Historical Press and Businesses in Córdoba. A Practice for Teaching Local History in The Primary Grade

Authors

  • Rafael Guerrero Elecalde Universidad de Córdoba
  • Miguel Jesús López Serrano Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.v0i9.15969

Keywords:

Local history, didactics of the social sciences, primary education, press, documentary sources

Abstract

Presenting a teaching innovation developed in the Primary Education Degree of the University of Córdoba (2019/2020), in which it was proposed the use of the historical press as a documentary source for the study of local history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akteki̇n, S. (2010). The place and importance of Local History in the Secondary History Educa­tion. Eğitimde Kuram ve Uygulama-Journal of Theory and Practice in Education, 6 (1), 86-105.

Araque Hontangas, N. (2009). Los medios de comunicación, desde su vertiente didáctica, dentro de la Universidad. Prisma Social, 3.

Borghi, B. (2010). El patrimonio de la historia y su uso didáctico. Investigación en la escuela (70), 89-100.

Gómez, C. J.; Miralles, P.; López, R. y Prats, J. (2017). Las competencias históricas en el horizonte. Propuestas presentes y perspec­tivas de futuro. En López, R.; Miralles, P.; Prats, J. (Ed.). Enseñanza de la historia y competen­cias educativas. Barcelona: Graó, 2015-227.

Pagès, J. (2019). Enseñar historia, educar la tem­poralidad, formar para el futuro. El futuro del pasado, 10, 19-56.

Pedreño Ros, D. (2015). Aportaciones Didácti­cas de la Historia Local y Familiar al Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de las Ciencias Sociales. Experiencias en Tres Centros Edu­cativos de la Región de Murcia de Educación Primaria, Secundaria y PCPI. Tesis defendida en la Universidad de Murcia. URI: http://hdl.handle.net/10201/46981.

Prats, J. (1996). El estudio de la Historia local como opción didáctica. ¿Destruir o explicar la historia. Iber Didáctica de las ciencias socia­les, geografía. e historia, 8, 93-106.

Santisteban, A. (2010). La formación de com­petencias de pensamiento histórico. Clio & asociados: La historia enseñada, 34-56.

Published

2020-09-30

How to Cite

Guerrero Elecalde, R., & López Serrano, M. J. (2020). Historical Press and Businesses in Córdoba. A Practice for Teaching Local History in The Primary Grade. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (9), 102–111. https://doi.org/10.30827/unes.v0i9.15969

Issue

Section

Teaching Innovation