Teaching innovation and controversial heritage as a memory place: the Calderon de la Barca air-raid shelter

Authors

  • Oscar Serrano Gil Grupo de investigación Paisaje, Patrimonio y Educación Universidad Autónoma de Madrid https://orcid.org/0000-0002-4483-2533
  • María Montserrat Pastor Blázquez Grupo de Investigación Investigaciones Geopolíticas y Educación Universidad Autónoma de Madrid https://orcid.org/0000-0002-1872-0239
  • José Manuel Gómez Contreras IES Carmen Conde (Las Rozas) Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i18.30776

Keywords:

controversial heritage, teaching innovation, Spanish civil war

Abstract

Heritage education connects with the student’s social environment. It makes a perfect setting for social learning. In this environment, the presence of cultural heritage as a past legacy opens up a wide range of opportunities from conservation to be the primary source of interdisciplinary knowledge.

In this text, it develops a teaching innovation proposal for the training of future teachers inspired by the controversial heritage (air raid shelter) of the city of Cuenca. These territory’s traces can be exploited from the didactic and educational dimension. So, the proposal had been materialized through two basics related elements: on one hand, an interpretative itinerary in situ and on the other, the use of research and enquiry methodologies developed previously in the classroom. Archaeological remains become essential pieces of historical memory. The act of choosing a place to visit (local and close to the students) it responds to a didactic practice that focus the educational value of the social science teaching-learning process. In that way, it overcomes a compartmentalized and sealed vision of these sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaraz, A., Pastor, Mª M., Palma, A. y Gómez, J.M. (2022). Un modelo de análisis para incorporar los itinerarios didácticos en el aula de educación primaria. Su aplicación en la Gran Vía Madrileña. En Alonso García, S, Cáceres Reche, M. P., Trujillo Torres, J. M. & de la Cruz Campos, J. C. (Coord.), Desafíos en la investigación e innovación para la práctica educativa (pp. 83-102). Octaedro.

Arroyo, E., y Cuenca, J. M. (2021). Patrimonios controversiales y educación ciudadana a través del museo en Educación Infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96, 109–128. http://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91433

Besolí, A., y Peinado, J. (2008). El estudio y puesta en valor de los refugios antiaéreos de la guerra civil española: el caso del refugio-museo de Cartagena, Revista ArqueoMurcia, 3.

Díez, E. J. (2020). La asignatura pendiente. Plaza y Janés.

Domínguez-Solera, S. D., y Muñoz, M. (2012). La Cuenca Subterránea. Ayuntamiento de Cuenca.

DOCM (2014). Decreto 54/2014, de 10 de julio, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Castilla-La Mancha. DOCM nº 132, pp. 18498- 18909. https://www.educa.jccm.es/es/normativa/decreto-54-2014-10-07-2014-establece-curriculo-educacion-pr

DOCM (2022). Decreto 81/2022, de 12 de julio, por el que se establece la ordenación y el currículo de Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Castilla-La Mancha. DOCM nº 134, pp. 24354- 24461. https://www.educa.jccm.es/es/sistema-educativo/decretos-curriculo/normativa-vigente-educacion-primaria

Estepa, J. (2019). Memoria, patrimonio y ciudadanía: una contribución desde una perspectiva didáctica. Revista PH, 225–226. http:// doi.org/10.33349/2019.96.4299

Feliu, M., y Hernández, X. (2013). Didáctica de la Guerra Civil Española. Graó.

Fernández, J. (2016). El estudio geográfico cercano en educación infantil: Itinerario didáctico para el conocimiento de la ciudad de Valladolid. En Alanís Falantes, L., Almuedo Palma, J., de Oliveira Neves, Gwendoline, Iglesias Pascual, R. y Pedregal Mateos, B. (Coord.), Nativos digitales y geografía en el siglo XXI: Educación geográfica y estilos de aprendizaje (pp.484-496). AGE, Universidad de Alicante y Universidad Pablo de Olavide.

Friera, F. (2003). Itinerarios didácticos: teoría y experiencias en defensa del Patrimonio. En Ballesteros Arranz, E., Fernández Fernández, C., Molina Ruiz, J. A. y Moreno Benito, P. (Coord.), El Patrimonio y la Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 339-346). Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales. Cuenca, 2003. UCLM y AUPDCS. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=494811

Insa, Y. (2002). Itinerarios urbanos, recursos y materiales didácticos para explicar la ciudad. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 32, 89–95.

Jaén, S. (2016). Memoria soterrada: los refugios de la Guerra Civil en Jaén. Clío. History and History Teaching, 42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5776587

Juliá, S. (2006). Presentación. En Juliá, S. (Coord.), Memoria de la guerra civil y del franquismo (pp. 27-77). Taurus.

López, R. (2011). Aprender de los conflictos. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 69, 5–7.

Miguel, I., y Ortega, J. I. (2022). Las voces que resuenan en el Valle de los Caídos. Una propuesta didáctica para su resignificación. Didácticas Específicas, 26, 111–137. http://doi.org/10.15366/didacticas2022.26.007

Pastor, Mª M. (2004) Estrategias y métodos didácticos para la enseñanza/aprendizaje de las Ciencias Sociales. En Dominguez Garrido, Mª C. (Coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Primaria (pp. 147-204). Pearson Educación.

Pastor, Mª M., y Santisteban, A. (2020). El patrimonio natural, cultural y matemático y las didácticas específicas. En Pastor Blázquez, Mª M., y Santisteban Cimarro, A. (Coord.), Didácticas Específicas aplicadas a través del Patrimonio Local (pp.1-2). Paraninfo Universidad.

Pérez-Juez, A., Morín, R., Barroso, M., Agustí, E., López, M., y Sánchez, F. (2004). El patrimonio arqueológico de la guerra civil. La protección de espacios asociados a la guerra civil Española, Bolskan, 21, 171–180. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2011727

Rodriguez, A. I. (2010). La guerra civil en Cuenca (1936-1939). Studia Academia, Revista de Investigación Universitaria, 16, 189–202.

Rodriguez, A. I. (2022). La quinta columna en Cuenca. Amazon Editorial.

Sánchez, J.A., Pastor, Mª M. y Santisteban, A. (2022). Investigación centrada en un modelo de educación patrimonial dirigido a la formación del profesorado: «El Paseo del Prado y el Buen Retiro. Paisaje de las Artes y las Ciencias», Patrimonio Mundial. En Cáceres Reche, P., Hinojo Lucena, F. J., Trujillo Torres, J. M., y Lara Lara, F. (Coord.), Investigación en educación sobre las TIC y los métodos activos en las ciencias sociales (pp. 81-94). Octaedro.

UNESCO. (2015). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa.locale=es

Yuste, M., y Oller, M. (2013). El trabajo cooperativo e interactivo como instrumento de mejora del aprendizaje de la historia de la ESO. En Pagès Blanch, J. y Santiesteban Fernández, A. (Coord.), Una mirada al pasado y un proyecto de futuro: investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales Vol 1. (pp. 271-278). AUPDCS y Universitat Autónoma de Barcelona.

Published

2024-09-30

How to Cite

Serrano Gil, O., Pastor Blázquez, M. M., & Gómez Contreras, J. M. (2024). Teaching innovation and controversial heritage as a memory place: the Calderon de la Barca air-raid shelter. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (18), 109–120. https://doi.org/10.30827/unes.i18.30776

Issue

Section

Teaching Innovation