Notes for a genealogy of ruins: Antonio José Ponte’s Havana

Authors

  • Celia DE ALDAMA ORDÓÑEZ Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i18.6052

Keywords:

Antonio José Ponte, Havana, city, ruins, essay

Abstract

This paper aims to explore the ruin as a urban sign in three texts written by Antonio José Ponte: Un seguidor de Montaigne mira La Habana (1995), Un arte de hacer ruinas y otros cuentos (2005) and La fiesta vigilada (2007). Looking for the diagnosis of Havana made by Ponte, and the projected meanings of the author, we will find out the depth of the labyrinth of books in which this Caribbean flâneur walks. Departing from the literary investigation, we analyze a double act of reading: the writer as a reader of the city, and simultaneously, the writer in dialogue with different voices of Cuban Literature, in particular about their corresponding literary portraits of Havana.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, Giorgio (2006). Il tempo che resta. Madrid: Editorial Trotta.

Aínsa, Fernando (2002). “¿Espacio mítico o utopía degradada? Notas para una geopoética de la ciudad en la narrativa latinoamericana”, en J. De Navascués (ed.), De Arcadia a Babel. Naturaleza y ciudad en la literatura hispanoamericana. Madrid: Iberoamericana, 19-40.

Barthes, Roland (1994). La aventura semiológica. Barcelona: Planeta De Agostini.

Benjamin, Walter (2014). Baudelaire. Madrid: Abada Editores.

Bernabé, Mónica (2009). “Un puente, un gran puente: ciber-entrevista a Antonio José Ponte”, en La vigilia cubana. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Calvino, Italo (1984). Le città invisibili. Torino: Einaudi.

Carpentier, Alejo (1970). La ciudad de las columnas. Barcelona: Lumen.

Certeau, Michel (2010). La invención de lo cotidiano. México: Universidad Iberoamericana.

García Simón, José Antonio (2013). “Cartografías del desastre” en FronteraD 03/10/2013. http://www.fronterad.com/?q=cartografia-desastremagris-enard-sebald

Gutiérrez, Pedro Juan (1998). Trilogía sucia de La Habana. Barcelona: Anagrama.

Lima, Lezama (2009). La Habana. Madrid: Verbum.

--- (2001). Paradiso. Madrid: Cátedra.

López Parada, Esperanza (2007). “El mapa del caos: ciudad y ensayo en Hispanoamérica”, en J. De Navascués, La ciudad imaginaria. Madrid: Iberoamericana, 223-232.

Piñera, Virgilio (1998). La isla en peso. La Habana: Contemporáneos.

Ponte, Antonio José (2005). Asiento en ruinas. Sevilla: Renacimiento.

--- (2007). La fiesta vigilada. Barcelona: Anagrama.

--- (2000). Un arte nuevo de hacer ruinas. México: Fondo de Cultura Económica.

--- (2014). Un seguidor d e Montaigne mira La Habana. Buenos Aires: Corregidor.

Rodríguez, Reina María (1998). “Son rododendros”, en Unión. La Habana, número 31.

Rojas, Rafael (2009). El estante vacío. Literatura y política en Cuba. Barcelona: Anagrama.

--- (2006). “Un arte nuevo de hacer ruinas, de Antonio José Ponte” en Letras Libres. http://www.letraslibres.com/revista/libros/un-arte-dehacer-ruinas-de- antonio-jose-ponte Sebald, Winfried Georg (2003). Los anillos de Saturno. Madrid: Debate.

Solana, Ana y Serna, Mercedes (2005). “Entrevista a Antonio José Ponte”, en Cuadernos Hispanoamericanos, nº. 665, 127-134.

Simmel, George (1988). Sobre la aventura. Ensayos filosóficos. Barcelona: Península.

Published

2017-06-15

How to Cite

DE ALDAMA ORDÓÑEZ, C. (2017). Notes for a genealogy of ruins: Antonio José Ponte’s Havana. Revista Letral, (18), 101–111. https://doi.org/10.30827/rl.v0i18.6052