Dissident Cyber-Galateas on Screen: A Posthumanist Analysis of Blade Runner and Per Aspera Ad Astra
Palabras clave:
Posthumanism, Per Aspera Ad Astra, Blade Runner, Galatea and Pygmalion, Gynoid, Trans-corporeality.Resumen
This article aims to examine the different posthumanist interpretations of the myth of Galatea and Pygmalion in the films Blade Runner (Scott, 1982) y Per Aspera Ad Astra (Victorov, 1981). The text applies Stacy Alaimo’s (2010) sense of trans-corporeality to the myth in order to analyze the diverging dissenting approaches shown by the gynoid protagonists of both films and employs Rossi Braidotti’s (2012) onto-ethical notion of the “posthuman” as a model to analyze the cyborg characters of the films. Through an exploration of the non-anthropocentric premises inherent to their performativity, nature and discourse, their rebellion’s efficiency is problematized. Firstly, the text addresses the different outcomes of Scott’s replicants, linking their tragic fate to the cultural ecology of the cyberpunk system that they are forced to inhabit. This perspective is put in contrast with Victorov’s depiction of Niia, who, sharing the cybernetic physiology and nature of Blade Runner’s replicants, manages to emancipate herself from the oppressive links that restrain her psyche. Therefore, the main objective of the article is to visualize the way in which these rewritings of the figure of Galatea show audiences a counter-hegemonic perspective of human/nature relationships in which the cyborg’s dissident performativity is not conditioned by their own individual activity but by the context that upholds her.Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Esta obra está bajo una licencia internacional de Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
© Univesidad de Granada. Los originales publicados en las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son propiedad de la Universidad de Granada, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
1. Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional" (CC BY-SA 4.0) ”. Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
2. Los autores pueden llegar a acuerdos contractuales por separado y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (entre otros, a colgarlo en un depósito institucional o publicándola en un libro) con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Los autores tienen permiso y se les anima a difundir su obra online (entre otros, en depósitos institucionales o en su propia página web) antes de y durante el proceso de envío, de manera que pueda llevar a intercambios productivos, así como a una temprana y mayor citación de la obra publicada (Véase The Effect of Open Access).