The South of freedom: the personal neopopularism of Concha Méndez
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.vi23.23744Keywords:
Concha Méndez, poetry, vanguards, Generation of 27, neopopularismAbstract
By taking Concha Méndez’s first poetic stage as a point of reference, this article tries to show the literary relations that she maintained with the 27 and the avant-gardes. Both movements were decisive in his initial poetic configuration, but already in Canciones de mar y tierra, she would show a particular neopopularist facet with which she came to conclude her youth cycle. Little studied yet, her adherence to neopopularism was promoted by her close contact with Federico García Lorca and Rafael Alberti. However, Méndez subverts some of their aesthetic principles and allies the symbolism of the South with a hopeful and feminine sense of freedom, opposing the concept that male companions handled. Then for Concha Méndez, neopopularism will become the most propitious poetic expression to take the pulse of a life yet to be discovered.
Downloads
References
ALBERTI, Rafael. (1988). Obras completas. Madrid: Aguilar.
ALONSO, Dámaso y GUILLÉN, Jorge. (1984). Una generación poética. En RICO, Francisco y GARCÍA DE LA CONCHA, Víctor (Ed.). Historia y crítica de la literatura española. VII, 1, (pp. 261-265). Barcelona: Crítica.
BALLÓ, Tania. (2016). Las Sinsombrero: sin ellas, la historia no está completa. Barcelona: Espasa.
BELLVER, Catherine. (2008). Introducción. En MÉNDEZ, Concha. Poesía completa. Málaga: Centro Cultural de la Generación del 27.
CAPDEVILA-ARGÜELLES, Nuria. (2018). El regreso de las modernas. Valencia: La Caja Books.
ITURRALDE, Gamito. [1928] (2001). Campeona de natación y poetisa. Concha Méndez del Lyceum Club. Vitoria, El Diario Alavés. En VALENDER, James (Ed.). Concha Méndez en su mundo (1898-1986) (pp. 33-38). Madrid: Residencia de Estudiantes.
GARCÍA LORCA, Federico. (1997). Epistolario completo. Madrid: Cátedra.
GARCÍA LORCA, Federico. (2008). Obra completa. Madrid: Akal.
GARCÍA MONTERO, Luis. (2010). La generación del 27 como razón de Estado. En SORIA OLMEDO, Andrés y JIMÉNEZ MILLÁN, Antonio (Ed). Rumor renacentista: El Veintisiete (pp. 61-72). Málaga: Centro Cultural Generación del 27.
GARCÍA POSADA, Miguel. (1999). Acelerado sueño: memoria de los poetas del 27. Madrid: Espasa.
GEIST, Anthony L. (1993). El 27 y la vanguardia: una aproximación ideológica. Cuadernos Hispanoamericanos, 514-515, 53-64.
GERARDO, Diego. (1919). Creacionismo. Grecia, 2(XIX), 20 de junio.
GIMÉNEZ CABALLERO, Ernesto. (1932). Las mujeres de Cogul. La Gaceta Literaria, 122, 15 de febrero.
GONZÁLEZ, Ángel. (2005). El grupo poético de 1927. Madrid: Visor.
GONZÁLEZ-ALLENDE, Iker. (2010). Cartografías urbanas y marítimas: Género y Modernismo en Concha Méndez. Anales de la literatura española contemporánea, 1(35), 89-116.
JIMÉNEZ, Juan Ramón. [1904] (2007). Jardines lejanos. Madrid: Visor.
JURADO MORALES, José. (2003). Buscando la voz poética primera. La amante. En RAMOS ORTEGA, Manuel José & JURADO MORALES, José (Coords.) Rafael Alberti libro a libro: el poeta en su centenario (pp. 31-50). Universidad de Cádiz: Servicio de Publicaciones.
KIRKPATRICK, Susan. (2003). Mujer, modernismo y vanguardia en España (1898-1931). Madrid: Cátedra.
MANGINI, Shirley. (2001). Las modernas de Madrid: las grandes intelectuales españolas de la vanguardia. Barcelona: Península.
MAINER, José Carlos. (1983). La edad de plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural. Madrid: Cátedra.
MARTÍNEZ TRUFERO, Begoña. (2011). La construcción identitaria de una poeta del 27: Concha Méndez Cuesta (1898-1986). Madrid: UNED. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Filologia-Bmartinez/Documento.pdf
MEDINA, Raquel y ZECCHI, Bárbara. (2002). Sexualidad y escritura (1850-2000). Barcelona: Anthropos.
MÉNDEZ, Concha. (1926). Inquietudes. Madrid: Imprenta de Juan Pueyo.
MÉNDEZ, Concha. (1928). Surtidor. Madrid: Imprenta Argis.
MÉNDEZ, Concha. (1930). Canciones de mar y tierra. Buenos Aires: Talleres gráficos argentinos.
MÉNDEZ, Concha. [1929] (2001a). Los raids literarios. Conversación con Concha Méndez (Entrevista de anónimo). En VALENDER, James (Ed.). Concha Méndez en su mundo (1898-1986) (pp. 47-50). Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.
MÉNDEZ, Concha. [1930] (2001b). Concha Méndez Cuesta, poetisa española, publica un libro en Buenos Aires (Entrevista de anónimo). En VALENDER, James (Ed.). Concha Méndez en su mundo (1898-1986) (pp. 51-54). Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.
MÉNDEZ, Concha. (2008). Poesía completa. Málaga: Centro Cultural de la Generación del 27.
MERLO, Pepa. (2010). Peces en la tierra: antología de mujeres poetas en torno a la Generación del 27. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
NEIRA, Julio. (2009). La quimera de los sueños: claves de la poesía del Veintisiete. Málaga: Editorial Veramar.
NIETO CABALLERO, Guadalupe. (2022). La revisión del canon poético de la Edad de Plata: Concha Méndez, poeta de pleno derecho. Poéticas, 14, 43-59.
PIÑA LAYNES, Alma Alicia. (2012). Las rupturas de Concha Méndez en Inquietudes, Surtidor y Canciones de mar y tierra. Romanica Silesiana, 7, 130-139.
QUANCE, Roberta. (2001). Hacia una mujer nueva. En VALENDER, James (Ed.) Una mujer moderna. Concha Méndez y su mundo (1898-1986) (pp. 103-113). Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.
RESNICK, Margery. (1978). La inteligencia audaz: vida y poesía de Concha Méndez. Papeles de Son Armadans, 88(263), 131-146.
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, Alfonso. (2001). Concha Méndez y la vanguardia. Apuntes para un retrato de mujer moderna. En VALENDER, James (Ed.). Concha Méndez en su mundo (1898-1986) (pp. 115-134). Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.
SORIA OLMEDO, Andrés. (1990). El neopopularismo en Alberti. Cuadernos Hispanoamericanos, 485-486, 109-118
SPANG, Kurt. (1973). Inquietud y nostalgia: la poesía de Rafael Alberti. Pamplona: Eunsa
ULACIA ALTOLAGUIRRE, Paloma. (1990). Concha Méndez: memorias habladas, memorias armadas. Madrid: Mondadori
WILCOX, John. (2001). Concha Méndez y la escritura poética femenina. En VALENDER, James (Ed.). Una mujer moderna. Concha Méndez y su mundo (1898-1986) (pp. 207-233). Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms: You must give appropriate credit, you may not use the material for commercial purposes and No Derivatives. Commits to respecting third party intellectual property rights.
Reception and proccesing of papers has no costs for authors.
Author assumes responsibility for the ideas contained in the article.
Papers must be original and must not have been published before and at the moment they are submitted, papers should not be in the process of evaluation by any other electronic or printed media.
The authors are allowed and recommended to publish their published work through the internet. It could produced interesting exchanges and increase the published work citation. (See El efecto del acceso abierto).