IMPACT OF THE PROJECT “THE MAGIC OF LIVING TOGETHER” IN THE PEACEFUL MANAGEMENT OF CONFLICTS WITHIN THE EDUCATIONAL FIELD

Authors

  • Manuel González Fuentes Coordinador Proyecto Mediación CEIP Ángel de Haro
  • Javier Martínez Tébar Jefe de estudios CEIP Ángel de Haro
  • Ricardo Manuel Zúñiga Guevara Junta de Andalucía

DOI:

https://doi.org/10.30827/modulema.v5i0.21586

Keywords:

Coexistence, School mediation, Multicultturalism, Conflict resolution, Multiple intelligences

Abstract

The reality is that educational centres are changing towards a diverse approach that demands different actions  through a holistic approach using tools that promote cooperative unbiased learning in a suitable environment,  minimizing conflict and improving coexistence in a multicultural context. This is the case of the “Magic of Living Together”, an innovative mediation project of CEIP Angel de Haro in the town of Vera (Almeria) made up of different strategies that in just over two years, has become the hallmark of its own centre. The present study shows, through the analysis of quantitative and qualitative data from different 
internal records, evidence that validates the hypothesis that a coexisting model of peaceful conflict management from a restorative and reparative approach that enhances education in values, empathy and  intercultural education. This gives students a second chance, reducing the levels of conflict by in turn, reducing the cases of contrary / serious behaviour registered and the coexistence of the centre.

Downloads

References

Aguado Odina, T., Gil Pascual, J.A., Jiménez-Frías, R.A. & Sacristán Lucas, R. (1999). Diversidad cultural e igualdad escolar. Un modelo para el diagnóstico y desarrollo de actuaciones educativas en contextos escolares multiculturales. Revista de Investigación Educativa, 2(17), 471-475. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/44986

Boqué, M.C. (2018). La mediación va a la escuela. Madrid. Narcea.

Boqué, M.C. (2020). Prácticas restaurativas para la prevención y gestión de los conflictos. 20 círculos de la palabra y una asamblea en el aula. Narcea.

Boqué, M.C., Corominas, Y., Escoll, M. & Espert, M. (2021). Hagamos las paces. Gestión de la convivencia y mediación de conflictos en infantil. Octaedro.

Carmona, O. & Busto, A. (2018). El genio que llevas dentro. Retos y juegos para ejercitar las inteligencias múltiples. Penguin Random House Grupo Editorial, S. A. U.

Dalouh, R., Soriano Ayala, E. & El Ejbari El Bachir, N. (2013). Mediación intercultural, escuela y familia. En Soriano et al., La Educación Intercultural en Andalucía, 87-102. Junta de Andalucía. Consejería de Justicia e Interior. https://blogsaverroes.juntadeandalucia.es/orientacionalmeria/files/2013/05/Educación-intercultural-Andalucia.pdf

García, B. (2008). Introducción a la mediación intercultural en el ámbito educativo. Tonos Digital. Revista electrónica de estudios filológicos, 15, 1-7. http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/182/142

Hopkins, B. (2020). Tiempo de círculo y reuniones en círculo. Conselleria Educació, Universitat i Recerca, Govern Illes Balears.

Lederach, J.P. (1996). Preparing for peace. Conflict transformation across cultures. Syracuse University Press.

Soriano Ayala, E; Montes Muñoz, A.; Ruiz Paris, C.; Rubio Plaza, M.I.; Guerrero Haro, B; García Argüello, J.M; Dalouh, R. & El Ejbari El Bachir, N. (2013). La educación intercultural en Andalucía. Consejería de Justicia e Interior de la Junta de Andalucía.

Torrego, J.C. (2018). La ayuda entre iguales para mejorar la convivencia escolar. Narcea.

Torrego, J.C. (2000). Mediación de conflictos en instituciones educativas: manual para la formación de mediadores. Narcea.

Uruñuela, P.M. (2016). Trabajar la convivencia en los centros educativos. Narcea.

Published

2021-09-15

How to Cite

González Fuentes, M., Martínez Tébar, J., & Zúñiga Guevara, R. M. (2021). IMPACT OF THE PROJECT “THE MAGIC OF LIVING TOGETHER” IN THE PEACEFUL MANAGEMENT OF CONFLICTS WITHIN THE EDUCATIONAL FIELD. MODULEMA. Scientific Journal on Cultural Diversity, 5, 74–93. https://doi.org/10.30827/modulema.v5i0.21586

Issue

Section

Articles