Características semióticas del soporte material del poema visual en la era de las nuevas tecnologías

Authors

  • Vicent Foucaud University Bordeaux 3

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i11.3753

Keywords:

Visual Poetry, Page, Poster, Frame, Performance, ICT

Abstract

The experimental movement of visual poetry was born in Spain in the 60s. For this movement, traditional poetry is dying for its lack of movility in the space of the page and the book. To free it, and to show that poetry is above all an act, visual poets created - and still create - poems under many different forms in many different places, from the textual arrangement change in the space of the page, to the street performance in public places, including the graffiti on a wall or the humorous drawing on a computer screen. In other words, the main feature of the visual poem is its iconicity. Hence, the importance of its material support, as in any visual work of art. We also know that traditional poetry is characterized by staging its own support: language. Now, in the case of visual poetry, the support, in its most concrete materiality, is also staged and generates meaning in the poem. We intend to study this semiotic importance of the material support in the visual poem, especially with new technologies.

Downloads

References

Barbero, Edu, y Reglero, César (2009). Boek visual. http://boek861.blog.com.es/; última consulta: viernes a 29 de marzo de 2013.

Centro de Poesía Visual (2008). C.P.V. Revista electrónica sobre poesía visual. http://centrodepoesiavisual.blogspot.fr/; última consulta: viernes a 29 de marzo de 2013.

Corominas, Joan (1961) (2003). Breve Diccionario etimológico de la lengua castellana. Madrid: Gredos, 627.

De Cózar, Manuel (1991). Poesía e imagen - Formas difíciles de ingenio literario. Sevilla: El Carro de la Nieve, 582.

Di Fiori Pondian, Juliana (2009). «Technopaignia grega: o altar de Julius Vestinus». Praesentia. http://vereda.saber.ula.ve/sol/praesentia10/filologia/technopaignia-grega.htm; última consulta: jueves a 28 de marzo de 2013.

Guelton, Bernard (2011). «Introduction : fiction et médias. Intermédialités dans les fictions artistiques». In Guelton, Bernard, Fictions & Médias. Intermédialités dans les fictions artistiques. Paris: Publications de la Sorbonne,col. «Arts et monde contemporain», 7-10.

Jordán, Bruno (2009). Poe+. http://revistadigitalpoeymas.blogspot.fr/ ; última consulta: viernes a 29 de marzo de 2013.

Labolsa – Revista de vídeo acciones y vídeo creación. http://www.revistalabolsa.com/index.php; última consulta: viernes a 29 de marzo de 2013.Lewitt, Sol (1967). «Paragraphs on Conceptual Art». Artforum 5 n°10,79-83.

López Gradolí, Alfonso (2007). Poesía visual española (antología incompleta).

Madrid: Calambur, 375.

Mail, Merz (2007). «Cronología del arte postal en España (1973-1999)».Escáner cultural – Revista virtual de arte contemporáneo y nuevas tendencias. http://revista.escaner.cl/node/534; última consulta: viernes a 29 de marzo de 2013.

Mariniello, Silvestra (1999). «Médiation et intermédialité». First International Conference of the Centre de Recherche sur l’Intermédialité, partially retrieved November. vol. 27., 2010.

Mariniello Silvestra (2011). «L’intermédialité : un concept polymorphe». In Vieira Célia y Rio Novo Isabel, Inter Media – Littérature, cinéma et intermédialité. Paris: L’Harmattan, 11-30.

Muriel Durán, Felipe (2000). La poesía visual en España. Salamanca:Almar, col. « Patio de Escuelas », 291.

Muriel Durán, Felipe (2000). «Laberinto – un género eminentemente medieval». Antonio Miranda. http://www.antoniomiranda.com.br/poesia_visual/laberinto%201.html; última consulta: jueves a 28 de marzo de 2013.

Orihuela, Antonio (2007). Archivo de poesía experimental: cronología,1964-2006. Málaga: Corona del Sur, 312.

Pedraza Jiménez, Felipe B., y Rodríguez Cáceres, Milagros (1997, 2010).Las épocas de la literatura española. Barcelona: Planeta, col. «Ariel Literatura y Crítica», 413.

Pozzi Giovanni (1996). La poesia dipinta. Milán: Adelfi.

Sarmiento, José Antonio (1990). La otra escritura – La poesía experimental española, ed. Universidad de Castilla La Mancha, 321.

Taller del Sol (1998). Boek861. http://boek861.com/; última consulta: viernes a 29 de marzo de 2013.

Published

2013-12-01

How to Cite

Foucaud, V. (2013). Características semióticas del soporte material del poema visual en la era de las nuevas tecnologías. Revista Letral, (11), 112–126. https://doi.org/10.30827/rl.v0i11.3753

Issue

Section

Transatlantic Studies