THE UNACCOMPANIED FOREIGN MINORS OF MELILLA. ANALYSIS OF THEIR SITUATION AND PROPOSAL OF SOCIO-EDUCATIONAL TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.30827/modulema.v1i0.6444Keywords:
Unaccompanied foreign minors, Southern border of Europe, Marginalized minority training, Social EducationAbstract
Introduction: The main objective of this work is to know the reality that unaccompanied foreign minors live in Melilla with the dual purpose of developing a training proposal for them, and of raising awareness about their situation among citizens in general, but specifically among those of Melilla.Methodology: We analyzed the corresponding legal framework and, for the field study, we interviewed them following a semi-structured script.To complete the knowledge of the reality, we interviewed several citizens of Melilla with the purpose of knowing their perception and appraisal on these children who live in the city. We also used a semi-structured interview.For both groups we used an intentional selection of the participants, seeking their availability for collaboration and their commitment to sincerity, criteria that significantly determined their selection, especially in the case of the minors.Results: We have verified the shortcomings and difficulties experienced by unaccompanied foreign minors in Melilla, which in many cases are not solved by the institutions responsible for their protection under the specific legislation. Likewise, there is a great difference between the opinions of the minors themselves and that of the citizens of Melilla about their situation, which reinforces the cases of exclusion and marginalization.Conclusions: The study of the situation of these children, contrasting the versions offered by the minors and by Melilla citizens, and analyzing them in the light of the legal framework and of the educational principles that govern their school and social attention, allowed us to design a training proposal for these minors, and to demand the necessity of designing another for the citizens of Melilla.Downloads
References
Bravo Rodríguez, R.M. (2005). La situación de menores no acompañados en España. Ponencia presentada en la Conferencia regional sobre “Las migraciones de los menores no acompañados: actuar de acuerdo con el interés superior del menor”. Torremolinos, Málaga, 27 y 28 de octubre de 2005.
Charmaz, K. (2011). Ethics, participant involvement and analytic methodology. En F.J. Wertz; K. Charmaz; L. McMullen; R. Josselson; R. Anderson; E. McSpaldden (Eds.), Five ways of doing qualitative analysis (pp. 353-402). New York: The Guilford Press.
Hassan Yahia, Y. (2013). Comunicación y respeto: Melilla intercultural. En López Belmonte, J.L. (Coord.), Diversidad Cultural y educación intercultural (pp. 97-105). Melilla: GEEPP Ediciones.
Lázaro.I., (2007). Menores Extranjeros No Acompañados. La situación en España. Prolegómenos- Derechos y Valores, 10(19), 149-162.
Ley Orgánica 1/1996. De Protección Jurídica del Menor.
Ley Orgánica 1/1998. 20 de Abril, Derechos y Atención al Menor.
Ley Orgánica 15/1999.De Protección de Datos de Carácter Personal.
Ley Orgánica 5/2000. De12 de Enero, Responsabilidad Penal del Menor.
Ley Orgánica 27/2013. De 27 de Diciembre, de Racionalización y Sostenibilidad de la Administración Local.
López Azcona, M.A. (2008). El tratamiento de los menores extranjeros no acompañados en derecho español. Revista de derecho migratorio y extranjería, 17, 103-134.
Mason, A. (Fundación Save the Children) (2003). Menores extranjeros no acompañados. Ponencia presentada en la Conferencia de Infancia “Propuestas para una estrategia de protección social a la infancia”. Santander, 28 y 29 de abril de 2003.
Meneses, J. & Rodríguez, D. (2011). El cuestionario y la entrevista. Barcelona: Universitat Oberta de Cataluya.
Olaz, A. J. (2016). La entrevista de investigación. Madrid: Grupo 5.
Real Decreto-Ley 16/2012, de 20 de abril, de medidas urgentes para garantizar la sostenibilidad del Sistema Nacional de Salud y mejorar la calidad y seguridad de sus prestaciones.
Segura Robles, A., Alemany Arrebola, I. & Gallardo Vigil, M. A. (2016). Las actitudes prejuiciosas del alumnado universitario hacia los inmigrantes en situación irregular: Un estudio exploratorio. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14 (2) (39), 393-416.
Vallés, M.S. (2014). Entrevistas cualitativas. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Villena Higueras, J.L. (Coord.). Derechos humanos y justicia universal en la frontera sur. Granada: Editorial Universidad de Granada. Colección Periferias.