Internet y el microrrelato español contemporáneo
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i11.3748Keywords:
Contemporary Spanish Short Story, Internet, Diffusion, Reception, CreationAbstract
This paper aims to examine the influence of the Internet in the contemporary Spanish short story, wondering how its characteristics involve its adaptation to the medium and what the consequences of such a connection are. The question arises in terms ofthediffusion, reception and creation, of both miniatures by authors established on this genre as well as microtexts by less known writers, and illustrating the analysis with fresh examples from internet.Downloads
References
Andres-Suarés, Irene (2010). El microrrelato español. Una estética de la elipsis. Palencia: Menoscuarto.
Andres-Suarés, Irene (2012). Antología del microrrelato español (1906-2011). El cuarto género narrativo. Madrid: Cátedra. “Introducción”, 19- 90.Bianchi, Sandra (2012). “Breveentrevista a Sandra Bianchi”. En InternacionalMicrocuentista. Disponible en http://revistamicrorrelatos.blogspot.com.es/2012/03/breve-entrevista-sandra-bianchi.html. Última visita: 15.12.2012.
Calvo Revilla, Ana (2012). “Delimitación genérica del microrrelato”. En Calvo Revilla, Ana y de Navascués, Javier (eds.): Las fronteras del microrrelato. Teoría y crítica del microrrelato español e hispanoamericano. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 15-36.
Claeyssen, Yan (1994). Hypertextes et hypermédia (tesina de DEA Info-Com, Université Lille 3). Disponible en http://home.nordnet.fr/~yclaeyssen/. Última visita: 15.12.2012.
Clemot, Fernando (2010). “El microcuento e internet”. En Ajícara. Revista Cultural del Levante Almeriense, n° 8, 9-10. También disponible en http://www.ajicara.com/el-microcuento-e-internet. Última visita: 15.12.2012.
González Ariza, Fernando (2012). “Miles de pequeñas explosiones. El mercado del microrrelato en el mundo hispánico”. En Calvo Revilla, Ana y de Navascués, Javier (eds.): Las fronteras del microrrelato. Teoría y crítica del microrrelato español e hispanoamericano. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 91-97.
Lagmanovich, David (2006). El microrrelato. Teoría e historia. Palencia:Menoscuarto.
Merino, José María (2002). Días imaginarios. Barcelona: Seix Barral.
Monterroso, Augusto (2005). “El dinosaurio”. En Lagmanovich, David (ed.): La otra mirada. Antología del microrrelato hispánico. Palencia: Menoscuarto, 90.
Neuman, Andrés (2011). “Breve entrevista a Andrés Neuman”. En Internacional Microcuentista. Disponible en http://revistamicrorrelatos.blogspot.fr/2011/04/breve-entrevista-andres-neuman.html. Última visita: 15.12.2012.
Roas, David (2010). “Sobre la esquiva naturaleza del microrrelato”. En Roas, David (ed.): Poéticas del microrrelato. Madrid: Arco/Libros, 9-42.
Roas, David (2012). “Pragmática del microrrelato: el lector ante la hiperbrevedad”. En Calvo Revilla, Ana y de Navascués, Javier (eds.): Las fronteras del microrrelato. Teoría y crítica del microrrelato español e hispanoamericano.Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 53-63.
Rojo, Violeta (1996). “El minicuento, ese (des)generado”. En Revista Interamericana de Bibliografía, XLVI, 1-4.
Tedeschi, Stefano (2012). “El blog: ¿una nueva frontera para el ensayo?”. En Revista iberoamericana, vol. LXXVIII, n°240, 657-679.
Tomassini, Graciela (2011). “Breve entrevista a Graciela Tomassini”. En Internacional Microcuentista. Disponible en http://revistamicrorrelatos.blogspot.fr/2011/09/breve-entrevista-graciela-tomassini.html. Última visita: 15.12.2012.
Valls, Fernando (2008). “Últimas noticias sobre el microrrelato español”.En Ínsula, año LXIII, n° 741, 2-3.
Valls, Fernando (2010). Velas al viento. Los microrrelatos de La nave de los locos. Granada: Cuadernos del Vigía. “Microrrelatos: entre la red y el libro”, 13-24.
Zavala, Lauro (2004). Paseos por el cuento mexicano contemporáneo.México: Nueva imagen.
Zavala, Lauro (2006). La minificción bajo el microscopio. México D.F.:UNAM. “Seis propuestas para un género del tercer milenio”, 57-71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.