina y el presente profundo: poéticas andino-amazónicas. New York/ Lima: Pakarina.
CAVALCANTI SIMIONI, Ana Paula. (2020). Transbordar : Transgressões do Bordado na Arte. Museo Sesc Pinheiros. https://issuu.com/sescsp/docs/transbordar_catalogo_poscovid_digital__1__-_cortad
ENCALADA, Luz. (2021). Cuadernos Patria - Textos curatoriales. Cuadernos Patria. http://cuadernospatria.com/p13772168/
ESCOBAR LASTRA, Carolina. (2012). Lucía Guerra-Cunningham: crítica feminista entre la metrópolis y la arpillera. Cisma. Revista del Centro Telúrico de Investigaciones Teóricas, 3, 1-9. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4482870
KOZAK, Claudia. (Ed.). (2006). Deslindes: Ensayos sobre la literatura y sus límites en el siglo XX. Rosario: B. Viterbo.
KOZAK, Claudia. (Ed.). (2012). Tecnopoéticas argentinas. Archivo blando de arte y tecnología. Buenos Aires: Caja Negra.
LEMEBEL, Pedro. (2001). Tengo miedo, torero. Barcelona: Anagrama.
PADILLA, José Ignacio. (2010). Eielson. Materia y lenguaje: quipus. Hueso Húmero, 55, 23-52.
PINO, Ana María Ágreda. (2020). Artes textiles y mundo femenino: el bordado. En LOMBA SERRANO, Concha; MORTE GARCÍA, M. Carmen; & VÁZQUEZ ASTORGA, Mónica (Coord.). Las mujeres y el universo de las artes (pp. 55-82). Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
REIMAN, Karen Cordero. (2020). Intervenciones suaves: tejido de punto, bordado y textiles como retos al canon histórico-artístico y social. H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte. https://doi.org/10.25025/hart06.2020.02
SASTRE DÍAZ, Camila Fernanda. (2011). Reflexiones sobre la politización de las arpilleristas chilenas (1973-1990). Sociedad y Equidad. Revista de Humanidades, Ciencias Sociales, Artes y Comunicaciones, 2, 364-377. https://doi.org/10.5354/rse.v0i2.15286
SCHMITTER, Gianna. (2019a). Estrategias intermediales en literaturas ultracontemporáneas de América Latina. Hacia una TransLiteratura [Tesis doctoral]. Université Sorbonne Nouvelle Paris 3 / Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/90210
SCHMITTER, Gianna. (2019b). Hacia unas TransLiteraturas hispanoamericanas : Reflexiones sobre literatura trans e intermedial en Argentina, Chile y Perú (2000-2017). https://doi.org/10.14198/AMESN.2019.24-1.04
SPERANZA, Graciela. (2006). Fuera de Campo. Barcelona: Anagrama.
VINYES ALBES, Marina. (2018). Un gesto común. Arpilleras y subjetivación política. Oxímora: revista internacional de ética y política, 13-342-359. https://doi.org/10.1344/oxi.2018.i13.22110
Referencias filmográficas
aïcha (2019). Marca registrada. Leticia Parente. 1975 [video]. YOUTUBE. https://youtu.be/J5RakZ433wA