TEACHERS AND STUDENTS TOWARDS CONFLICTS IN A MULTICULTURAL CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.30827/modulema.v3i0.11382Keywords:
School, coexistence Mediation, Multiculturalism, Conflict resolutionAbstract
In recent years it has been seen how the problems of coexistence anddiscipline in the classrooms of education centers have generated a concernthat affects the entire educational community. The school coexistence hasundergone changes in recent times due to various factors, so it must betreated with adequate tools to improve it in schools, places so diverse due to the existing multiculturalism. In the present article a study is presented withthe objective of knowing the perception of teachers and students regardingschool coexistence in Early Childhood and Primary Education Center, using aquantitative approach with descriptive analysis. Among the results we canmention that teachers are aware that there are problems of coexistence inschools; only a minimum part of the teachers considers that there are noproblems of coexistence in the classroom and that, in contrast, the timedevoted to subjects related to discipline and conflict does not exceed theaverage in most cases. It is clear that there is training in school mediationsince the majority of students consider that the best way to resolve conflictsis through mediation.Downloads
References
Angelidou, G., Aguaded-Ramírez, E. & Parra, M.E. (2019). Analysis of process of adaptation and acculturation of refugee women in Spain. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences, EpSBS, 133-140. DOI: https://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2019.04.02.17
Aznar, I., Cáceres, M.I., & Hinojo, F. (2007). Estudio de la violencia y conflictividad escolar en las aulas de educación primaria a través de un cuestionario de clima de clase: el caso de las provincias de Córdoba y Granada (España). Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(1), 164-177.
Barca, A., Peralbo, M., Porto, A.M., & Brenlla, J. C. (2008). Contextos multiculturales, enfoques de aprendizaje y rendimiento académico en el alumnado de educación secundaria. Revista Iberoamericana de educación, 46, 193-228.
Bernabé, M. D. M (2012). Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente. Hekademos: revista educativa digital, 11, 67-76.
Cerezo, F., & Sánchez, C. (2013). Eficacia del programa CIP para la mejora de la convivencia escolar y la prevención del bullying en alumnos de Educación Primaria. Apuntes de psicología, 31(2), 173-181.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2017). Research methods in education (8th ed.). New York: Routledge.
Del Rey, R., Ortega, R., & Feria, I. (2009). Convivencia escolar: fortaleza de la comunidad educativa y protección ante la conflictividad escolar. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3), 159-180.
Deobold, B., Van Dalen, D. B., & Meyer, W. J. (2006). Síntesis de” Estrategia de la investigación descriptiva. Manual de técnica de la investigación educacional.
Escalante, C., Fernández, D., & Gaete, M. (2014). Práctica docente en contextos multiculturales: Lecciones para la formación en competencias docentes interculturales. Revista Electrónica Educare, 18(2), 71-93.
Estebaranz García, A. (2001). Planificación y construcción del cambio en Educación Secundaria. Sevilla: Mergablum.
Fernández García, I. (2001). Guía para la convivencia en el aula. Barcelona: CISSPraxis.
García, P. L. R., Cantó, E. G., López, C. S., Miñarro, P. Á. L., & Martínez, A. M. (2011). Análisis de la convivencia escolar en aulas de educación primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 55(3), 1-12.
Gómez, C. M. (2014). Origen y evolución de la mediación: el nacimiento del movimiento ADR en Estados Unidos y su expansión a Europa. Anuario de derecho civil, 67(3), 931-996.
Gómez-Bahillo, C., Puyal, E., Elboj, C., Sanz, A., & Sanagustín, M.I. (2006). Las relaciones de convivencia y conflicto escolar en los centros educativos aragoneses de enseñanza no universitaria. Zaragoza: Gobierno de Aragón.
Hernández, M. (2003). La mediación en la resolución de conflictos. Educar, 32, 125-136.
Iborra, I., & Sanmartín, J. (2011). ¿Cómo clasificar la violencia?: la taxonomía según Sanmartín. Criminología y Justicia, 1, 22-31.
Ochoa, A. & Peiró, S. (2010). Estudio comparativo de las actuaciones de los profesores ante situaciones que alteran la convivencia escolar: el caso de Querétaro (México) y Alicante (España). Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 113-122.
Ortega, R. & del Rey, R (2003) La violencia escolar. Barcelona: Graó
Rozenblum, S. (1998). Mediación en la escuela. Buenos Aires: Aique.
Sánchez, S., Mesa, M. C., Seijo, D., Alemany, I., Rojas, G., Ortiz, M. M., Herrera, L., Gallardo, M.A., & Fernández, A. (2010). Convivencia escolar y Diversidad cultural. Estudio sobre la convivencia escolar en centros educativos de Melilla. Melilla: Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/258519668_Convivencia_escolar_y_Diversidad_Cultural_Estudio_sobre_la_convivencia_escolar_en_centros_educativos_de_melilla
Sayas, R. (2015). Conflicto. Revista en Cultura de la Legalidad, 8, 212-221.
Segura-Robles, A. & Parra-González, M. E. (2019). Analysis of Teachers’ Intercultural Sensitivity Levels in Multicultural Contexts. Sustainability, 11(11): 3137. https://doi.org/10.3390/su11113137.
Torrego, J. C. (2006). Mejora de la convivencia desde un modelo integrado. Barcelona: Graó.
Urrutia, M. C. (2017). La mediación escolar en centros de Educación Primaria. (Trabajo de Fin de Máster). Universidad de Valladolid, Segovia. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/24930
Veiga, J.M. (2011). La multiculturalidad y su influencia en la convivencia escolar. (Trabajo de Fin de Máster. Universidad de Almería, Almería. Recuperado de http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/1185/Veiga_Benatti_Jennifer_Maria.pdf?sequence=1