The Image of Ancient History in Future Primary Education Teachers

Authors

  • Ildefonso David Ruiz López

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.v0i9.15966

Keywords:

Ancient History, Ancient cultures, Social Sciences Teaching, Images of the pass

Abstract

In this paper, the aim is to present the existing image of future teachers of Primary Education about the period of Ancient History. For this, students of 4th grade of Primary Education of the Centro de Magisterio Virgen de Europa of La Línea de la Concepción (attached center of the University of Cádiz) have been passed a questionnaire with questions about different cultures, events and characters of antiquity in order to assess the degree of knowledge they have of Universal Ancient History and, more specifically, about the importance of the Campo de Gibraltar area in classical antiquity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias Ferrer, L. Sánchez Ibáñez, R. y Martínez Nieto, A. A. (2014). Los estereotipos de la historia en el alumnado universitario. Historia e iden­tidades Culturales (eds. J. Prats, I. Barca y R. López Facal) (pp. 787-798). Minho.

Blánquez Pérez, J., Roldán Gómez, L. y Bendala Galán, M. (2002). “La ciudad de Carteia en época púnico-romana (San Roque, Cádiz)”, en González Román, C. y Padilla Arroba, A. (coords.), Estudios sobre las ciudades de la Bética, (pp. 49-94). Granada.

Gómez-Pantoja, J. (coord.) (2003). Historia Anti­gua (Grecia y Roma). Barcelona.

Greene, J. C., Carcelli, V. J. y Graham, W. F. (1989). Toward a conceptual framework for mixed-method evaluation designs. Educational Eva­luation and Policy Analysis 11 (3), 255-274.

Mangas Manjarrés, J. (1995). De Aníbal al Empe­rador Augusto. Hispania durante la República romana. Madrid.

Prats, J. (2002). Hacía una definición de la inves­tigación en Didáctica de las Ciencias Socia­les. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de investigación 1, 81-89.

Roldán Gómez, L., Bendala Galán, M., Blánquez Pérez, J. y Martínez Lillo, S. (2006). Estudio histórico-arqueológico de la ciudad de Car­teia (San Roque, Cádiz) 1994-1999, Madrid.

Roldán Hervás, J.M. (2004). Historia Antigua de España I. Iberia prerromana, Hispania repu­blicana e Imperial. Madrid.

Roux, G. (2002). Mesopotamia. Historia política, económica y cultural. Madrid.

Sáiz Serrano, J. y Gómez Carrasco, C. (2014). “El pensamiento histórico de futuros maestros en Educación Primaria: retos para una edu­cación histórica”. La formación del profeso­rado en Educación Infantil y Primaria: retos y propuestas (eds. J. I. Alonso, C. J. Gómez y T. Izquierdo). (pp. 105-120). Murcia.

Santos Yanguas, J. (1999). Los pueblos de la España antigua. Madrid.

Serrano Lozano, D. (2012). “Cine y antigüedad: pasado y presente en la pequeña y gran pan­talla”. Revista Historia Autónoma 1, 37-52.

Sillières, P. (1997). Baelo Claudia una ciudad romana de la Bética (Collection de la Casa Velázquez 61). Madrid.

Wilson, J. A. (1988). La cultura egipcia. Madrid.

Published

2020-09-30

How to Cite

Ruiz López, I. D. (2020). The Image of Ancient History in Future Primary Education Teachers. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (9), 74–88. https://doi.org/10.30827/unes.v0i9.15966

Issue

Section

Articles