Problematizing techno-pedagogical design: vocational training in times of COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.21154Keywords:
Professional education, Psychology, Information technology, Pedagogical innovationAbstract
An experience of professional training in psychology mediated by ICTs in the context of the COVID-19 pandemic is analyzed. For this purpose, a problematizing techno-pedagogical design (DTP) is described, which includes four components: a) Identification and discussion of problems that confront professional practice; b) Analysis of professional challenges; c) Construction of alternatives based on collaborative work and d) Use and appropriation of ICTs as mediators in learning and collaboration. In addition, its use and results obtained in a didactic sequence are described. The DTP can be useful to support the work of higher education teachers and promote situated learning experiences.
Downloads
References
Bustos, A. y Coll, C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y su análisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(44), 163-184. Disponible en: https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/425/425
Cabero, J. y Valencia, R. (2020). Y el COVID-19 transformó al sistema educativo: reflexiones y experiencias por aprender. En International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), (15), 218-228. DOI: https://doi.org/10.46661/ijeri.5246
Cáceres-Muñoz, J., Jiménez, A. y Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos del Covid-19. Una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 199-221. DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011
Cepal-Unesco (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe COVID 19 Cepal-Unesco. Chile: Cepal-Unesco. Disponible en: https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/45904/S2000510_es.pdf
Coll, C. y Engel, A. (2014). Introduction: Personal Learning Environments in the context of formal education. Cultura y Educación, 26(4), 617-630. DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2014.985947
Coll, C., Engel, A., Saz, A. & Bustos, A. (2014). Personal learning environments: design and use. Cultura y Educación, 26(4), 775-801, DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2014.985935
Coll, C., Onrubia, J. y Mauri, T. (2007). Tecnología y prácticas pedagógicas: las TIC como instrumentos de mediación de la actividad conjunta de profesores y estudiantes. Anuario de Psicología, 38(3), 377-400. Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologia/article/view/8407
Cruz, O. y Benítez, J. (2020). Las crisis también pueden promover el aprendizaje, impacto del Covid-19 en prácticas docentes. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (número especial), 291-302. DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.114
Diaz, Á. (2013). Secuencias de aprendizaje. ¿Un problema del enfoque de competencias o un reencuentro con perspectivas didácticas? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(3), 11-33. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev173ART1.pdf
García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-32. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
Garduño, E., & Salgado, A. (2020). Experiencias tecnopedagógicas en la gestión de cursos en línea durante la COVID-19. Revista Transdigital, 1(2), 1-23. Disponible en: https://www.revista-transdigital.org/index.php/transdigital/article/view/41/25
Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Bilbao: Desclée.
Lorenzo-Lledó, A. (2018). Innovación en el aprendizaje desde el diseño tecno-pedagógico. International Studies on Law and Education, 29/30, 119-130. Disponible en: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/70320/1/2018_Lorenzo_IntStudLawEdu.pdf
Lugo, M. T., Ithurburu, V. S., Sonsino, A., y Loiacono, F. (2020). Políticas digitales en educación en tiempos de pandemia: desigualdades y oportunidades para América Latina. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 23-36. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719
Mazo, H. (2012). La autonomía: principio ético contemporáneo. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 3(1), 115-132. Disponible en: https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/880/829
Moreno, R. y Moreno, M. (2020). Experiencias docentes en el contexto del COVID-19. diversidad, desigualdad e inequidad en la crisis pandémica. Ixaya. Revista Universitaria de Desarrollo Social, 10(19), 13-39. Disponible en: http://revistaixaya.cucsh.udg.mx/index.php/ixa/article/view/7625
Moreno, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos de Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 14-26. Disponible en: https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/salutemscientiaspiritus/article/view/2290/2863
Onrubia, J. (2008). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. RED Revista de Educación a Distancia, (50), 1-14. Disponible en: https://www.um.es/ead/red/50/onrubia.pdf
Pedroza, O. A. y Crespo, M. F. (2017). Importancia del diseño tecnopedagógico basado en el enfoque de la acción, para reforzar el dominio del idioma inglés como segunda lengua. Revista Colombiana de Computación, 18(2), 7-21. DOI: https://doi.org/10.29375/25392115.3214
Penna, M., Sánchez, M. y Mateos, C. (2020). Desigualdades educativas derivadas del Covid-19 desde una perspectiva feminista. Análisis de los discursos de profesionales de la educación madrileña. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 157-180. DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.009
Portillo, S., Castellanos, L., Reynoso, O., y Gavotto, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 8(SPE3), e589. Disponible en: http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/589/1087
Roig-Vila, R., Urrea-Solano, M. y Merma-Molina, G. (2021). La comunicación en el aula universitaria en el contexto del COVID-19 a partir de la videoconferencia con Google Meet. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 197-220. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331464460010
Unesco-Iesalc (2020). COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms: The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may lead to productive exchanges as well as further citation. Earliest and greatest of published works (See The Effect of Open Access).