Матыў смерці ў лірыцы Міхася Стральцова (Беларусь) і Анхела Гансалеса (Іспанія)
Palabras clave:
M. Stralcou, A. Gonzalez, poetry, death, comparative literature theoryResumen
The aim of our article is to compare the motif of death and its manifestations in the lyrical works of the Belarusian writer Michas Stralcou and the Spanish poet Angel Gonzalez. Said authors have been chosen because they represent the Belarusian “philological generation”, also known as the generation of “children of war”, and the Spanish “generation of 1950” Thus, the object of our investigation are the poetic works of M. Stralcou and A. Gonzalez, and his subject, in turn, is the analysis of the motif of death in their works. We made our goal to realise a comparative analysis of said motif based on chosen poetic works by both authors; to find their main similarities and differences in their perception of the motif of death in the texts of each of the two poets. In order to complete our research, we analysed eight poetic works by M. Stralcou, which belong to his first anthology Ядлоўцавы куст (Minsk, 1973). In addition, we translated into the Belarusian language, then analyzed seven poems by A. Gonzalez, which belong to two of his anthologies: Palabra sobre palabra (Barcelona, 1986) and Otoño y otras luces (Barcelona, 2001). The results we obtained helped us in the identification and description of the motif of death in the poetry of M. Stralcou and M.ºGonzalez, and this will give us the opportunity to further analyse this motif in the literature of Spain and Belarus in the second half of the twentieth century, as well as to extend our research to other motifs, genres, eras and national literatures. This can open new perspectives not only for Belarusian, but also for Spanish comparative literature studies.Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Esta obra está bajo una licencia internacional de Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
© Univesidad de Granada. Los originales publicados en las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son propiedad de la Universidad de Granada, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
1. Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional" (CC BY-SA 4.0) ”. Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
2. Los autores pueden llegar a acuerdos contractuales por separado y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (entre otros, a colgarlo en un depósito institucional o publicándola en un libro) con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Los autores tienen permiso y se les anima a difundir su obra online (entre otros, en depósitos institucionales o en su propia página web) antes de y durante el proceso de envío, de manera que pueda llevar a intercambios productivos, así como a una temprana y mayor citación de la obra publicada (Véase The Effect of Open Access).