Oportunidades y peligros de la "mala literatura". Aporías estéticas de Julio Cortázar
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i13.3787Keywords:
Julio Cortázar, Literary Value, Writing Learning, CanonAbstract
There is a large critical literature on the major influences in the works of Julio Cortázar. These studies have dealt with the decisive readings of authors such as Rilke, Baudelaire, Keats, Lautréamont and so many others that it would seem that there is no much left to consider about the literary models for the singular Cortázar’s poetics. However, in spite of the myriad of critical studies dedicated to these issues, the continuing appearance of previously unpublished works (which comprises new and vastly enlarged edition of Cortázar’s letters and other materials, critical studies and rejected or unfinished works) allows new insights. This is so in as much as what are considered are not the assumed canonic models, but the reading experience that is paradoxically characterized by its absence. In other words, this article intends to elucidate the notion of “great bad literature” for Cortázar and, in his own words, the different ways he used it to write. It thus provides some interpretative clues on uses and values of this “bad literature” in the work of Cortázar, and aesthetic antinomies implicit in these poetics.Downloads
References
AA.VV. Biblioteca Cortázar. Fundación Juan March. Repositorio digital de la biblioteca personal del autor [última consulta 4/09/14]. Disponible en: http://www.march.es/bibliotecas/repositorio-cortazar/?l=1
Alazraki, Jaime (1994). Hacia Cortázar: aproximaciones a su obra. Barcelona: Anthropos.
Cortázar, Julio (2013). Clases de literatura. Berkeley 1980. Madrid: Alfaguara.
Cortázar, Julio. (2012). Cartas. Vol. I 1937-1954. Vol. II. 1955-1964. Vol,n III. 1965-1968. Vol. IV 1969-1976. Vol. V. 1977-1984. Ed. A. Bernárdez, C. Álvarez. Madrid: Alfaguara.
Cortázar, Julio (2012b). Corrección de pruebas en Alta Provenza. Prólogo de Juan Villoro. Madrid, México D.F.
Cortázar, Julio (2011). Último round [1972]. México, Barcelona: RM.
Cortázar, Julio (2010). Papeles inesperados. Madrid: Alfaguara.
Cortázar, Julio (2010b). Último Round. México, Madrid: RM.
Cortázar, Julio (2009). Territorios [1979]. Madrid: Alfaguara.
Cortázar, Julio (2007). La vuelta al día en 80 mundos [1966]. 2 vols. México D.F., Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Cortázar, Julio (2006). Obra crítica. Obras completas VI. Ed. S. Yurkievich, G. Anchieri. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Cortázar, Julio (2006b). Diario de Andrés Fava en Obras completas II. Barcelona: RBA.
Cortázar, Julio (2004). Novelas II. Obras competas III. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Cortázar, Julio (2004b). La otra orilla [1945]. Madrid: Punto de lectura.
Cortázar Julio, Silva. Julio (2013). El último combate. México D.F., Barcelona:RM.
Cortázar, Julio, Prego, Omar (1997). La fascinación de las palabras [1984].Madrid: Alafaguara.
Ferro, Roberto (2014) “Julio Cortázar entre viajes y bibliotecas.” en Letral.Revista de Estudios Transatlánticos, nº 12: 1-20.
Gómez Carro, Carlos (2011). “La amenaza elegante. Fantomas, Julio Cortázar y Carlos Martré” en Replicante (edición de abril). Disponible en: http://revistareplicante.com/la-amenaza-elegante/
Herráez, Miguel (2011). Julio Cortázar. Una biografía revisada. Barcelona:Alrevés.
Ludmer, Josefina. “Elogio de la literatura mala”. Entrevista con Flavia Costa en Revista Ñ suplemento cultural de Clarín (Argentina). 01/12/2007.Disponible en: http://edant.clarin.com/suplementos/cultura/2007/12/01/u-00611.htm.
Marchamalo, Jesús (2011). Cortázar y los libros. Un paseo por la biblioteca del autor de Rayuela. Madrid: Fórcola.
Montes-Bradley, Eduardo (2004). Cortázar sin barba. Buenos Aires: Sudamericana.Perrone-Moisés, Leyla, Rodríguez Monegal, Emir (2001). Lautréamont.L’identité culturelle. Double culture et bilinguisme chez Isidore Ducasse.Paris: L’Harmanttan.
Poe, Edgar Allan, (2004). Obras completas, II. Traducción de Julio Cortázar et alii. Madrid: RBA, Aguilar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.