Intellectual Emancipation in The Digital Society: The Rancière’s Ignorant Schoolmaster

Authors

  • Esteban ROMERO FRÍAS Universidad de Granada
  • Carlos MAGRO MAZO Istituto Europeo di Design Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i16.4931

Keywords:

Rancière, Jacotot, emancipation, digital pedagogy, digital society, education

Abstract

In The Ignorant Schoolmaster, Jacques Rancière question the knowledge transmission model from schoolmaster to student. Rancière/Jacotot challenged explanation as an educational method and redefined the role of the actors in the educational process. On one hand, the schoolmaster cease to be mediator between text and student to become facilitator of learning; on the other hand, student is not anymore an ignorant intelligence to become the main character of his/ her own learning.

Our paper makes a new reading of The Ignorant Schoolmaster in the light of digital society. The emancipatory message of Rancière shed new light on current problems: such as, “crisis” of the experts and role of authority in the digital sphere, autonomous and lifelong learning approaches, disintermediation process in Internet, change of educational institutions and schoolmasters’ roles, and maker culture.

This new approach to Rancière`s book is put in context with the works of John Dewey, Jean Piaget (Constructivism), Jerome Bruner (Discovery learning) o Seymour Papert (Construccionism), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparici, Roberto (2009). “Pedagogía digital”. Educação & Linguagem, 12(19): 80-94.

Biesta, Gert (2011). “Aprendiz, estudiante, hablante. ¿Por qué importa cómo llamamos a quiénes enseñamos?”, en G. Cornelisen, J. Larrosa Bondía y J. Masschelein (eds.) Jacques Rancière. La educación pública y la domesticación de la democracia. Miño y Dávila Editores. Colección: Educación: Otros lenguajes. Buenos Aires.

Bourdieu, Pierre y Passeron, Jean-Claude (1981). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Laia.

Brown, Tim (2008). “Design thinking”. Harvard business review, 86(6): 84.

Castells, Manuel (2001). The Internet Galaxy. Reflections on the Internet, Business and Society. Oxford: Oxford University Press.

Cornelissen, Goele (2011). “El papel público de la enseñanza: mantener la puerta cerrada”, en Simons, M; Masschelein, J & Larrosa, J. eds. (2011) Jacques Rancière. La educación pública y la domesticación de la democracia (pp. 41-73).

Couros, George (2012). “Create, Innovate, and Voice” (11 diciembre 2012).Disponible en http://georgecouros.ca/blog/archives/3528

Cuban, Larry (2015). “The Lack of Evidence-Based Practice: The Case of

Classroom Technology (Part 1)” (5 febrero 2015). Disponible en https://larrycuban.wordpress.com/2015/02/05/the-lack-of-evidence-based-practice-the-case-of-classroom-technology-part-1/

Dewey, John (2009). Democracia y Escuela. Editorial Popular. Downes, Stephen (2012). “Connectivism and Connective Knowledge: essays on meaning and learning networks”. Stephen Downes Web. Disponible en http://www.downes.ca/files/books/Connective_Knowledge19May2012.pdf

Freire, Paulo (2004). Pedagogía de la Autonomía. Paz y Tierra. Disponible en http://www.buenosaires.gob.ar/areas/salud/dircap/mat/matbiblio/freire.pdf

Freire, Paulo (2005). Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI.

Fullan, Michael, y Langworthy, Maria (2013). Towards a new end: New pedagogies for deep learning. Washington: Collaborative Impact.

Garcés, Marina (2010) “Dar que pensar” (19 noviembre 2010). Zemos 98. Disponible en http://www.zemos98.org/eduex/spip.php?article147

Garcés, Marina (2015). Aprender a Pensar. Filosofía inacabada. Galaxia Gutenberg.

Martín Gordillo, Mariano (2015). Educar es mucho más que enseñar, es humanizar. Disponible en http://oei.es/divulgacioncientifica/?Mariano-Martin-Gordillo-Educar-es-mucho-mas-que-ensenar-es-humanizar

Gros, Begoña (2015). “The Dialogue Between Emerging Pedagogies and Emerging Technologies”, en Gros, B., Kinshuk, y Maina, M. (eds.) The Future of Ubiquitous Learning (pp. 3-23).

Gros, Begoña (2015). “La caída de los muros del conocimiento en la sociedad digital y las pedagogías emergentes”. Education In The Knowledge Society (EKS), 16(1): 58-68.

Himanen, Pekka (2004). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Disponible en http://eprints.rclis.org/12851/1/pekka.pdf

Holt, John (2004). Instead of education: Ways to help people do things better. Sentient Publications.

Illich, Iván (1985). La sociedad desescolarizada. México. Disponible en:

http://www.mundolibertario.org/archivos/documentos/IvnIllich_lasociedaddesescolarizada.pdf

Jacotot, Joseph (1849). Exposición razonada del método de la Enseñanza Universal de J. Jacotot. Madrid. Disponible en http://www.saavedrafajardo.org/Archivos/LIBROS/Libro0421.pdf

Jacotot, Joseph (2008). Enseñanza universal. Lengua Materna. Buenos Aires. Disponible en http://www.uv.mx/personal/jmercon/files/2011/08/Jacotot_Lengua_Materna.pdf

Kay, Alan C. (1972). A Personal Computer for Children of All Ages. Proceedings of the ACM National Conference, Boston Aug. 1972. Disponible en

http://www.mprove.de/diplom/gui/Kay72a.pdf

Lafuente, Antonio y Lara, Tíscar (2012). “Aprendizaje situados y prácticas procomunales”. RASE, 6 (2): 168-177. Disponible en http://digital.csic.es/bitstream/10261/77531/1/lafuentelara_aprendizajes_situados_y_procomunales.pdf

Laudo Castillo, Xavier (2013). “Internet, pedagogía líquida y emancipación”. Barcelona Metrópolis, 88 Dossier “La escuela en la nube). Disponible en: http://lameva.barcelona.cat/bcnmetropolis/es/dossier/internetpedagogia-liquida-i-emancipacio/

Laudo Castillo, Xavier (2010). La pedagogía Líquida: Fuentes contextuales y doctrinales. Tesis Doctoral. Universitat de Barcelona. Disponible en

http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/43102/1/XLC_TESIS.pdf

Marina, José Antonio (1997). El misterio de la voluntad perdida. Anagrama.

Mehanna, Wassila Naamani (2004). “e-Pedagogy: the pedagogies of elearning”. Research in Learning Technology, 12(3): 279-293.

Morris, Sean Michael (2013). “Decoding Digital Pedagogy, pt. 1: Beyond

the LMS”. Digital Pedagogy Lab. Disponible en: http://www.digitalpedagogylab.com/hybridped/decoding-digital-pedagogy-pt-1-beyond-the-lms/

Ospina, William (2012). La lámpara maravillosa. Cuatro ensayos sobre educación y un elogio de la lectura. Random House Mondadori.

Papert, Seymour (2005). Cómo pensar sobre tecnología y aprendizaje (9

marzo 2005). Colombia Aprende. Disponible en http://www.colombiaaprende.edu.co/html/investigadores/1609/printer-72623.html

Pavese, Cesare (2001). El Oficio de Vivir. Seix Barral.

Piaget, Jean (1984). El criterio moral en el niño. Martínez Roca.

Piscitelli, Alejandro (2009). Edupunk, el Proyecto Facebook y el Maestro

ignorante. Disponible en https://ser-dos-entes.wikispaces.com/

Rancière, Jacques (2003). El maestro ignorante. Laertes. Barcelona

Raymond, Eric (1996). The New Hacker Dictionary (3rd Edition). Cambridge, MA: MIT Press.

Resnick, Mitchel (2002). “Rethinking Learning in the Digital Age”, en Kirkman, G. The Global Information Technology Report: Readiness for the Networked World. Oxford University Press. Disponible en https://llk.media.mit.edu/papers/mres-wef.pdf

Romero Frías, Esteban y Suárez Guerrero, Cristóbal (2016). “Ciencias Sociales y Humanidades Digitales: un enfoque de aprendizaje cooperativo, abierto, público y experimental” dentro de libro editado por el Colegio de México (fecha de publicación esperada en 2016).

Simmons, Maarten; Masschelein, Jan y Larrosa, Jorge (eds.) (2011). Jacques Rancière. La educación pública y la domesticación de la democracia. Miño y Dávila Editores. Colección: Educación: Otros lenguajes. Buenos Aires. Argentina.

Stallman, Richard (2002). Free Software, Free Society. GNU Press.

Suárez, Cristóbal (2014). Pedagogía red. Cuadernos de pedagogía, 449: 76-80.

Thoreau, Henry David (2013). Walden. Errata Naturae

TICSE (2011). “¿Qué opina el profesorado sobre el Programa Escuela 2.0? Un análisis por comunidades autónomas”. Proyecto de investigación. Disponible en https://ampaipse.files.wordpress.com/2012/01/informe_escuela20-

prof2011.pdf

VV.AA (2012). Educación Expandida (Sevilla, Zemos98). Disponible en

http://www.zemos98.org/descargas/educacion_expandida-ZEMOS98.pdf

Zambrano, María (1977). Los intelectuales en el drama de España. Madrid: Hispamérica.

Published

2016-06-15

How to Cite

ROMERO FRÍAS, E., & MAGRO MAZO, C. (2016). Intellectual Emancipation in The Digital Society: The Rancière’s Ignorant Schoolmaster. Revista Letral, (16), 89–105. https://doi.org/10.30827/rl.v0i16.4931