Problematizing techno-pedagogical design: vocational training in times of COVID-19

Authors

  • Gabriela de la Cruz Flores Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.21154

Keywords:

Professional education, Psychology, Information technology, Pedagogical innovation

Abstract

An experience of professional training in psychology mediated by ICTs in the context of the COVID-19 pandemic is analyzed. For this purpose, a problematizing techno-pedagogical design (DTP) is described, which includes four components: a) Identification and discussion of problems that confront professional practice; b) Analysis of professional challenges; c) Construction of alternatives based on collaborative work and d) Use and appropriation of ICTs as mediators in learning and collaboration. In addition, its use and results obtained in a didactic sequence are described. The DTP can be useful to support the work of higher education teachers and promote situated learning experiences.

Downloads

References

Bustos, A. y Coll, C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y su análisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(44), 163-184. Disponible en: https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/425/425

Cabero, J. y Valencia, R. (2020). Y el COVID-19 transformó al sistema educativo: reflexiones y experiencias por aprender. En International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), (15), 218-228. DOI: https://doi.org/10.46661/ijeri.5246

Cáceres-Muñoz, J., Jiménez, A. y Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos del Covid-19. Una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 199-221. DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011

Cepal-Unesco (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe COVID 19 Cepal-Unesco. Chile: Cepal-Unesco. Disponible en: https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/45904/S2000510_es.pdf

Coll, C. y Engel, A. (2014). Introduction: Personal Learning Environments in the context of formal education. Cultura y Educación, 26(4), 617-630. DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2014.985947

Coll, C., Engel, A., Saz, A. & Bustos, A. (2014). Personal learning environments: design and use. Cultura y Educación, 26(4), 775-801, DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2014.985935

Coll, C., Onrubia, J. y Mauri, T. (2007). Tecnología y prácticas pedagógicas: las TIC como instrumentos de mediación de la actividad conjunta de profesores y estudiantes. Anuario de Psicología, 38(3), 377-400. Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologia/article/view/8407

Cruz, O. y Benítez, J. (2020). Las crisis también pueden promover el aprendizaje, impacto del Covid-19 en prácticas docentes. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (número especial), 291-302. DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.114

Diaz, Á. (2013). Secuencias de aprendizaje. ¿Un problema del enfoque de competencias o un reencuentro con perspectivas didácticas? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(3), 11-33. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev173ART1.pdf

García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-32. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Garduño, E., & Salgado, A. (2020). Experiencias tecnopedagógicas en la gestión de cursos en línea durante la COVID-19. Revista Transdigital, 1(2), 1-23. Disponible en: https://www.revista-transdigital.org/index.php/transdigital/article/view/41/25

Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Bilbao: Desclée.

Lorenzo-Lledó, A. (2018). Innovación en el aprendizaje desde el diseño tecno-pedagógico. International Studies on Law and Education, 29/30, 119-130. Disponible en: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/70320/1/2018_Lorenzo_IntStudLawEdu.pdf

Lugo, M. T., Ithurburu, V. S., Sonsino, A., y Loiacono, F. (2020). Políticas digitales en educación en tiempos de pandemia: desigualdades y oportunidades para América Latina. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 23-36. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719

Mazo, H. (2012). La autonomía: principio ético contemporáneo. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 3(1), 115-132. Disponible en: https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/880/829

Moreno, R. y Moreno, M. (2020). Experiencias docentes en el contexto del COVID-19. diversidad, desigualdad e inequidad en la crisis pandémica. Ixaya. Revista Universitaria de Desarrollo Social, 10(19), 13-39. Disponible en: http://revistaixaya.cucsh.udg.mx/index.php/ixa/article/view/7625

Moreno, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos de Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 14-26. Disponible en: https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/salutemscientiaspiritus/article/view/2290/2863

Onrubia, J. (2008). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. RED Revista de Educación a Distancia, (50), 1-14. Disponible en: https://www.um.es/ead/red/50/onrubia.pdf

Pedroza, O. A. y Crespo, M. F. (2017). Importancia del diseño tecnopedagógico basado en el enfoque de la acción, para reforzar el dominio del idioma inglés como segunda lengua. Revista Colombiana de Computación, 18(2), 7-21. DOI: https://doi.org/10.29375/25392115.3214

Penna, M., Sánchez, M. y Mateos, C. (2020). Desigualdades educativas derivadas del Covid-19 desde una perspectiva feminista. Análisis de los discursos de profesionales de la educación madrileña. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 157-180. DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.009

Portillo, S., Castellanos, L., Reynoso, O., y Gavotto, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 8(SPE3), e589. Disponible en: http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/589/1087

Roig-Vila, R., Urrea-Solano, M. y Merma-Molina, G. (2021). La comunicación en el aula universitaria en el contexto del COVID-19 a partir de la videoconferencia con Google Meet. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 197-220. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331464460010

Unesco-Iesalc (2020). COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

Published

2021-12-27