Archaeology in Early Childhood Education classrooms for teachers in training: proposals and teaching resources based on La Casa de Hippolytus (Complutum, Alcalá de Henares)
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.i18.31163Keywords:
Archaeology; Early Childhood Education; didactics of the object; manipulative methodologies; didactic resourcesAbstract
The interdisciplinary nature of archeology and its manipulative, experimental and experiential characteristics are what make it ideal for working with student groups in the second cycle of Early Childhood Education. The teacher must work on spatial and temporal competencies, in a certain way, somewhat abstract and complex for these young students. However, with the use and implementation of activities related to archeology, whether in the classroom, site or museums, students will be able to better assimilate these contents, in a playful, investigative and creative way.
In this work, a Roman site, La Casa de Hippolytus (Complutum, Alcalá de Henares, Madrid) is presented as an example. This old college will serve as a base for the teaching of Social, Experimental, Mathematical, Linguistic, Plastic and Visual Sciences, through the different teaching resources that can be applied. This type of active teaching methodologies such as manipulative, imaginative, reflective activities, will generate significant and experiential learning in the students, so highly valued today.
Downloads
References
Arias Ferrer, L., Casanova Alfonsea, E., Egea-Vivancos, A., García Ruiz, A. B., y Morales Rodríguez, M. J. (2016). “Aprendiendo a tocar la historia. Las fuentes objetuales como recurso de aprendizaje en Educación Infantil y Primaria”. En R. López-Facal (ed.), Ciencias sociales, educación y futuro: Investigaciones en didáctica de las ciencias sociales (pp. 136-148). Red 14-Universidad de Santiago de Compostela. https://www.researchgate.net/publication/312496119_Aprendiendo_a_tocar_la_historia_Las_fuentes_objetuales_como_recurso_de_aprendizaje_en_Educacion_Infantil_y_Primaria
Calaf, R., San Fabián, J. L., y Gutiérrez, S. (2017). “Evaluación de programas educativos en museos: Una nueva perspectiva”. Bordón, 69(1), 45-65. http://dx.doi.org/10.13042/Bordon.2016.42686
Casanova Alfonsea, E., Arias Ferrer, L., & Egea Vivancos, A. (2018). La metodología por proyectos como oportunidad para la introducción de la historia y el patrimonio en las aulas de Educación Infantil. Contextos Educativos. Revista De Educación, (22), 79–95. https://doi.org/10.18172/con.3185
Cline, E.H. (2018). Tres piedras hacen una pared. Historias de la arqueología. Crítica.
Cuenca, J. M., y Estepa, J. (2013). “La educación patrimonial: líneas de investigación y nuevas perspectivas”. En J. Estepa (coord.), La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias (pp. 343- 355). Universidad de Huelva. https://www.academia.edu/6798803/La_educaci%C3%B3n_patrimonial_l%C3%ADneas_de_investigaci%C3%B3n_actual_y_nuevas_perspectivas
Decreto 17/2008, de 6 de marzo, del Consejo de Gobierno, por el que se desarrollan para la Comunidad de Madrid las enseñanzas de la Educación Infantil (BOCM de 12 de Marzo de 2008).
Egea Vivancos, A. y Arias Ferrer, L. (2020). “Arqueólogos en apuros, el poder de los objetos”. Aula de Innovación Educativa, 292, 17-31.
Egea Vivancos, A. y Arias Ferrer, L. (2018). “El desafío de enseñar a pensar históricamente a través de la arqueología”. En A. Egea Vivancos, L. Arias Ferrer y J. Santacana i Mestre, Y la arqueología llegó al aula: la cultura material y el método arqueológico para la enseñanza de la historia y el patrimonio (pp: 329-343). Trea.
Egea Vivancos, A. y Arias Ferrer, L. (2015). “La arqueología llega a las aulas. Objetos y otras fuentes primarias para la enseñanza de la Historia”. En G. Solé (org.), Educação Patrimonial: Contributos para a construção de uma consciência patrimonial (pp. 151-170). Centro de Investigação em Educação (Cied), Instituto de Educação, Universidade do Minho. https://www.researchgate.net/publication/301565385_La_arqueologia_llega_a_las_aulas_Objetos_y_otras_fuentes_primarias_para_la_ensenanza_de_la_historia
Fagan, B. (2019). Breve Historia de la Arqueología. Biblioteca Nueva.
Feliu, M. y Triadó, A. (2011). “Interactuando con objetos y maquetas”. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 68, 47-54. https://www.grao.com/contenido/interactuando-con-objetos-y-maquetas-21934
Fontal, O. (2016). “Educación patrimonial: retrospectiva y prospectivas para la próxima década”. Estudios Pedagógicos, XLII (2), 415-436. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200024
Friedrich, O. (2023). El diorama arqueológico como recurso didáctico. Un estudio del pasado y futuro de una herramienta de exposición. Trabajo Fin de Grado de Arqueología. Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/190753
Gil, J. y Rivero, P. (2014). Somos romanos. Análisis de una experiencia de trabajo por proyectos en Educación Infantil. Clio. History and History teaching, 40, 1-10. http://clio.rediris.es/n40/articulos/GilyRivero2014.pdf.
Ledesma Bouchan, P. y Gándara Vázquez, M. (2020). “Las maquetas, herramientas para la divulgación del patrimonio arqueológico: el caso del Museo del Templo Mayor”. Gaceta de Museos. Maquetas y Dioramas, 76, 29-32. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/gacetamuseos/article/view/17300
LOMLOE, Decreto 36/2022, de 8 de junio, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid la ordenación y el currículo de la etapa de Educación Infantil.
Morales Rodríguez, Mª J. y Egea Vivancos, A. (2018). El uso de los objetos arqueológicos en las aulas de educación primaria: diseño y análisis de una propuesta para un aula de ocho-nueve años. En A. Egea Vivancos, L. Arias Ferrer y J. Santacana i Mestre, Y la arqueología llegó al aula: la cultura material y el método arqueológico para la enseñanza de la historia y el patrimonio (pp: 137-157). Trea.
Rascón Marqués, S. (2007). “La así llamada casa de Hippolytus: La fundación de los Anios y la Schola de una agrupación colegial de la ciudad romana de Complutum”. Archivo Español de Arqueología, 80, 119-152. https://doi.org/10.3989/aespa.2007.v80.30
Rascón, S. (2016). “Casa de Hippolytus, Complutum (Alcalá de Henares)”. En O. Rodríguez Gutiérrez, N. Tran y B. Soler Huertas (eds.), Los Espacios de reunión de las asociaciones romanas. Diálogos desde la arqueología y la historia en homenaje a Bertrand Goffaux (pp. 395-402). Editorial Universidad de Sevilla. https://www.academia.edu/35274034/Casa_de_Hippolytus_Complutum_Alcal%C3%A1_de_Henares_
Rascón Marqués, S., Polo López, J., Gómez Pallarés, J., y Méndez Madariaga, A. (1997). “Hippolytus: Estudio de un nuevo mosaico del género de pesca y con inscripción procedente de Complutum, Alcalá de Henares, Madrid”. LVCENTVM, XIV–XVI, 39-62.
Renfrew, C. y Bahn, P. (2008). Arqueología. Conceptos clave. Akal.
Rivero, P., Fontal, O., Martínez, M. y García, S. (2018). “La educación patrimonial y el patrimonio arqueológico para la enseñanza de la Historia: el caso de Bílbilis”. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(1), 23-37. http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos
Santacana i Mestre, J. (2018). “La arqueología y el reto de educar”. En A. Egea Vivancos, L. Arias Ferrer, J. Santacana i Mestre (coords.), Y la arqueología llegó al aula: la cultura material y el método arqueológico para la enseñanza de la historia y el patrimonio / (pp. 9-21). Trea. https://trea.es/wp-content/uploads/2022/07/978-84-17140-18-2_Introduccion_Y-la-arqueologia-llego-al-aula.pdf
Santacana i Mestre, J. y Llonch Molina, N. (2012). Manual de la didáctica del objeto en el museo. Trea.
Urpí, C. y Cordón, I. (2018). “La educación patrimonial en contextos arqueológicos. Una revisión crítica conceptual”. En D. Keller, K. O’Neil, H. Nicolaisen, D. Schugurensky y K. Villaseñor (eds.). Social Pedagogy and Social Education: Bridging Traditions and Innovations (pp. 620-629). Social Pedagogy Association. https://www.academia.edu/42667704/Educaci%C3%B3n_Patrimonial_en_Contextos_Arqueol%C3%B3gicos_Una_revisi%C3%B3n_conceptual
VVAA (2019). Ruta Arqueológica, Alcalá Romana. Casa de Hippolytus, Complutum y Museo Arqueológico Regional. Guía Didáctica. Consejería de Cultura, Turismo y Deporte - D.G. de Patrimonio Cultural. (pp. 9-13) https://www.madrid.org/bvirtual/BVCM019747.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Irene Ortiz Nieto-Márquez, Gemma Muñoz García, Esther Jiménez Pablo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).