The Transformation of Barcelona’s Cityscape as Pictured in José Luis Guerín’s 2001 Documentary, En Construcción: An Aesthetic of Sediment)
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i19.6674Keywords:
documentary films, veracity, discursive strategies, gentrification, documentary narration.Abstract
The undeniable thematic and stylistic verve of Spanish documentary filmmaking in recent years stands as an unparalleled audiovisual phenomenon and, thereby, warrants a few considerations with respect to the differing strategies employed by filmmakers, whether these be relatively novel techniques in the creation of audiovisual documentaries in Spain or formulas to win over the sympathies of their audiences. This article, therefore, examines and reflects upon the sundry appeals through which films draw in and involve their viewers. This is especially salient when taken into account that we are dealing with a new public who, to a large extent, is captivated by the recent and unprecedented boom in documentary films within Spain’s cinematographic context.Downloads
References
Allen, Robert y Gomery, Douglas (1995). Teoría y práctica de la historia del cine. Barcelona: Paidós.
Aragon, Louis (1979). El campesino de París. Barcelona: Bruguera.
Burch, Noel (1995). El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra.
Delgado, Manuel (2007). La ciudad mentirosa. Fraude y miseria del “modelo Barcelona”. Madrid: Catarata.
Erice, Víctor (director). (1991) El sol del membrillo [película]. España: Falso documental.
Flaherty, Robert J. (director). (1922) Nanook, el esquimal [película]. Estados Unidos: documental.
Gehl, Jan (2006). La humanización del espacio urbano. Barcelona: Editorial Reverté.
Gorostiza, Jorge (1997). La imagen supuesta. Arquitectos en el cine. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos.
Guerín, José Luis (director). (1984) Los motivos de Berta [película]. España: drama.
Guerín, José Luis (director). (1990) Innisfree [película]. España: documental.
Guerín, José Luis (director). (1997) Tren de sombras [película]. España: drama, cine experimental.
Guerín, José Luis (director). (2001) En construcción [película]. España: documental.
Hawks, Howard (director) (1951) Tierra de faraones [película]. Estados Unidos: ficción.
Jacobs, Jane (2011) (1ªed. 1961). Muerte y vida de las grandes ciudades. Salamanca: Capitán Swing.
Merino, O. (1 abril 2016). Un canaló de desaigüe. El Periódico.
Metz, Christian (2001). El Significante Imaginario. Psicoanálisis y Cine. Barcelona: Paidós.
Nichols, Bill (1997). La Representación de la realidad. Barcelona: Paidós.
Obradors, Matilde (2005). “Abrazar la existencia. Territorios de “realidad” y territorios de “ficción” en la creación cinematográfica”, en Formats: revista de comunicación audiovisual, nº 4, Universitat Pompeu Fabra: 1-13.
Perec, Georges (1992). La vida instrucciones de uso. Barcelona: Anagrama.
Pessoa, Fernando (1982). El libro del desasosiego. Barcelona: Seix Barral.
Plantiga, Carl (1997). Rhetoric and Representation in Non-fiction Film. Cambridge: University Press.
Vallejo, Aida (2007). “La estética (ir)realista. Paradojas de la representación documental”, en Doc On-Line, nº 2: 82-106. Recuperado de: http:// www.doc.ubi.pt/02/aida_vallejo.pdf
Ware, Chris (2014). Fabricar historias. Barcelona: Reservoir Books.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.