Authorship and Appropriation in the Creation of the 21st Century

Authors

  • Elba López Fernández UNED

DOI:

https://doi.org/10.30827/sobre.v6i0.9388

Keywords:

appropriatism, authorship, quote, plagiarism, authenticity

Abstract

ABSTRACT: Appropriatism embodies the current cultural production system where democratization of consumption has led to massive reproduction, cloning and exponential multiplication of cultural products. By questioning notions such as authorship, authenticity and uniquenes of works might be considered heresy, a crime by some or a perceptive concept by others.

This article analyzes its value not only as a necessary reflection of our time but also as the paradoxical situation in which we live, in which under the discourses of appropriation the postmodern purity hides its narcissism, simulating the disappearance of the author, who actually sanctifies through various means, complaining at the bottom of certain excess, of certain democratic debauchery in art.

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Author Biography

Elba López Fernández, UNED

Elba se licenció en Bellas Artes en la Universidad Complutense, buscando respuestas a sus inquietudes teóricas se fue a Granada donde realizó el máster en «Producción e investigación en arte» y trabajó en la revista de gestión cultural G + C. En la actualidad da clase en la Uned de Vigo mientras finaliza la tesis «Los derechos de autor en las Bellas Artes: El plagio y la cultura de la copia» bajo la dirección  de la catedrática Asunción Jódar Miñarro de la UGR.

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Published

2020-07-20

How to Cite

López Fernández, E. (2020) “Authorship and Appropriation in the Creation of the 21st Century”, SOBRE, 6, pp. 15–24. doi: 10.30827/sobre.v6i0.9388.

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