_20 dancers for the XX century_. The Museo Reina Sofía, is it a dancing museum?

Authors

  • Blanca Molina Olmos Centro de Ciencias Humanas y Sociales-Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CCHS-CSIC)

DOI:

https://doi.org/10.30827/sobre.v7i.16907

Keywords:

Boris Charmaz, dance, museum, performance, Reina Sofía

Abstract

The white cube is a space that is not conceived for dance, however, since the ‘90s a choreographic turn takes place from which certain practices that we can define as dance exhibitions gain prominence in museums all over the world. This paper addresses the problems and possibilities that this turn sets out, and how these are made effective in a specific case study: 20 dancers for the XX century by choreographer Boris Charmatz, in its version made in 2016 within the Program of Public Activities of the Museo Reina Sofía. In addition, highlighting this activity will facilitate an approach to the processes of musealization of dance in Spain, which have certain peculiarities and are poorly documented.

Downloads

Author Biography

Blanca Molina Olmos, Centro de Ciencias Humanas y Sociales-Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CCHS-CSIC)

Graduada en Historia del Arte por la Universidad de Murcia y premio extraordinario de la promoción (2015-2019).  Máster en Historia del Arte Contemporáneo y Cultura Visual, por la Universidad Autónoma de Madrid y la Universidad Complutense de Madrid, en colaboración con el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Sus líneas principales de investigación giran en torno a la danza y la performance, sobre las que ha podido profundizar en el marco de una Beca de Colaboración (2019-2020) en el departamento de Historia y Teoría del Arte de la Universidad Autónoma y actualmente con una beca JAE Intro en el grupo de Filosofía Social y Política del Instituto de Filosofía del CSIC.

References

Adorno, T. W. (1962). La crítica de la cultura y la sociedad. Ediciones Ariel.

Bishop, C. (2014). The perils and possibilities of dance in the museum: Tate, MoMA and Whitney. Dance Research Journal, 46(3), 62-76. https://doi.org/10.1017/S0149767714000497

Bishop, C. (2018). Dance exhibition and audience attention. Black Box, White Cube, Gray Zone. The Drama Review, 62(2), 22-42. https://doi.org/10.1162/DRAM_a_00746

Charmatz, B. (2014a). Manifesto for a National Choreographic Centre. Dance Research Journal, 46(3), 45-48.https://doi.org/10.1017/S0149767714000539 (Obra original publicada en 2009)

Charmatz, B. (2014b). Interview with Boris Charmatz. Dance Research Journal, 46(3), 49-52. https://doi.org/10.1017/S0149767714000540

Conde-Salazar, J. (2018). La danza del futuro. Contintametienes.

Copeland, M. y Charmatz, B. (2017). Boris Charmatz en conversación con Mathieu Copeland. París, 28 de octubre de 2011. En M. Copeland (Ed.), Coreografiar exposiciones (pp. 148-163). Oficina de Cultura y Turismo-Dirección General de Promoción Cultural de la Comunidad de Madrid.

Cramer, F. A. (2014). Experience as artifact: Transformations of the immaterial. Dance Research Journal, 46(3), 24-31. https://doi.org/10.1017/S0149767714000503

De Naverán, I. (2015). La danza, aliada perfecta del pasado. AusArt, 3(1), 41-53. https://doi.org/10.1387/ausart.14400

Foro Estatal de la Danza. (2-3 de noviembre de 2009). Plan General de la Danza 2010-2014.

Franko, M. y Lepecki, A. (2014). Editor’s note: Dance in the museum. Dance Research Journal, 46(3), 1-4. https://doi.org/10.1017/S0149767714000424

Franko, M. y Solomon, N. (2014). Museum artifact act. Tanz und Archiv, (5), 95-103. https://www.academia.edu/6680600/Museum_Artifact_Act

Fraser, A. (2005). From the critique of institutions to an institution of critique. Artforum, 44(1), 278-283. https://n9.cl/ne29

Hinojosa Martínez, L. (2014). Museo y acontecimiento/Museum and event. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, (26), 21-28. https://doi.org/10.15366/anuario2014.26

Janevski, A. (2017). The first move is to let the hand circle. On Musée de la Danse: three collective gestures. En A. Janevski (Ed.), Boris Charmatz (pp. 19-36). MoMA.

Jones, A. (1997). Presence in absentia. Experiencing performance as documentation. Art Journal, 56(4), 11-18. https://doi.org/10.2307/777715

Lepecki, A. (2012). Introduction/Dance as a practice of contemporaneity. En A. Lepecki (Ed.), Dance (pp. 14-23). Whitechapel Gallery.

Lepecki, A. (2013a). Choreopolice and choreopolitics: Or, the task of the dancer. The Drama Review, 57(4), 13-27. https://doi.org/10.1162/DRAM_a_00300

Lepecki, A. (2013b). El cuerpo como archivo: el deseo de recreación y las supervivencias de las danzas. En I. de Naverán y A. Écija (Eds.), Lecturas sobre danza y coreografía (pp. 59-81). Artea.

Lista, M. (2014). Play dead: Dance, museums, and the time-based arts. Dance Research Journal, 46(3), 6-23. https://doi.org/10.1017/S0149767714000515

Lütticken, S. (2015). Dance Factory. Mousse, (50), 91-99. https://svenlutticken.org/articles/

Matías Daporta [@un_pretil]. (2020, julio 23). Esto es de una intervención en el @museoreinasofia Me ofrecí como voluntario pero me hice mis propias camisetas. Venía a [Fotografía]. Instagram. https://www.instagram.com/p/CC-z1MnKoWk/

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. (2008). Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Memoria de actividades 2008. https://www.museoreinasofia.es/museo/memoria-actividades

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. (2016a). 20 dancers for the XX century. Bailarines y programa. https://www.museoreinasofia.es/actividades/20-dancers-xx-century

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. (2016b). Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Memoria de actividades 2016. https://www.museoreinasofia.es/museo/memoria-actividades

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. (2018). Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Memoria de actividades 2018. https://www.museoreinasofia.es/museo/memoria-actividades

Nicifero, A. (2014). Occupy MoMA: The (risks and) potentials of a Musée de la Danse! Dance Research Journal, 46(3), 32-44. https://doi.org/10.1017/S0149767714000527

Pérez Royo, V. (2008). Danza en contexto. Una introducción. En V. Pérez Royo (Ed.), ¡A bailar a la calle!: danza contemporánea, espacio público y arquitectura (pp. 13-65). Ediciones Universidad de Salamanca.

Rees Leahy, H. (2012). Museum bodies: The politics and practices of visiting and viewing. Ashgate.

Sánchez, J. A., Wert, J. P., Abellán, J., Márquez, C., Saumell, M., Cornago, O., Massip, F., Sedeño, J. A., Giménez, C., Conde Salazar, J. y de Naverán, I. (2006). Artes de la escena y de la acción en España: 1978-2002. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Schneider, R. (2010). Los restos de lo escénico (reelaboración). En I. de Naverán (Ed.), Hacer historia, reflexiones desde la práctica de la danza (pp. 171-198). Centro Coreográfico Galego, Institut del Teatre Mercat de les Flors.

Schneider, R. (2011). Performing remains: Art and war in times of theatrical reenactment. Routledge.

Tolmie, P. y Giannanchi, G. (2017). On becoming an audience: If Tate Modern was Musée de la Danse? En A. Janevski (Ed.), Boris Charmatz (pp. 99-106). MoMA.

Weil, S. (1999). From being about something to being for somebody: The ongoing transformation of the American Museum. Daedalus, 128(3), 229-258. http://www.jstor.org/stable/20027573

Wood, C. (2017). Boris Charmatz: An achitecture of attention (revisited). En A. Janevski (Ed.), Boris Charmatz (pp. 85-98). MoMA.

Published

2021-06-15

How to Cite

Molina Olmos, B. (2021) “_20 dancers for the XX century_. The Museo Reina Sofía, is it a dancing museum?”, SOBRE, 7, pp. 7–17. doi: 10.30827/sobre.v7i.16907.

Issue

Section

Panorama