Training and use of ICT by teachers in classrooms with students with autism

Authors

  • Carmen del Pilar Gallardo-Montes https://www.ugr.es/personal/carmen-pilar-gallardo-montes
  • Davide Capperucci

DOI:

https://doi.org/10.30827/retosxxi.v5i1.25292

Keywords:

Autism, Attention to diversity, ITC, Teacher training, Teaching experience

Abstract

Teachers' competence in ICT is a necessity, since technologies have spread to all areas of society. In this sense, it is essential that teachers who work with diverse students and, more specifically, those with autism, know this type of digital tools in order to improve the educational and social development of their students. An ad hoc questionnaire, previously validated, was administered to 27 generalist teachers in Florence (Italy), with the aim of finding out their training and experience with ICT, as well as the use they made of them in class and the frequency with which they used them. Descriptive analysis (percentages, mean, mode and standard deviation), nonparametric inferential analysis (Mann-Whitney U test) and effect size were performed (d of Cohen). The teachers stated that they had medium-low training and experience with these resources, using them only "sometimes" mainly to stimulate cognitive, communicative and autonomous development and to perform tasks related to memory, organization and planning. Statistically significant differences in terms of age were observed in the items related to the teacher's knowledge of using specific software and locating specific materials online.

Downloads

References

Ahumada, M.E. (2013). Las TIC en la formación basada en competencias. Revista de la Universidad de La Salle, 60, 141-157. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2013/iss60/9/

American Psychiatry Association (2014). Manual de diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-V), 5ª edición. Editorial Médica Panamericana.

Arancibia, M. L., Cabero, J. y Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación universitaria, 13(3), 89-100. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000300089

Brincones, I. (2017). La incorporación de las TIC al proceso de enseñanza y aprendizaje. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, 39, 5-11. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7190

Cabero-Almenara, J. y Ruiz-Palmero, J. (2017). Las Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and

Innovation, 9, 16-30. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2665/2222

Cabero-Almenara, J., Fernández, J. M. y Barroso, O. (2016). Los alumnos del grado de Magisterio: TIC y discapacidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 106-120. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/965/1480

Cabero-Almenara, J., Fernández-Batanero, J. M. y Córdoba-Pérez, M. (2016). Conocimiento de las TIC aplicadas a las personas con discapacidades. Construcción de un instrumento de diagnóstico. Magis, 8(17), 157-176. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m8-17.ctap

Castillo, J. y Salazar, M.R. (2021). TIC y su uso en la asignatura de educación física en educación primaria. Education, Sport, Health and Physical Activity, 5(1), 15-26. http://doi.org/10.5281/zenodo.4141262

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2ª ed.). Routledge.

Contreras, V.H., Fernández, D.A. y Pons, C.F. (2016). Interfaces gestuales aplicadas como complemento cognitivo y social para niños con TEA. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación, 17, 58-66. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/54202/Documento_completo.pdfPDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ferrada, V., González, N., Ibarra, M., Ried, A., Vergara, D., & Castillo, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista saberes educativos, 6, 144-168. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715

Fernández-Batanero y Montenegro, M. (2019). Los alumnos y las tecnologías de apoyo. En J.M. FernándezBatanero (Eds.), Formación del profesorado para la incorporación de las TIC en alumnado con diversidad funcional (pp. 13-28). Octaedro.

Fernández-Batanero, J.M., Román, P. y El Homrani, M. (2017). TIC y discapacidad. Conocimiento del

profesorado de educación primaria en Andalucía. Aula abierta, 46(0), 65-72.

Fernández-Batanero, J.M., & Bermejo, B. (2012). Actitudes docentes hacia las TIC en centros de buenas prácticas educativas con orientación inclusiva. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 30(1), 45-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4092271

Fernández, R., Gértrudix, F., De Cisneros, J., Rodríguez, J. y Rivas, B. (2015). La formación del profesorado en Tecnología Educativa: prácticas profesionales. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 115-132. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.115

Gallardo-Montes, C.P., Caurcel, M.J. y Rodríguez, A. (2019, 13-15 febrero). Ciudades virtuales, educativas eigualitarias: las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) y los niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA). VII Congreso Ciudades Creativas. Cartagena de Indias, Colombia.

Gallardo-Montes, C.P., Rodríguez, A., Caurcel, M.J. y Capperucci, D. (2020). Adaptación y validación de un instrumento de evaluación sobre la utilización de herramientas digitales en las aulas de Educación Especial. Studi sulla Formazione, 23(2), 187-199. https://doi.org/10.13128/ssf12058

Gallardo-Montes, C.P., Rodríguez-Fuentes, A. y Caurcel, M.J. (2021). Apps for people with autism: Assessment, classification and ranking of the best. Technology in Society, 64, 101474. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101474

García, S., Garrote, D. y Jiménez, S. (2016). Uso de las TIC en el Trastorno de Espectro Autista: aplicaciones. Mediática y TIC, 5(2), 134-157. https://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/14211

González, M. (2020). Recopilación teórica y creación de un recurso tic para docentes de alumnado con autismo [Trabajo de fin de grado, Universidad de La Laguna]. Repositorio Institucional de la Universidad de La Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/20182

González, J.L., Montero, C., Batanero, M., Montero, E., de la Fuente, M.L. y González, L. (2016). Una “inclusiva” mirada de la tecnología en nuestro colegio. Trabajando con una mirada especial: TEA y TIC en nuestro colegio. Revista Padres y Maestros, 385, 41-48. https://doi.org/10.14422/pym.i365.y2016.006

Grande, M., Cañón, R., & Cantón, I. (2016). Tecnologías de la información y la comunicación: evolución del concepto y características. International Journal of Educational Research and Innovation, 1(6), 218-230. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1703

Hebron, J. y Brond, C. (2017). Developing mainstream resource provision for pupils with autism spectrum disorder: parent and pupil perceptions. European Journal of Special Needs Education, 32(4), 556-571. https://doi.org/10.1080/08856257.2017.1297569

Hernández, M.E. y Sosa, M.E. (2018). Uso de Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) en inclusión escolar de estudiantes con Trastornos del Espectro Autista (TEA). Contextos: Estudios de

humanidades y ciencias sociales, 41, 1-10. http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1397

Hernández, S. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso

de aprendizaje. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 5(2). http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v5i2.335

Hernández, L., Acevedo, J. y Martínez, C. (2014, 12-14 noviembre). El uso de las TIC en el aula: Un análisis en términos de efectividad y eficacia. [Comunicación]. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina. https://es.slideshare.net/aldairolmedo/523-1

Homero, G., Tejedor, F.J. y Calvo, M.I. (2017). Meta-Análisis sobre el efecto del Software Educativo en alumnos con Necesidades Educativas Especiales. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 35-52. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.240351

Jiménez, M.D., Serrano, J.L. y Prendes, M.P. (2017). Estudio de caso de la influencia del aprendizaje

electrónico móvil en el desarrollo de la comunicación y el lenguaje con un niño con TEA. EDUCAR, 53(2), 419-443. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=342151828010

Legge 13 luglio 2015. Gazzeta Ufficiale della Repubblica Italiana, 107. Riforma del sistema nazionale di istruzione e formazione e delega per il riordino delle disposizioni legislative vigenti, 2015, 1 a 29.

https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2015/07/15/15G00122/sg

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, de Educación (2020). Boletín Oficial del estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868 a 122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf

Llorent, M. (2017, 9-10 octubre). Nuevos retos en la formación del profesorado: las tecnologías de

apoyo a la discapacidad. II Congreso Interuniversitario. Educación Infantil y Primaria. Formación del profesorado universitario. Córdoba, España. https://repositorio.ipbeja.pt/bitstream/20.500.12207/5230/1/Actas%20II%20Congreso%20Interuniversitario%20CMSC%20.pdf

Lozano, J. y Merino, S. (2015). Utilización de las TIC’S para desarrollar las habilidades emocionales en alumnado con TEA desde la colaboración escuela-familiauniversidad: una experiencia en un

aula abierta específica. Didáctica, Innovación y Multimedia, 31, 1-16. https://ddd.uab.cat/pub/dim/dim_a2015m4n31/dim_a2015m4n31a1.pdf

Lozano, J., Ballesta, F., Cerezo, M.C. y Alcaraz, S. (2013). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza y aprendizaje del alumnado con

Trastorno del Espectro Autista (TEA). Revista Fuentes, 14, 193-208. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2359

Matey, A. (2017). Contribución de las TIC al desarrollo de la competencia emocional en el Trastorno del Espectro Autista. [Trabajo de fin de grado, Universidad Jaume I]. Repositorio Universidad Jaume I. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/169503

Moral, A.M. (2019). Intervención mediante las TIC en la educación emocional del alumnado con trastorno del espectro autista [Trabajo de fin de grado, Universidad de Jaén]. Repositorio de

Trabajos Académicos de la Universidad de Jaén. http://tauja.ujaen.es/handle/10953.1/9996

Ortiz, A.M., Almazán, L., Peñaherrera, M. y Cachón, J. (2014). Formación en TIC de futuros maestros desde el análisis de la práctica en la Universidad de Jaén. Pixel-Bit, 44, 127-142. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.09

Pegalajar, M.C. (2015). Diseño y validación de un cuestionario sobre percepciones de futuros docentes hacia las TIC para el desarrollo de prácticas inclusivas. Píxel-Bit, 47, 89-104. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.06

Romero, M. y Harari, I. (2017). Uso de nuevas tecnologías TICS - realidad aumentada para tratamiento de niños TEA un diagnóstico inicial. Revista de divulgación científica de la

Universidad Tecnológica Indoamérica, 6(3), 131- 137. http://cienciamerica.uti.edu.ec/ope

njournal/index.php/uti/article/view/107

Sánchez Aneas, A. (2017). Trastorno del espectro autista. Evaluación, diagnóstico e intervención educativa y familiar. Alcalá Grupo Editorial.

Sánchez del Cerro, T. (2019). Programa de buenas prácticas TIC en personas con Trastorno del Espectro Autista. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 2(1), 85-92. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/3859

Suárez, F., Mata, B. y Peralbo, M. (2015). Valoración de un programa de intervención para niños con TEA basado en las TIC. Revista de estudios e investigación en Psicología y Educación, 9, 94-98.

https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.09.650

Toledo, P. y Llorente, M.C. (2016). Formación inicial del profesorado en el uso de Tecnologías de la

Información y la Comunicación (TIC) para la educación del discapacitado. Digital Education Review, 30, 123-134. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/viewFile/14540/pdf_1

Tortosa, F. y De Jorge, E. (2002). El trastorno del Espectro Autista en Internet en Castellano. En F.J. Soto y J. Rodríguez (Coords.), Las nuevas tecnologías en la respuesta educativa a la diversidad. Consejería de Educación y Cultura.

UNESCO (2011). Diversification of Learning Platforms. UNESCO IITE. Valliant, D. (2014). Formación de profesores en escenarios TIC. Revista e-Curriculum, 12(2), 1128-1142. https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/20850

Wing, L., y Gould, J. (1979). Severe impairments of social interaction and associated abnormalities in children: epidemiology and classification. Journal of Autism and Developmental Disorders, 9, 11-29. https://doi.org/10.1007/BF01531288

Published

2021-12-01 — Updated on 2023-04-16

Versions

How to Cite

Gallardo-Montes, C. del P. ., & Capperucci, D. (2023). Training and use of ICT by teachers in classrooms with students with autism . The Educational Journal of Works Aimed at the XXI Century (XXI CHALLENGES), 5(1). https://doi.org/10.30827/retosxxi.v5i1.25292 (Original work published December 1, 2021)