Self – evaluation and quality perceived by students of a professional career accredited by Coneau, Peru
DOI:
https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.17932Keywords:
Self-evaluation, Vocational training, quality, accreditation, ConeauAbstract
The objective is to determine the level of relationship between the Self-assessment according to the quality Coneau model and the Professional Training of Psychology students of the tenth cycle of a private university in Peru. Likewise, Self-evaluation is an internal process that promotes changes to raise quality, in this meaning, the present study assesses the impact of the Self-evaluation carried out in 2010 and the current quality exercised by the professional school. The method is non-experimental, ex post facto, with correlational design, surveys evaluated by expert judgment were applied and validated through the reliability of Cronbach's Alpha Coefficient. The study identified compliance with the quality of Career Management, Vocational Training and Support Services for Vocational Training. In addition, it determined that a good level of quality in Self-Assessment allows a good level of quality in Vocational Training. Definitely, it describes differences with the Coneau standards and the indicators from the current curriculum of the professional career of Psychology. Finally, the study informs to the society about the quality of the professional school of Psychology of a private university accredited in 2014 by Coneau.
Downloads
References
Araujo, S. (marzo, 2017). La evaluación y la acreditación universitaria en la Argentina. Educación y derecho. https://n9.cl/75pjx
Arkhipova, S., Gamayunova, A., Lavrenteva, M., Minaeva, N. y Ryabova, N. (marzo/mayo 2017). Pedagogical Olympiad as a Tool to Assess Students’ Professional Training Quality. Actualidades Pedagógicas. https://cutt.ly/nhnsL1A
Barrios, V, C. (2017). Primeras Experiencias de Autoevaluación con fines de Acreditación en siete escuelas rurales de Educación Básica Regular en el Distrito de Julcán. [tesis de maestría, Pontifica Universidad Católica del Perú, Perú]. Repositorio Institucional PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/14525
Cabrera, AN. (Julio/septiembre 2018). Guía metodológica para la autoevaluación de la calidad institucional en una Facultad de Enfermería. Revista Cubana de Educación Médica Superior. https://n9.cl/ixgf
Campos, L y Jaimes, M. (2001). Perfil de competencias profesionales del psicólogo. Asociación Latinoamericana para la formación y Enseñanza de la Psicología. https://n9.cl/3w4n
Capelleras, J. (2001). Factores condicionantes de la calidad de la enseñanza universitaria: un análisis empírico. [tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona, España]. Repositorio Institucional UAB. https://n9.cl/6xkee
Casanova, F. (2003). Formación profesional y relaciones laborales. Cinterfor. https://n9.cl/u5om
Consejo de Evaluación y Acreditación y Certificación de la calidad de la Educación Superior Universitaria (2009). Modelo de calidad para la acreditación de las carreras profesionales universitarias en la modalidad a distancia y estándares para la carrera de Educación. https://n9.cl/dlhy2
Consejo de Evaluación y Acreditación y Certificación de la calidad de la Educación Superior Universitaria (2010). Modelo de Calidad para la Acreditación Institucional Universitaria. https://n9.cl/uqpj4
Díaz, F. (2014). Procesos de acreditación en las universidades nacionales y privadas del Perú y su influencia en la calidad de la formación profesional de sus egresados. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú] Repositorio Institucional UNMSM https://hdl.handle.net/20.500.12672/11970
González, J. & Santamaría, R. (2013). Calidad y acreditación en la educación superior: integración e internacionalización de América Latina y el Caribe. Educación, 22(43),131-147. https://n9.cl/y8fx
Gómez, C., Comas, R., Gonzáles, E. y García, J. (2017). Calidad y Procesos en la gestión universitaria: Particularidades en el contexto ecuatoriano. (1.a ed.). El Siglo.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición. McGraw.https://n9.cl/65f
Informe Final de Autoevaluación. (2013). Carrera Profesional de Psicología de la Universidad Privada César Vallejo. Revisado el 20 de marzo de 2018.
Jiménez, J. (septiembre/octubre 2018). La formación profesional en psicología nacional en México. Revista Iberoamericana de evaluación educativa. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.002.007
Juran, J. & Godfrey, B. (2001). Manual de calidad de Juran. (1.a ed., vol. 4). Mc Graw Hill.
Landi, N. y Palacios, M. (abril, 2010). La autoevaluación institucional y la cultura de participación. Revista Iberoamericana de Educación. https://n9.cl/4wb9y
Malpica, F. (2013). Ocho ideas clave. Calidad de la práctica educativa: Referentes, indicadores, y condiciones para mejorar la enseñanza aprendizaje. (2.a ed.). Grao
Marimon, F., Mas, M. & Llach, J. (2019). UnivQual: a holistic scale to ascesis student perceptions of service quality at universities. Revista Routledge, 30(2), 184–200. https://cutt.ly/fhhKlM4
Mejía, E. (2005). Metodología de la investigación científica. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Unidad de Post Grado. https://n9.cl/ytdno
Molina, J., Herrera, M., & Rodríguez, F. (mayo 2018). Demandas sociales y disciplinares indispensables para la formación universitaria del siglo XXI. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje. https://n9.cl/iyps0
Mosquera, D. (febrero 2018). Análisis sobre la Evaluación de la Calidad Educativa en América Latina: Caso Colombia. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. https://n9.cl/asqr0.
Orozco, L. (2019, 17 de octubre). Autoevaluación y Acreditación en las universidades de Latinoamérica [ponencia]. Edu experiencias, Lima, Perú. https://cutt.ly/GhzSKtO
Parra, Y. y Colunga, S. (octubre 2014). Reflexiones sobre la formación científica del psicólogo. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://n9.cl/tvkx
Prasuns, D. & Mukherjeeb, S. (2017). Improvement in higher education quality of the North- East University of India. Routledge. 8(7), 765-781. https://cutt.ly/KhvFJpb
Peniche, R. y Ramón, C. (enero /junio2018). Desempeño académico y experiencias de estudiantes universitarios mayas en Yucatán, México. Revista Alteridad 13(1). https://doi.org/10.17163/alt.v13n1.2018.09
Pérez, L. (16 de diciembre de 2019). Análisis de la calidad de la educación de la Educación Superior de Colombia. Criterio Libre. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2019v18n31.6136
Ramirez Chavarry, W. (marzo, 2018). Universidad y Sociedad. Revista multidisciplinar de la universidad de Cienfuegos (2190) file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/1901-8090-1-PB.pdf
Ríos, M. (2019). Diseño de un modelo de autoevaluación para elevar la calidad de la formación profesional en la carrera profesional de Sociología. [tesis de doctorado, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio Institucional UNPRG. http://repositorio.unprg.edu.pe/handle/UNPRG/5717
Rolf, A. (2001). Formación Profesional: Nuevas tendencias y perspectivas. Cinterfor (pp 153) https://n9.cl/mpk0w
Rojas, M. J. y López, D. A. (septiembre 2015). La acreditación de la gestión institucional en universidades chilenas. Revista electrónica de Investigación Educativa, 188(2),180-190. https:/-./redie.uabc.mx/redie/article/view/966, 18(2), 180-190
Rama, C. (2015). La universidad sin frontera: La internacionalización de la educación superior de América Latina. (1.a ed). https://n9.cl/2h5b7
Rosales, G., Rodal, A., Chumbi, V. y Buñay, R. (2017). Estudio histórico del seguimiento a graduados en la carrera de psicología de la universidad de Cuenca. Revista cubana de educación superior. https://n9.cl/2wu3e
Salazar, M., Perdomo, I. y Vargas, C. (2015). Experiencia de autoevaluación del doctorado en salud pública. [Tesis de doctorado, Universidad San Carlos, Guatemala] Repositorio institucional USG https://scielosp.org/article/rcsp/2020.v46n1/e1374/es/
Sánchez, J. (Junio/agosto 2014). Propuesta de indicadores de calidad para la autoevaluación y acreditación de programas universitarios en administración. Revista Universidad Sergio Arboleda. http://dx.doi.org/10.1016/j.estger.2014.06.002
Sánchez, L., Amaya, S. y Espinoza, A. (Julio/diciembre 2019). Percepción de la calidad y confianza en el jamón ibérico. Perspectivas del consumidor y del vendedor. Revista electrónica de alimentación contemporánea y desarrollo regional. https://n9.cl/f1o1
Sánchez, M., Ríos, E. & Correio, G. (enero 2019). Cultura de calidad del gobierno municipal de Villaflores. Artículo Científico Holos https://n9.cl/4kc75
Segura, C. (2016). Autoevaluación según modelo de acreditación para educación superior universitaria propuesta por SINEACE y el perfil profesional de la Escuela Profesional de Educación Física – Universidad Nacional Mayor de San Marcos percibida por estudiantes del X semestre. [tesis de doctorado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú]. Repositorio de la UNMSM. https://hdl.handle.net/20.500.12672/7154
Sevillano, S. (marzo, 2017). El sistema de acreditación universitaria en el Perú. Revista de educación y derecho. https://n9.cl/241v
Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria (2020). Universidades licenciadas en Perú https://n9.cl/mswdc , web consultada el 26 de octubre de 2020.
Sistema Nacional de Evaluación y Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa (2016). Modelo de Acreditación para Programas de Estudios de Educación Superior Universitaria. https://n9.cl/qgjz
Sotelo, D. (2016). Estilo de aprendizaje y calidad de formación profesional de los alumnos del Centro de Formación en Turismo Cenfotur. [tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú]. Recuperado de UNMSM https://hdl.handle.net/20.500.12672/5036
Tobón, S., Rial, A. y Carretero, M. (2006). Competencia, Calidad y Educación Superior. Bogota: Cooperativa Editorial Magisterio. (1.a ed)
Universidad César Vallejo (2017). Currículo de la Carrera Profesional de Psicología. Facultad de Humanidades. Escuela Profesional de Psicología. Revisado el 18 de marzo de 2019.
Vega, J. y Vega, J. (marzo, 2016). Informe en educación superior en Iberoamérica. Estudios de casos nacionales Perú. Santiago de Chile. https://n9.cl/3yev
Vega, L., Tapia, I., Leyva, E. (enero / abril 2019). Autoevaluación multicriterio de los procesos sustantivos críticos en una institución de educación superior. Revista Cubana de Educación Superior. https://n9.cl/5ckeg
Velázquez, M., Quito, A. y Mena, M. (diciembre 2019). La autoevaluación en las instituciones de educación superior. Revista Dilemas Contemporáneos, Política y Valores. https://n9.cl/rjovu
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms: The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may lead to productive exchanges as well as further citation. Earliest and greatest of published works (See The Effect of Open Access).