Poetry and dissent: an approach from the aesthetics of Th. W. Adorno

Authors

  • Rosa BENÉITEZ ANDRÉS Universidad Carlos III de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i16.4930

Keywords:

poetry, politics, Theodor W. Adorno, Literary Aesthetics, Critical Theory

Abstract

The political character of poetry has been defined by two far-reaching comprehensive frames of great breadth in our culture: “contents” and propagandistic view of poetry. The oppositions and criticisms of these two approaches are numerous and well known, but the alternatives are even today, almost an exception. One of them which stands out is the aesthetic theory that Th. W. Adorno developed throughout his life's work and. Hence, an approach to Adorno's thinking on the issue of public and private subject in lyrical poetry is presented here in order to introduce a conception of poetry that dissents from heteronomous and normalized explanatory models.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor Wiesengrund (2013). Estética (1958/59). Ed. Eberhard Ortland y trad. Silvia Schwarzböck. Buenos Aires: Editorial Las cuarenta.

Adorno, Theodor Wiesengrund (2008). Crítica de la cultura y sociedad I. Prismas. Sin imagen directriz (Obras completas, vol. 10). Ed. Rolf Tiedemann, con la colaboración de Gretel Adorno, Susan Buck-Morss y Klaus Schultz. Trad. Jorge Navarro Pérez. Madrid: Akal.

Adorno, Theodor Wiesengrund (2004). Teoría estética (Obra completa VII). Ed. Rolf Tiedemann, con la colaboración de Gretel Adorno, Susan Buck-Morss y Klaus Schultz. Trad. Jorge Navarro Pérez. Madrid: Akal.

Adorno, Theodor Wiesengrund (2003). Notas sobre literatura (Obra completa XI). Ed. Rolf Tiedemann, con la colaboración de Gretel Adorno, Susan Buck-Morss y Klaus Schultz. Trad. Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Akal.

Adorno, Theodor Wiesengrund y Horkheimer, Max. (1998). Dialéctica de la Ilustración. Intro. y trad. Juan José Sánchez. Madrid: Trotta.

Aleixandre, Vicente (1977). Obras completas. Vol. 2. Madrid: Aguilar.

Barral, Carlos (1953). “Poesía no es comunicación”, en Laye, nº 23, Delegación Nacional de Educación, 23-26.

Bousoño, Carlos (1952). Teoría de la expresión poética. Hacia una explicación del fenómeno lírico a través de textos españoles. Madrid: Gredos.

Gil de Biedma, Jaime (1955). “Poesía y comunicación”, en Cuadernos Hispanoamericanos, nº 67, AECID, 96-101.

Gómez Toré, José Luis (2015). El roble de Goethe en Buchenwald. Madrid, Libros de la resistencia.

Maiso, Jordi (2011). “Continuar la crítica de la Industria cultural”, en Constelaciones. Revista de Teoría crítica, nº 3, Sociedad de Estudios de Teoría Crítica, 322-330.

Ribes, Francisco (1952). Antología consultada de la joven poesía española. Santander: Artes gráficas hermanos Bedia.

Rancière, Jacques (2011). El malestar en la estética. Trad. Miguel Petrecca, Luda VogeIfang y Marcelo G. Burello. Buenos Aires: Capital intelectual.

Valente, José Ángel (2008). “Conocimiento y comunicación”, en Las palabras de la tribu. Obras completas II, Ensayos. Ed. Andrés Sánchez Robayna, rec. e intro. Claudio Rodríguez Fer. Barcelona: Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores, 2008, 39-46.

Published

2016-06-15

How to Cite

BENÉITEZ ANDRÉS, R. (2016). Poetry and dissent: an approach from the aesthetics of Th. W. Adorno. Revista Letral, (16), 79–88. https://doi.org/10.30827/rl.v0i16.4930