El árbol, la huella y el fragmento. Escritura y lenguaje en los textos de Héctor Libertella
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i13.3785Keywords:
Print, Fragment, Latin American Literature, Enrique Lihn, Octavio Paz, SaussureAbstract
The article is a critical approach to the constructive and thematic procedures that Héctor Libertella's poetics exhibits while his pro-ject diagrams a literature of rupture backed up by the writer's position standing in the vortex of the thematisation handled until literature turns out of control. Moreover, it focuses on the built-up relationship between reading and writing characteristic of his writing, in the permanent dialog - citation - with his own texts, with Latin America and with Literature.Downloads
References
Agamben, Giorgio (1996). La comunidad que viene. Valencia: Pre-textos.
Barthes, Roland (1979). Barthes-Poe. Buenos Aires: Nemont.
— (1987) El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.
— (1996) El placer del texto y Lección Inaugural. México: Siglo XXI.
— (2005) La preparación de la novela. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina S.A.
Benjamin, Walter (1989). Discursos Interrumpidos I. Buenos Aires, Taurus: 1989.
— (1987) Dirección única. Madrid: Alfaguara.
Blanchot, Maurice (1973). La ausencia del libro. Nietzsche y la escritura fragmentaria. Buenos Aires: Ediciones Caldén. Extraído el 10 de diciembre de 2013 de http://www.nietzscheana.com.ar
— (1994) El paso (no) más allá. Barcelona: Ediciones Paidós.
— (2012) El espacio literario. Barcelona: Paidós.
Cragnolini, Mónica (1998),. Nietzsche, camino y demora. Buenos Aires: EUDEBA.
Damiani, Marcelo (comp) et al (2010). El efecto Libertella. Rosario: Beatriz Viterbo editora.
Deleuze, Gilles (1986). Nietzsche y la filosofía. Barcelona: Anagrama. Extraído el 29 de agosto de 2013 de www.medicinayarte.com.
Deleuze, Gilles y Guatari, Félix (1993). “Percepto, Afecto y Concepto”, Qué es la filosofía. Barcelona: Anagrama.
Derrida, Jacques (1971). De la gramatologia. Buenos Aires: Siglo XIX, 1971.
— (1989)Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra.
— (1997) La diseminación. Madrid: Editorial Fundamentos.
Estrin, Laura (1994). “Libros en pose de combate. Sobre Las sagradas escritura y otros libros de Héctor Libertella” Espacios, Facultad de Filosofía y Letras. UBA, N° 14 Agosto 1994.
Ferro, Roberto (dir) (2007). Macedonio, volumen 8, Historia crítica de la literatura argentina, dirigida por Noé Jitrik. Buenos Aires: Emecé.
— (2009) Derrida. Una introducción. Buenos Aires: Quadrata.
Genette, Gérard (1989). Palimpsestos. La literatura de segundo grado. Madrid: Taurus.
Heidegger, Martín (2004). El ser y el tiempo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Jitrik, Noé (2000). Los grados de la escritura. Buenos Aires: Manantial.
Lacoue-Labarthe, Philippe y Jean –Luc Nancy (2012). El absoluto literario. Buenos Aires: Eterna cadencia.
Littau, Karen (2008). Teorías de la lectura. Buenos Aires: Manantial.
López, Silvana (2013). “Héctor Libertella reabre La Librería Argentina”,revista Landa, revista electrónica de la Universidad de Santa Catarina. Brasil. Disponible en http://www.revistalanda.ufsc.br
López, Silvana (2012). “Libertella escribe y reescribe el viaje de Magallanes”, Revista Anclajes-XVI.1-2. Universidad Nacional de La Pampa, Argentina. Disponible en: http://unlpam.academia.edu/AnclajesRevistadelInstitutodeInvestigacionesLiterariasyDiscursivas/Anclajes-16-n%C3%BAmero-2
Masotta, Oscar (2004). Revolución en el arte. Buenos Aires: Edhasa.
Nietzsche, Friedrich (2011). El anticristo. Maldición sobre el cristianismo.Madrid: Alianza Editorial.
— (2011) La Genealogía de la moral. Madrid: Alianza.
Paz, Octavio, Conjunciones y Disyunciones. Extraido el 10 de diciembre de 2013 de http://www.persee.fr
— (1998) El mono gramático. Barcelona: Galaxia Gutemberg.
Said, Edward (1985). “A meditation on Beginnings”, Beginnings, Intention and Method. Nueva York: Columbia University Press.
Sarduy, Severo (2011). El barroco y el neobarroco. Buenos Aires: El cuenco de Plata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.