Attention to Cultural and Linguistic Diversity in Migratory Contexts. An Analysis from Intercultural Education
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.v0i9.15683Keywords:
Intercultural education, internal migration, cultural diversity, pedagogical practiceAbstract
The present study analyses the intercultural practices that are carried out by the teaching staff in an internal migration context. The results show that the training and commitment in multicultural environments, the acknowledgment of code diversity, the acceptance of differences through collaboration, as well as the expectations of learning achievements are key aspects in the education attention among culturally and linguistically diverse environments.
Downloads
References
Alarcón, J. y Monzant, J. L. (2004). Ciencias sociales, historia y cultura. Construcción de nuevas tendencias teóricas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 20(45), 29-42.
Ángel Pérez, D. (2011). La hermenéutica y los métodos de investigación en Ciencias Sociales. Estudios de Filosofía, 44, 9-37.
Ávila, L., Betancourt, A., Arias, G. y Ávila, A. (2016). Vinculación comunitaria y diálogo en la educación superior intercultural en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(70), 759-783.
Bustos, R. y Gairín, J. (2017). Adaptación académica de estudiantes migrantes en contexto de frontera. Calidad en la educación, 46, 193-220. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000100193.
Cépeda, N., Castro, D. y Lamas, P. (2019). Concepciones de interculturalidad y práctica en aula: estudio con maestros de comunidades shipibas en el Perú. Educación, 28(54), 61-86. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.004.
Cigarroa, R. I., Rojas, M. L., Evangelista, A. A. y Saldívar, A. (2016). Educación inclusiva y niñez migrante: barreras a la educación de niñez de origen centroamericano en escuelas de Tapachula, Chiapas (México). Revista de Investigación en Educación, 14(1), 85-104.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2017). Informe final de la reunión regional latinoamericana y caribeña de expertas y expertos en migración internacional preparatoria del pacto mundial para una migración segura, ordenada y regular. CEPAL.
Comisión Nacional de Derechos Humanos. (2018). Los desafíos de la migración y los albergues como oasis. Encuesta nacional de personas migrantes en tránsito por México. CNDH.
Coffey, A. y Atkinson, P. (1996). Encontrar sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Universidad de Antioquia.
Escalante, C., Fernández, D. y Gaete, M. (2014). Práctica docente en contextos multiculturales: Lecciones para la formación en competencias docentes interculturales. Revista Electrónica Educare, 18(2), 71-93. http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-2.4.
Hamel, R. E., Erape, A. E. y Márquez, B. (2018). La construcción de la identidad purépecha a partir de la educación intercultural bilingüe propia. Trabalhos em Linguística Aplicada, 57(3), 1377-1412. https://doi.org/10.1590/010318138653739444541.
Hernández, A. (2016). El currículo en contextos de estudiantes migrantes: Las complejidades del desarrollo curricular desde la perspectiva de docentes de aula. Estudios Pedagógicos, 42(2), 151-169. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000200009.
Higuera, L.E. (2016). Fronteras polarizadas, realidades compartidas: ¿y los derechos de la población infantil en tránsito? En Moreno, J.A., Valencia, C. y L.M. Niño. (Coord.). Estudios fronterizos: nuevos escenarios de la migración (pp. 163-179). Universidad Autónoma de Baja California.
Ibáñez, N. y Druker, S. (2018). La educación intercultural en Chile desde la perspectiva de los actores: Una co-construcción. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 78, 227-249. https://doi.org/10.29101/crcs.v25i78.9788.
Leiva, J. J. (2010). Educación intercultural y convivencia desde la perspectiva docente. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 14(3), 251-274.
Mora, M. L. (2019). Aportes de la filosofía intercultural latinoamericana para la gestión de la diversidad cultural migrante en la escuela. Estudios. Utopía y praxis latinoamericana, 24, 78-85.
Morales, S., Quintriqueo, S., Uribe, P. A. y Arias, K. (2018). Interculturalidad en educación superior: experiencia en educación inicial en La Araucanía, Chile. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 77, 55-76. https://doi.org/10.29101/crcs.v25i77.4706.
Moreno, K. y Fernández, Z. (2017). Educación intercultural bilingüe y relaciones interétnicas en la Escuela “Creación Yukpa” del Municipio San Francisco, Estado Zulia, Venezuela. Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 26(1), 139-155.
Organización Internacional para las Migraciones. (2019). Informe sobre las Migraciones en el Mundo 2020. OIM.
Pérez, E. y Garrido, L. A. (2019). Migración rural interna en México. Tendencias recientes: 2000-2015. En Castillo, G. (Coord.). Migraciones internas en México. Miradas desde la geografía humana (pp. 15-26). Universidad Nacional Autónoma de México.
Ramírez, A. (2017). La educación con sentido comunitario. Reflexiones en torno a la formación del profesorado. Educación, 26(51), 79-94. https://doi.org/10.18800/educacion.201702.004.
Ramírez, A. (2014). La educación escolar como factor de inclusión social desde un planteamiento sistémico. El caso de la niñez jornalera migrante en los valles de Culiacán, Sinaloa (México) (tesis doctoral). Universidad de Barcelona.
Rodríguez, C. R. (2018). Éxito escolar de estudiantes de familias de jornaleros migrantes en México. En Rodríguez, C. R. y Rojas, T. (Coords.). Migración interna, infancia y derecho a la educación. Aproximaciones interdisciplinarias, actores y propuestas de políticas públicas (pp. 153-180). Universidad Iberoamericana.
Rodríguez, C. R., Islas, J. M. y Patino, P. (2019). Rendimiento académico de los alumnos que asisten a escuelas para migrantes en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49(2), 59-86.
Rojas, T. (2019). Trayectorias escolares de hijos de familias agrícolas migrantes en Sonora, México. Región y Sociedad, 31, 1-21. https://doi.org/10.22198/rys2019/31/1181.
Sánchez, M. A., Coporo, G. y Galindo, J. A. (2020). Defensoría de jornaleros agrícolas migrantes del estado de Chiapas. Cuadernos Intercambio sobre Centroamérica y el Caribe, 17(1), 1-21. https://doi.org/10.15517/c.a..v17i1.40364.
Segura, T. y Hernández, O. (2018). Niñez inmigrante e interculturalidad escolar en el norte de Chihuahua. Región y Sociedad, 30, 1-27. http://dx.doi.org/10.22198/rys.2018.73.a929.
Schettini, P. y Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social. Procedimientos y herramientas para la interpretación de información cualitativa. Universidad Nacional de la Plata.
Stake, R. (2007). Investigación con estudios de casos. Ediciones Morata.
Valderde, A. (2010). La formación docente para una educación intercultural en la escuela secundaria. Cuicuilco, 48, 133-147.
Valdiviezo, R. (2010). La dimensión ética en la formación docente fundada en una pedagogía de preocupación por los “otros”. Revista Integra Educativa, 3(3), 139-163.
Varela, R., Oceguerda, J. M. y Castillo, R. (2017). Migración interna en México y causas de su movilidad. Perfiles Latinoamericanos, 25(49), 141-167. http://dx.doi.org/10.18504/pl2549-007-2017.
Velasco, L. y Rentería, D. (2019). Diversidad e interculturalidad: la escuela indígena en contextos de migración. Estudios Fronterizos, 20, 1-28. https://doi.org/10.21670/ref.1901022.
Winikor, M. (2013). De prejuicios y disciplinamientos. La mirada docente y el rol de la escuela pública frente a los inmigrantes limítrofes que llegan a la Argentina. Revista Integra Educativa, 6(1), 43-55.
Yacuzzi, E. (2005). El estudio de casos como metodología de investigación: teoría, mecanismos causales, validación. CEMA: Working Papers: Serie Documentos de Trabajo, 296, 1-37.
Yin, R. (2009). Case study research: design and methods. Sage Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).