Alejandra Pizarnik: una identidad entre dos orillas
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i8.3679Keywords:
Alejandra Pizarnik, Aesthetic Identy, Self-Representation, Argentinian Poetry, Spanish PoetryAbstract
This paper seeks the legacy of Alejandra Pizarnik’s work in several contemporary Spanish poets. The aim of this article is to analyze the symbolic codes related to self-representation, such as self-statement (the presence of the authoress’ name) or certain postmodern rhetoric strategies (self-dissolution, psychic dissociation, schizophrenic writing). The stages of Pizarnik’s poetry are reflected in the discourse modes of recent Spanish poetry, which is based on a blurred self and an identity in progress.Downloads
References
Abril, Juan Carlos (ed.). Deshabitados. Granada: Diputación de Granada (col. “Maillot Amarillo”), 2008.
Aira, César. Alejandra Pizarnik. Rosario: Beatriz Viterbo, 1998.
Bachelard, Gaston [1957]. La poética del espacio. México: FCE, 1998 (2ª).
Castaño, Yolanda. Profundidad de campo. Madrid: Visor, 2009.
Chevalier, Jean y Gheerbrant, Alain [1969]. Diccionario de los símbolos. Barcelona: Herder, 2007 (8ª).
Depetris, Carolina. Aporética de la muerte: estudio crítico sobre Alejandra Pizarnik. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2004.
Dobry, Edgardo. “La poesía de Alejandra Pizarnik: una lectura de Extracción de la piedra de locura”. En Cuadernos Hispanoamericanos, 644. febrero (2004): 33-43.
Foster, David William. “The representation of the body in the poetry of Alejandra Pizarnik”. En Hispanic Review, 62, verano (1994): 319-347.
Fueyo, Pelayo. El cielo de las cosas. Oviedo: KRK, 2011.
Gorría, Ana. Araña. Almería: El Gaviero, 2004.
Jameson, Fredric [1984]. El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona: Paidós, 1991.
Jiménez Domínguez, Jesús. Frecuencias. Madrid: Visor, 2012.
Lucas, Antonio. Las máscaras. Barcelona: DVD, 2004.
Luján Atienza, Ángel Luis. “Dos continentes, un contenido: la influencia latinoamericana”. En Bagué Quílez, Luis/Santamaría, Alberto (eds.). Malos tiempos para la épica. Última poesía española (en prensa).
Maillard, Chantal. Hilos. Barcelona: Tusquets, 2007.
Martínez, Erika. Color carne. Valencia: Pre-Textos, 2009.
Mayor, David. En otra parte. Valencia: Pre-Textos, 2005.
Medel, Elena. Mi primer bikini. Barcelona: DVD, 2002.
Moia, Martha Isabel. “Algunas claves de Alejandra Pizarnik”. En Alejandra Pizarnik. El deseo de la palabra. Barcelona: Ocnos/Barral, 1975: 246-251.
Pardo, Carlos. Echado a perder. Madrid: Visor, 2007.
Piquero, José Luis. Autopsia. Poesía 1989-2004. Barcelona: DVD, 2004.
Pizarnik, Alejandra. Poesía completa (1955-1972). (Anna Becciú, ed.). Barcelona: Lumen, 2010 (4ª).
Riechmann, Jorge. Muro con inscripciones. Barcelona: DVD, 2000.
Rodríguez, Josep M. (ed.). Yo es otro. Autorretratos de la nueva poesía. Barcelona: DVD, 2001.
_____. La caja negra. Valencia: Pre-Textos, 2004.
Rodríguez Marcos, Javier. Frágil. Madrid: Hiperión, 2002.
Rodríguez-Matos, Jaime. “Alejandra Pizarnik in the psychiatric ward: where everything is possible but the poem”. En Bulletin of Hispanic Studies, 88.5 (2011): 571-588.
Salas, Ada. Alguien aquí. Notas acerca de la escritura poética. Madrid: Hiperión, 2005.
_____. No duerme el animal (Poesía 1987-2003). Madrid: Hiperión, 2009.
Scarano, Laura. “Travesías de la enunciación en las poéticas sociales españolas de posguerra”. En Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica, 26 (2001): 265-276.
Siles, Jaime. “Dinámica poética de la última década”. En Revista de Occidente, 112-113, julio-agosto (1991): 149-169.
Soncini, Anna. “Itinerario de la palabra en el silencio”. En Cuadernos Hispanoamericanos (“Los Complementarios”), mayo (1990): 7-15.
Tato, Álvaro. Cara máscara. Madrid: Hiperión, 2007.
Žižek, Slavoj. The parallax view. Cambridge (MA)/Londres: The MIT Press, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.